PRÁCE 🧰

Motor 1.9 SDI a ojetiny

4. 11. 2024 3 min. čtení diskuze (8) Tipy a rady Koupě ojetého auta Motory ojetých aut

Spousta těch, co shánějí levné ojetiny, chce motor 1.9 TDI. Jenže pak je tu ještě jedna spolehlivější alternativa. Bez turba.

Motor 1.9 SDI – ojetiny

Nejede, ale drží

Typickým zákazníkem, který shání starý turbomotor, je třeba student s omezeným rozpočtem nebo kdokoliv, kdo potřebuje něco staršího a relativně spolehlivého na provoz. Diesely z přelomu a první dekády tisíciletí umějí sloužit, dokud se zbytek auta nerozpadne. Jenže právě legendární a někdy až přehnaně glorifikovaná jedna-devítka s turbem má na hrbu kolikrát i půl milionu. Stačí je malinko stočit, jenom tak asi o 200 tisíc kilometrů a najednou se prodává mnohem lépe.

V jejím stínu se krčí verze bez přeplňování. O poznání horší dynamika je však kompenzována ještě lepší spolehlivostí, protože absence turbodmychadla znamená o jednu rizikovou komponentu méně. SDI se spokojí skutečně jen s výměnami motorového oleje, nic zvláštního nepotřebuje. I studené motory chytají po letech na první otočení.

Nalijme si však čistého vína. Nejčastěji se vyskytující verze, tedy 1.9 SDI, je parametrově skutečně nic moc. V Octavii je to opravdu dýchavičná motorizace, lépe slouží v menších autech, například ve Škodě Fabia. Nabídka se omezila na dvě výkonové verze, tedy 47 kW a 50 kW. Rozdíl mezi nimi je prakticky neznatelný.

Pro cesty klidnějším tempem v rámci rychlostních předpisů motor stačí, pokud nejezdíte často po dálnicích, nemusí být nižší dynamika překážkou. Výhodou je, že třeba ve zmíněné Fabii je to skutečně úsporná motorizace, které je víceméně jedno, jak moc tomu řidič šlape na krk. Spotřeba na okreskách je mezi čtyřmi a pěti litry na sto, na dálnici jsou svižnější řidič schopni se dostat i k sedmi, ale to už je potřeba to skutečně hnát, co to jde.

Nejlepší ojetiny s motorem 1.9 SDI

Jestli někdy dává smysl koupit auta s motorem SDI, pak teď. Ještě se dají najít zachovalé kousky, a to za velmi příjemné ceny. Za pár let budou už i ty shnilé a prakticky bez hodnoty.

Seat Ibiza

Seaty obecně jsou u nás trochu neprávem ve stínu škodovek. Přitom je to podobně kvalitně zpracované auto, ačkoliv s dnes už trochu zastaralým designem. Podvozek je naladěný spíš do tvrda, což snižuje komfort, ale třeba sedadla jsou skvělá. Při prohlídce se zaměřte na přední nápravu. Čepy mají tendence to vzdát poměrně rychle, pokud se s autem jezdí po nekvalitních silnicích.

Škoda Fabia

Nezmara českých silnic nesmíme samozřejmě vynechat. V kombíku je to skvělá ojetina, která odvozí třeba stavebniny na chatu. Ano, bude to ve volnějším tempu, ale i s přívěsným vozíkem se to dá. Fabie trpí na usazování nečistot za podběhy, což zpravidla vyústí v korozi v místě napojení blatníku a prahu. Pokud na čištění těchto míst předchozí majitel kašlal, bude rez již dobře patrná.

Volkswagen Caddy

Jestli chcete opravdového „dělňasa“, jaké se dnes už nedělají, tak v inzerátech je ještě pořád spousta těchto malých pracovních aut. Nabízejí se často i s tažným zařízením a pozor, to bylo obvykle na 1000 kilogramů. Za nižší desítky tisíc můžete sehnat často solidně udržovanou ojetinu s vysokou užitnou hodnotou.

Zdroj info: autobr.cz.
Zdroj médií: Volkswagen.

Za odborné informace děkujeme partnerovi

Poraďte se s námi při koupi ojetého vozu, jsme odborníci na slovo vzatí. Auto před koupí profesionálně zkontrolujeme a také Vám rádi pomůžeme s výběrem konkrétního modelu. Využijte našich služeb a přidejte se ke stovkám spokojených zákazníků.

Miroslav Nový, 5. 11. 2024 18:45, reagovat
Zajímalo by mě který lobotom může vychvalovat motor 1,9tdi 77kw.
Jan Hank, 4. 11. 2024 19:31, reagovat
Vlastním Škoda Fabia-1,9-SDI,a jiné auto nechci.Dynamika je horší,ale mě to nevadí.Spotřeba je super,dá se jezdit v průměru i za 3,1-L/100km,ale samozřejmě pouze za ideálních podmínek.To,co píše pan Novák pode mnou,že atmosféra má větší spotřebu,je totální blbost.Turbodiesel má zase větší kompresní tlaky,tak je pravděpodobné,že dřív odejde.Na projev automobilu jsem si zvykl,a v podstatě nic víc nepotřebuji.
[email protected], 7. 11. 2024 1:32, reagovat
mám to stejně, a jezdím i svižně. při každé jízdě po ohřátí motoru ( oleje) točím chvilku maximální otáčky, aby se vyčistili usazeniny a motor nebyl líný a funguje to.
Josef Novák, 4. 11. 2024 18:29, reagovat
Spolehlive to byt muze, ale ja bych to bez turba nechtel protoze to nejede. A v dnesnim provozu by mne to i stvalo. Mam Octavia 2 1.9tdi, najeto 231000km a vse puvodni, vcetne turba. I kdyby uz nevydrzelo, tak za ty jizdni vlastnosti a velmi malou spotrebu to urcite stoji. Auta bez turba budou vice zrat, protoze se dostane do valce mene vzuchu, ale to je dan za vyssi spolehlivost. Ja pujdu po letech do noveho usporneho benzinu opet s turbem. Za ty jizdni vlastnosti to stoji a kdo se sveze s turbem, nikdy auto bez nej uz nebude chtit, to je realita. Zivotnost turba pokud se s tim jezdi slusne a po prijezdu dochlazuje, vsas se meni olej, je vysoka. A kdyby prece jenom odeslo, necha se vymenit a jezdi se dal. Za tu cenu opravy to rozhodne stoji, nez se trapit s autem bez turba. :-D
Martin Malek, 4. 11. 2024 20:42, reagovat
Motor ve dvojkové Octavii je úplně něco jiného, nehledě na to že spotřeba je u Octavie zhruba o litr víš než u SDI. ale také to jsou vesměs spolehlivé motory.
Josef Novák, 6. 11. 2024 7:49, reagovat
Tomu neverim. Budou mit podobnou spotrebu ale tipl bych ze bez turba bude mit vyssi spotrebu uz z principu. U motoru s turbem - vice vzduchu a vyssi vstrikovaci tlak - mene paliva a lepsi horeni. Jinak jezdim s plne nalozenym autem s prehledem do 5ti litru predpisove. A kdyz pojedu sam, tak se da i za neco malo pres 4L pokud nebudu zbytecne brzdit. Ale to mi neni zapotrebi nicit auto a podtacet. :-)
Jan Štemberk, 4. 11. 2024 18:01, reagovat
V tom vínu ještě něco plave, pod označením SDI (ne ve škodovce) jsou i motory s komůrkou tzn. 1.9d golf ( hodně podobné Felicii)
Georg LM, 5. 11. 2024 20:41, reagovat
Neplave, ono se dávalo 1,9 sdi od roku 1995, ale současně 1,9 D s komůrkou až do roku 1999.
Nebo od 1992-98 bylo 1,9TD s komůrkou 55KW a současně od 1995 (?)- 1999 bylo TDI 66 a pak i 81KW stejné jako v oktávce.

Podobné články