PRÁCE 🧰

Co je to rekuperace a jak funguje rekuperace v elektromobilech

26. 8. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Základní info k elektromobilům

Regenerativní brzdění nebo také rekuperace je ve spojení s elektromobily a hybridními auty hojně používaný pojem. Ale jak vlastně funguje a jaké jsou jeho nevýhody?

Jak funguje rekuperace v elektromobilech

Články na téma systémy elektromobilů:

  1. Jak funguje hybridní systém Honda e:HEV 1.5 i-MMD
  2. Řízení jedním pedálem, jak funguje?
  3. Co je a jak funguje rekuperace - právě čtete

Co to je rekuperace

Z pohledu řidiče je to velmi prosté - stačí sundat nohu z pedálu plynu, případně lehce začít brzdit a do baterie hybridního pohonu začne proudit elektrický proud. Průběh toho, jak se akumulátor plní, může řidič sledovat většinou na displeji mezi budíky nebo na infotainmentu. Celé to vypadá dost jednoduše a popravdě na tom nic až tak složitého není. Jedná se o tzv. regenerativní brždění.

Jak funguje rekuperace

Celý fór, můžeme-li to tak nazvat, je v tom, že se z elektromotoru stane generátor. Obří výhoda elektromotorů v hybridních nebo i čistě elektrických autech je v tom, že mohou vůz jak pohánět, tak i brzdit. Funguje to podobně jako dynamo na bicyklu - část energie, kterou cyklista vkládá do šlapání, je přeměněna na elektrický proud, který rozsvítí žárovku ve svítilně. Mladší ročníky si toto pravděpodobně nepamatují, ale před rozmachem LED světel skutečně bývala jízdní kola často vybavena dynamem, které bylo poháněno otáčením předního pláště. Jakmile ale bylo dynamo v činnosti, byla jízda o něco větší makačka, proto dynamo kladlo určitý odpor.

Princip rekuperace v elektromobilech

V elektrickém autě je to velmi podobné. Stejnosměrný elektromotor se v případě potřeby mění na dynamo, které klade jízdě odpor. Velikost tohoto odporu, tedy to, jak moc energie se bude produkovat, reguluje řidič pedálem brzdy. Obvykle je nastavený nějaký defaultní (a i to se dá často měnit v několika krocích) a dochází tak k přeměně kinetické energie na elektrickou i při sundání nohy z plynu. Energie je akumulována v baterii a využita pro pohon auta ve chvíli, kdy je potřeba zase zrychlit. Mimochodem, efektivita regenerativního brzdění je kolem 80 %!

Nestačí na všechno

Celá tahle idylka se rozplyne ve dvou situacích. Tou první je potřeba prudšího brzdění, kdy už zkrátka rekuperace elektromobilu nestačí a musí nastoupit klasické třecí brzdy. Klidnější a předvídaví řidiči to asi nezažívají tak často, ale někdy holt krizová situace nastat může a v tu chvíli jde efektivita stranou a část kinetické energie se holt přemění na teplo.

Nabitá baterie

Další problém nastává v okamžiku, kdy je baterie plně nabitá. Generátor nemůže akumulátor přebíjet a někde kolem 90 - 95 % nabití baterie už také není možné do ní prát energii moc velkým výkonem. Výrobci aut s tím samozřejmě počítají, takže v tu chvíli buď rekuperace elektromobilu postupně slábne, nebo se vypne úplně a opět nastupují kotoučové nebo bubnové brzdy. Typicky se to stane třeba při sjezdu směrem z Barrandova - nahoře na kopci je Lidl, u kterého je nabíječka. Kdo si tam nabije elektromobil do plna, ten při sjezdu směrem do centra Prahy nezrekuperuje prakticky nic.

Nemá to jen pozitiva

Jakkoliv to zní celé jednoduše, tak to má i jisté slabiny. Tou hlavní je asi ne vždy úplně zdařilá aplikace ze strany výrobce. Je totiž dost složité sladit systém rekuperace a systém brzdový tak, aby řidič nepoznal, kdy brzdí čím. Dnes už se jim to většinou podaří, ale dříve bylo u některých aut dost citelné, kdy se zapojily do činnosti brzdy. Někteří řidiči to vnímali jako trochu otravné.

Druhý problém je se samotnými brzdami, zejména kotoučovými. Ty se totiž při správné (plynulé) jízdě s elektromobilem nebo hybridem doslova flákají a kotouče začnou korodovat. U normálního auta se to děje taky, zejména při delší odstávce. Ale není to zase takový problém, tam při prvním lehčím přibrzdění řidič pozná, že brzdy neplní svou práci stoprocentně. Jenže elektromobil nebo hybridní auto toho skutečně opravdu hodně ubrzdí regenerací.

Když pak přijde opravdu krizovka, olezlé kotouče nebrzdí optimálně a zpomalují klidně na o čtvrtinu delší dráze. Není tedy od věci třeba jednou za týden dvakrát, třikrát prudce zabrzdit, aby se zkorodovaná vrstva odstranila a vše fungovalo, jak má.

Zdroj info: Weby výrobců, wiki.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články