🇦🇹 Diesel 1,67 € Natural 95 1,55 € 🇨🇿 Diesel 38,09 Kč Natural 95 37,60 Kč 🇩🇪 Diesel 1,73 € Natural 95 1,75 € 🇫🇷 Diesel 1,78 € Natural 95 1,79 € 🇭🇷 Diesel 1,48 € Natural 95 1,46 € 🇭🇺 Diesel 601,54 HUF Natural 95 581,17 HUF 🇮🇹 Diesel 1,80 € Natural 95 1,81 € 🇵🇱 Diesel 6,64 PLN Natural 95 6,47 PLN 🇸🇮 Diesel 1,54 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,61 € Natural 95 1,49 € 🇦🇹 Diesel 1,67 € Natural 95 1,55 € 🇨🇿 Diesel 38,09 Kč Natural 95 37,60 Kč 🇩🇪 Diesel 1,73 € Natural 95 1,75 € 🇫🇷 Diesel 1,78 € Natural 95 1,79 € 🇭🇷 Diesel 1,48 € Natural 95 1,46 € 🇭🇺 Diesel 601,54 HUF Natural 95 581,17 HUF 🇮🇹 Diesel 1,80 € Natural 95 1,81 € 🇵🇱 Diesel 6,64 PLN Natural 95 6,47 PLN 🇸🇮 Diesel 1,54 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,61 € Natural 95 1,49 €

Náklady provozu elektromobilu nejsou vyšší než u spalováku

25. 3. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Servis a provoz elektroauta

Dost často se jako obhajoba zatím dost drahých elektromobilů používá argument, že jejich provoz je mnohem levnější. I v našich podmínkách je to určitě srovnatelné, existují ale situace, kdy se elektrické auto opravdu může vyplatit výrazně více. Nikoliv však po započtení pořizovací ceny.

Je provoz elektromobilu skutečně levnější?

Články na téma provoz elektrického auta:

  1. Náklady na provoz elektromobilu
  2. Kolik stojí servis elektroaut?
  3. Provoz elektromobilu vs. provoz spalováku
  4. Je provoz elektromobilu skutečně levnější? - právě čtete

Do poslední koruny porovnávat náklady spalovák vs. elektro nemá asi moc smysl. Spíše se podíváme na to, co je všechno třeba zohlednit a jak jsou na tom soupeři v dlouhodobém horizontu. Nebudeme zvažovat případné dotace a ani ztrátu hodnoty vozidla.

Pořizovací náklady

Tady má navrch jednoznačně spalovací motor. V segmentu střední vyšší třídy a luxusních aut už se to do značné míry srovnalo. Tam se dá cena za akumulátor docela snadno rozpustit. Jenže když si srovnáme třeba nejlevnější elektromobil v podobě Dacie Spring a vedle ní postavíme spalovák, který se dá koupit za stejnou cenu, uvidíme jasný rozdíl. Pro běžného člověka je zkrátka elektrické auto pořád ještě dost drahé a koupě vozu, který by odvezl rodinu (namísto například obligátní oktávky), je mimo jeho možnosti.

Nejlevnější elektromobil – Dacia Spring

Náklady na provoz elektromobilu

Pokud se zaměříme čistě na provoz bez pořizovacích a servisních nákladů, pak záleží na tom, kde budete elektromobil nabíjet a kolik s ním najezdíte. Zde se dostáváme k jednoznačné výhodě na straně elektřiny, pokud disponujete třeba rodinným domem s fotovoltaickými panely nebo třeba můžete nabíjet v práci zdarma.

Jak to bude ve chvíli, kdy vnutíte auto na baterky člověku z paneláku? Ten bude asi odkázán na veřejné nabíjecí stanice a nebude tam chtít čekat moc dlouho. PRE nabízí superrychlé nabíjení za 13 Kč/kWh a za minutu na nabíječce si účtuje po půl hodině 2 koruny za minutu. Za 800 korun měsíčně si můžete zakoupit pomalé dobíjení, a to do 100 kWh. Když tedy najezdíte za měsíc třeba 2000 kilometrů, pak to vychází při spotřebě 15 kWh/100 km následovně:

  • 20 (nájezd ve stovkách km) x 15 (spotřeba v kWh na 100 km) = 300 kWh
  • 300 kWh - 100 kWh (pomalé nabíjení za 800 Kč měsíčně do limitu 100 kWh) = 200 kWh
  • 200 kWh x 13 (cena ultrarychlého nabíjení) = 2600 korun
  • 2600 + 800 = 3400 korun

Ve finále tedy za dobíjení elektromobilu zaplatíte 3400 korun za měsíc, samozřejmě za ideálních podmínek, což primárně znamená, že se na nabíječce nezdržíte přes půl hodiny a spolehnete se jenom na PRE.

Jak to vychází se spalovákem? Počítejme se spotřebou 6 litrů paliva v ceně 38 Kč/litr na sto kilometrů.

  • 6 x 38 = 228 korun (náklady na sto kilometrů)
  • 20 x 228 = 4560 korun

V nákladech na palivo tedy vychází lépe elektromobil, v našem případě o 1160 korun za měsíc. Ročně tak majitel ušetří 13 920 korun. Když do toho teď započítáme rozdíl v pořizovacích cenách, tak za deset let, což předpokládejme jako životnost jak spalováku, tak elektromobilu, to dělá 139 200 korun.

Náklady na servis

Elektromobily nejsou zdaleka tak spolehlivé, jak se někdy říká, výměna baterie, nebo dokonce motoru v záruce není výjimečná. Je ale pravda, že většina těch opravdu drahých komponent stíhá odejít v záruční době. Naproti tomu spalovák většinou záruku přežije víceméně bez úhony a sypat se začne někde kolem čtvrt milionu. Obvyklá kombinace turbo-vstřiky-dvouhmota je postrachem především u dieselů. Nicméně i benzínové motory vyžadují minimálně údržbu v podobě výměn oleje a jednou za čas i rozvodů a svíček. Za pár let se tyto náklady nasčítají, ale dost se liší auto od auta. U nového to vychází v průměru na 10-20 tisíc korun ročně, pokud se nic zásadního nepokazí. Během dekády tak majitel na údržbě vydá zhruba těch 150-200 tisíc korun. Na druhou stranu je fakt, že elektrická auta mají vyšší spotřebu pneumatik, někdy dost výrazně, což se taky na peněžence negativně podepíše.

Je provoz elektromobilu skutečně levnější?

Když si to od oka sečteme, tak ano, provoz elektromobilu skutečně levnější je. Otázkou je, za kolik ho pořídíte. Relativně těsná Tesla Model 3, kterou bychom pro rodinné využití považovali za hraniční možnost, vyjde na 1,1 milionu. Hyundai i30 kombi nabídne prostoru i užitku o něco více a pořídíte ho s přehledem do 600 tisíc korun tak, že v něm nic zásadního chybět nebude. Jestli váháte, zdali elektro nebo spalovák, pak se ptejte prodejce hlavně na ceny plánované údržby a servisní intervaly. Do toho započítejte spotřebu a dojdete plus mínus autobus k nějaké konkrétní částce, kterou za provoz vydáte v určitém časovém horizontu. To samé udělejte s elektromobilem. Pravděpodobně zjistíte, že v celkových nákladech se to zatím opravdu nevyplatí.

Zdroj info: ceskybenzin, PRE, motor1, autoexpress.
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.

Podobné články