Náklady na provoz elektromobilu

2. 9. 2021 7 min. čtení Elektromobilita

Že mají elektromobily skutečně levné "palivo" asi netřeba obhajovat. Jenže, jak jsou na tom ostatní náklady? Jsou věci, kterých je nutné se u auta na baterky obávat?

Náklady na provoz elektromobilu

Při koupi elektromobilu je dobré se prodejce zeptat, jaké úkony je potřeba dělat v rámci pravidelného servisu. Pomineme takové ty klasické položky, které se musejí dělat i u spalováků. Typickým příkladem je kabinový filtr, což je investice v řádu stokorun, případně třeba stěrače. To jsou zkrátka položky, které musí řešit majitel každého auta, bez ohledu na druh paliva. Jenže pak jsou tu věci, které člověka mohou překvapit.

Chladicí kapalina

Tady je třeba si trochu přiblížit problematiku - elektromobil má obvykle chladicí okruh baterie, který odebírá teplo vznikající při nabíjení nebo naopak vybíjení. Třeba takové Audi e-tron má chlazený i střed elektromotoru (osu) a jeho chladicí soustava pracuje s neobvykle vysokým tlakem. Ten je tak vysoký, že se už při návrhu počítalo s určitými úniky chladicí kapaliny, proto si automobilka vyvinula zcela nový typ chladiva, samozřejmě velmi ekologický a neškodný. Nevíme sice, kolik stojí chladicí náplň do e-tronu, ale tušíme, že výměna nebo doplnění asi stovku stát nebude. Výrobce ale žádný interval výměny nepředepisuje, takže předpokládáme, že to bude spíše otázka jednorázové investice třeba po pěti letech provozu.

Ojetá elektroauta v online inzerci

Dost zásadní položku tvoří i výměna chladicí kapaliny u elektromobilů Kia e-Niro a Hyundai Kona Electric. Zde se podle zkušeností majitelů kolikrát liší servis od servisu, ale výměnu chladicí kapaliny baterie automobilka předepisuje jednou za 3 roky/45 000 kilometrů. A věru není to levná záležitost. Někoho to stojí tři tisíce, jiného sedm, ale našly se i servisy, které si za to řekly 25 tisíc. Což popravdě náklady na kilometr zvedá o víc jak 50 haléřů na kilometr. A to už je znát.

Brzdy

Opět je třeba chápat, jak to u elektromobilu funguje - rekuperační brzdění je cestou, jak si prodloužit dojezd. Jenže ten, kdo opravdu jezdí plynule a ekonomicky, se může setkat po čase s tím, že bude mít dost zrezlé kotouče. V horším případě mohou brzdy zatuhnout, na což majitel jak na potvoru přijde až v okamžiku, kdy je nejvíc potřebuje. Takže se při pravidelné prohlídce preventivně kontroluje právě funkčnost brzd. Případné závady, respektive jejich řešení, si samozřejmě servis naúčtuje. Ono totiž reálně se spoustou elektromobilů lze najezdit stovky kilometrů "bez brzdění". Proto není od věci alespoň jednou, dvakrát každou jízdu zabrzdit intenzivněji, eventuálně sem tam správnou funkci brzd vyzkoušet.

Uvažujete nad nákupem elektro vozu nebo hybridu? Zde jsou inzeráty

Pneumatiky

Pocit z plynulé, intenzivní a velmi tiché akcelerace je u elektroaut dost opojný. Jenže každé prudké zrychlení stojí nejen dost energie, ale také něco málo vzorku pneumatik, které při tom rády proklouznou. Zejména jsou-li to pláště s nízkým valivým odporem, které v přilnavosti zrovna nevynikají. Když to spojíme s vyšší hmotností auta, nemůžeme se divit, že elektromobily holt opotřebují pneumatiky rychleji. I přesto jsou někteří čerství majitelé aut na baterky udiveni, že je mění se znatelně vyšší frekvencí než u spalováku, který měli předtím.

Zdroj médií: Depositphotos
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články