Každý rád ušetří, což platí i o autobateriích. V široké nabídce najdeme špičkové produkty za průměrnou cenu, ale i velmi levné autobaterie, vyplatí se je kupovat?
Levné akumulátory – proč se jim vyhnout
Články na téma cena baterie do auta:
- Kdy postačí levnější baterie
- Kdy sáhnout po dražší baterii
- Cena akumulátoru do auta
- Levné autobaterie: Proč se nevyplatí? - právě čtete
Co jsou vlastně levné autobaterie?
Levné baterie lze definovat cenou jenom částečně. Ano, obvykle jsou skutečně někde na cenovém dně nabídky, případně lehce nad ním. Důležité ale je zmínit, že ne vždy se bude jednat o neznačkové produkty. Naopak, i u nás velmi populární Varta nabízí poměrně levné akumulátory, které míří na ty, kdo chtějí při nákupu co nejvíce ušetřit.
Ne vždy platí levná autobaterie = nekvalitní autobaterie. Logicky se ale nižší cena musí někde projevit. Výrobce šetří především na materiálu desek elektrod. Mřížka bývá velice tenká (i pod jeden milimetr), což se projeví na její životnosti. Při startování auta se studeným motorem dochází k tomu, že mřížka se doslova ohne. Na ní nanesené houbovité olovo tak může odpadávat, tím se snižuje kapacita akumulátoru, jeho životnost i výkon, respektive startovací proud.
Také čtěte
Není tedy výjimkou, že nejlevnější baterie bývají zpravidla i nejlehčí. Nejdražší je totiž samotný materiál, tedy hlavně olovo. To však bývá téměř bez výjimek velmi čisté, jak požaduje norma, ani levné baterie do auta nebývají v tomto směru šizené. Někdy se lze setkat i s levnými bateriemi, které jsou třeba přeznačené značkové akumulátory z velkoobchodního výprodeje případně výprodeje starších skladových zásob. To může být naopak překvapivě dobrá koupě.
Kolik levné akumulátory do auta vydrží?
S ohledem na cenu a s tím spojené úspory při výrobě logicky nelze čekat žádnou extrémní vydrž. Pakliže baterie někde uprostřed cenového spektra zvládnou pět až sedm let při správné péči, ty levnější akumulátory budou za těch pět let rády, spíše to bude kolem tří. Problém levných autobaterií je taky ten, že jsou určeny pro segment trhu, ve kterém leží třeba půl roku bez povšimnutí v regále. Jsou určené i pro obchodní řetězce zabývající se primárně prodejem potravin. Nikdo se tak o ně nestará, nejsou skladovány v optimální teploty, nikdo je nedobíjí. Takových doporučujeme se spíš vyhýbat.
Sekundární náklady
Levná autobaterie není jenom o cenovce za pořízení. U novějších aut se musí po výměně akumulátoru konfigurovat řídící jednotka, respektive je potřeba jí sdělit, že došlo k výměně autobaterie. Servis na to obvykle má normu 30 až 60 minut a samozřejmě si to naúčtuje. Ve finále tak možná vyjde lépe nekupovat levné nebo ty úplně nejlevnější baterie, ale naopak sáhnout po nějaké že středu nabídky.
Zdroj médií: Depositphotos.