PRÁCE 🧰

Pohled do světa lodí přepravujících auta po oceánech

2. 1. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Už jste někdy přemýšleli nad tím, jak se miliony aut dostanou od svých výrobců na opačnou stranu zeměkoule? Slouží k tomu obrovské lodě, které však svým tvarem klasickou loď připomínají jen vzdáleně.

Pohled do světa lodí přepravujících auta po oceánech

V době globalizace není dovoz aut lodí nic neobvyklého. Různé modely od různých výrobců se dnes vyrábí všemožně po světě a následně je zkrátka potřeba je dopravit do místa prodeje. Nejsilnější je asi pouto mezi Evropou a Amerikou, kam své vozy expeduje mnoho evropských automobilek. Nikterak však nezaostává ani Asie. Některé automobilky, například VW, si kvůli tomu dokonce zřídili i vlastní přístavy. Koncern Volkswagen má svůj vlastní přístav v německém Emdenu, další pak třeba ve Spojených státech.

Speciální lodě

Emden je třetí největší přístav specializující se na převoz aut v Evropě. Před ním je jen Bremerhaven v Německu a Zeebrugge v Belgii. Z těchto tří přístavů exportují evropské automobilky většinu své produkce určené mimo Evropu. Kupříkladu Bremerhaven, který je z nich největší, nabízí na ploše 240 hektarů parkovací místa pro 95 000 nových automobilů. Každý rok jich pak z přístavu odjede 2,2 milionu.

Pohled do světa lodí přepravujících auta po oceánech

Asi je vám tedy jasné, že na to jsou potřeba pořádné lodě. Ve skutečnosti to jsou doslova mastodonti. Však také největší loď určená pro transport vozidel dokáže pojmout až 8 500 CEU. CEU neboli „car-equivalent unit“ je zjednodušeně jednotka ekvivalentní jednomu průměrně velikému autu. V podstatě jde tedy říct, že největší lodě pojmou až 8 500 aut naráz.

Takovému velkému počtu vozidel jsou samozřejmě lodě přizpůsobeny. Proto taky vypadají jako obrovské uzavřené plovoucí necky, které elegantní koráby dřívějších let připomínají jen vzdáleně. Plavidla na přepravu automobilů se začala objevovat až v šedesátých letech. Už v sedmdesátkách však svým tvarem připomínaly dnešní automobilové lodě a s léty se jen zvětšovaly. Největší má dnes délku 200 metrů a šířku 36,5 metru. Automobily, případně i nákladní vozidla, jsou pak rozmístěna v celkem 14 patrech.

Pohled do světa lodí přepravujících auta po oceánech

Princip Ro-Ro

Princip Ro-Ro je způsob nakládky používaný u automobilových lodí. Zkratka pochází z anglických výrazů „roll on“ a „roll off“ z čehož plyne, že auta na loď sama najedou a sama také sjedou. K tomu má loď přizpůsobenou rampu, typicky v zadní části, která slouží k nájezdu automobilů z přístavní hrany. To celý proces značně urychluje. Uvnitř lodi je pak systém ramp, pomocí kterého se vozidlo dostane na předem určené místo. Vlastně je to taková velká pojízdná garáž, jen je ještě potřeba dodatečně zabezpečit auta proti pohybu – to se dělá pomocí tažných ok na autech, za která se zajistí k podlaze.

Možná si říkáte, že navážet všechna ta luxusní Bentley, Porsche, Lamborghini a další může být zajímavá práce. Zajímavá možná, ale dělat byste ji nechtěli. Celý den navážíte auta za přísných podmínek, nesmíte je ani omylem poškodit, a to celé při poměrně napjatém harmonogramu. Takto do lodi navezete jedno auto, sednete do dodávky, jedete zpět na parkoviště, navezete další auto a stále dokola. Za nás tedy nic moc práce. Běžně na to ale stačí zhruba dvacet „navážečů“.

Pohled do světa lodí přepravujících auta po oceánech

Kontejnery

Automobilové lodě nejsou jediný způsob dovozu aut lodí. Menší počty automobilů se převážejí i v námořních kontejnerech. Často se tak převáží automobily z Asie. Podle velikosti kontejneru a použitého systému do něj vměstnáte dva až čtyři automobily. Oproti automobilovým lodím má dovoz aut tímto způsobem výhody v nižší ceně, větší univerzalitě a menší šanci na poškození auta při nakládce. Na rozdíl od automobilových lodí je však auto v kontejneru více vystavováno vlivům moře hrozí zde větší šance na poškození nebo dokonce ztrátu.

Zdroj info: Autorský text, Höegh Autoliners, FD.
Zdroj médií: BLG Logistics.

Podobné články