Jak připravit motorku na novou sezonu po zimě?

23. 3. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Po zimním spánku pomalu přichází první teplejší dny, kdy se dá rozumně vyjet na motorce. Důležité je správně "odzimovat", aby motocykl podával optimální výkony v nadcházející sezoně.

Jak připravit motorku na novou sezonu po zimě?

Administrativa

Ještě než se obléknete, oprášíte oblečení, popadnete klíčky a vydáte se do garáže, tak si nejdřív zkontrolujte, jak jste na tom s pojištěním. Přes zimní přestávku mohlo propadnout a bez povinného ručení zkrátka na silnici nemáte co pohledávat. Stejně tak se vyplatí, když už do té garáže půjdete, mrknout na nálepku na registrační značce, jestli náhodou brzy nekončí, nebo už neskončila platnost technické kontroly. Pokud se chystáte dát stroj do servisu na nějakou opravu, určitě moc neváhejte s rezervací termínu. S prvním jarním slunečným dnem si najednou vzpomenou všichni a servisy jsou pak na dlouho dopředu plné.

Akumulátor

Kdo baterku na podzim z motorky nevyndal a nepřipojil doma několikrát během zimy na nabíječku, udělá nejlíp, když ji před první jízdou nabije. Pokud se vám v garáži vybila úplně, což jí mimochodem hodně ublíží, je možné, že už bude na konci své životnosti a bude nutné pořídit novou.

Řetězovka

Opticky nebo řetězovou měrkou zkontrolujte, jak na tom řetězová sada je. Podívejte se na stav zubů pastorku a rozety. Pozornost věnujte i průvěsu řetězu, případně ho dle návodu k motocyklu dopněte. Orientační schéma správného napnutí řetězu mají některé motocykly vyražené/nalepené na kyvné vidlici. Pokud je vše v pořádku a neudělali jste to po poslední loňské vyjížďce, doporučujeme řetěz očistit a znovu namazat.

Brzdy

Mrkněte na kotouče, možná budou malinko orezlé, což vyřeší pár krátkých zabrzdění. Podívejte se na jejich tloušťku a taky jak jsou na tom brzdové destičky. Ty mají mít viditelné kontrolní zářezy, pokud ne, je čas na jejich výměnu.

Kotoučová brzda motocyklu

Tlumiče

Na místě několikrát zapumpujte přední vidlicí i zadním tlumičem a prověřte, zda gufera nepropouští olej.

Motor

Tady je nejdůležitější asi zkontrolovat hladinu oleje, případně ho podle najetých kilometrů a doporučení výrobce vyměnit. Názory se v tomto trochu různí, někdo radí výměnu každý rok bez ohledu na najeté kilometry, ale pokud jste ho měnili před loňskou sezonou (takže před rokem) a nenajeli jste na něm ani polovinu předepsaných kilometrů, tak je to asi zbytečné. Novou náplní byste nic nezkazili, ale zároveň tím nic extra nezískáte.

Jestli to konstrukce vašeho motocyklu snadno umožňuje, můžete pro klid duše vyndat a zkontrolovat svíčky. Jejich barvu, čistotu a odtrh. Nutné to každopádně není.

U motocyklů s karburátorem ale rozhodně proveďte odkalení (většinou pomocí odkalovacího šroubu). Vypustíte obsah komory a dostanete z něj nečistoty, které by mohly časem způsobit komplikace.

Pneumatiky

Určitě ale zkontrolujte tlak v pneumatikách a případně je dohustěte. A samozřejmě si pro jistotu změřte hloubku vzorku. Jestli jste dodrželi doporučení, zaparkovat motorku s koly ve vzduchu, týkat se vás to nebude, ale může se stát, že se na pneumatikách udělají plošky. Obecně je to problém spíš těžších strojů, na supersportech a nižších kubaturách se za jednu zimu obvykle neudělají. S ploškami nic nevymyslíte, ty se musí holt ojezdit.

Světla, blinkry a další doporučení...

Samozřejmě je nutností ověřit funkčnost všech světel, blinkrů a houkačky. Zkontrolujte hladiny všech kapalin - olej, chladicí kapalina, brzdová kapalina. Všechny přístupné šrouby zkontrolujte, eventuálně podotahujte. Podívejte se, jestli je pod sedlem lékárnička a výstražná vesta.

Kontrola kapalin na motocyklu

Zdroj médií: Redakce, propagační materiály KTM

Cenné rady nám poskytl Flash-Team

Flash-team to jsou odborníci na motorky KTM, poradí vám s výběrem vhodného moto příslušenství a doplňků, zajistí vám také autorizovaný servis motocyklů KTM. Najdete je v Mladé Boleslavi, kousek od dálnice D10.

Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?