Chladicí kapalinu je před zimou záhodno zkontrolovat, a to jak její množství, tak i hustotu. A rozhodně se hodí pátrat po tom, jestli do ní náhodou neproniká olej nebo spaliny.
Měření hustoty chladicí kapaliny
Články na téma revize chladící kapaliny:
- Jak probíhá měření hustoty chladicí kapaliny?
- Výměna chladicí kapaliny
- Dolévání chladicí kapaliny
- Přelití chladicí kapaliny
- Měření chladicí kapaliny
- Výměna chladicí kapaliny
- Měření hustoty chladicí kapaliny - právě čtete
Měření chladicí kapaliny hustoměrem
Jak zjistíte, při jaké teplotě chladicí kapalina zamrzne? Existují na to dva základní přístroje. Tím prvním je refraktometr, který stojí pár stokorun, a jde s ním obvykle měřit vícero provozních kapalin auta. Druhým je hustoměr, koupíte ho zhruba za padesát až sto korun a měří, pro běžného řidiče, s dostatečnou přesností. Doporučujeme si jeden pořídit do garáže, protože je to nejjednodušší, nejrychlejší a nejlevnější způsob, jak si prověřit stav chladicí kapaliny.
Hustoměr je velmi jednoduché zařízení, je to vlastně skleněná trubička, která má uvnitř závaží se stupnicí jako ukazatelem stavu chladiva. Pomocí balonku se do hustoměru nabere trochu chladicí kapaliny z nádržky a sledujeme, jak moc se závaží ponoří. V rovině s hladinou bude příslušná hodnota teploty, kterou by chladivo mělo zvládnout bez toho, aby ztuhlo. Pro názornost jsme vyzkoušeli i obyčejnou vodu.
Kontrola množství chladicí kapaliny
Když už tu kapotu zvedáme a otevíráme nádržku chladicí kapaliny, hodí se omrknout i její množství. Mělo by být takové, aby horní hladina byla mezi ryskami na nádobě. Příliš malé množství je špatně – motor se může přehřívat, budou to provázet i další jevy, jako například špatně fungující topení. Ale ani příliš velké množství není dobré. Malý úbytek chladiva, například nutnost ho dvě deci jednou za rok dolít, je akceptovatelný a do jisté míry přirozený. Jestliže ale musíte dolévat chladivo co dva týdny, je něco špatně a chladicí soustava netěsní, jak těsnit má. I proto je doporučeno kontrolovat hladinu chladicí kapaliny alespoň jednou za měsíc.
Olej v chladicí kapalině
Největší problém, se kterým se můžete při kontrole nebo měření chladicí kapaliny setkat, je asi její smíchání s olejem. Kapalina totiž putuje do motoru, proudí kolem válců a odebírá teplo, které ve spalovacím prostoru vzniká. Putuje kanály v bloku a hlavě agregátu, přičemž jakákoliv netěsnost se může projevit mícháním buď chladiva s olejem nebo třeba výfukovými plyny. Nejčastěji dochází ke smíchání chladicí kapaliny a maziva vlivem špatného těsnění pod hlavou. Pozná se to tak, že v nádobce na hladině chladicí kapaliny je viditelná mastnota. Smísení však může probíhat i opačným směrem, a to průnikem kapaliny do motoru, což se projeví třeba na víčku pro dolévání oleje.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.