Jakmile v provozu dojde k problému a musíte zastavit, existuje nenulové riziko, že do vás někdo vrazí. Něco podobného se stalo i nám, takže jsme se rozhodli pořídit pro takové případy něco jako oranžový magnetický LED maják.
LED výstražné světlo oranžové barvy a blikačka – test
Články na téma testování autodoplňků:
- Test: Držák na telefon do auta od Swissten
- Redakční test: Sada na leštění světel
- Test: sprej na sklo od Liqui Moly
- Test: plašič kun VyplašTo
- Test výstražného LED světla na auto - právě čtete
- Test: ultrazvukový plašič zvěře
Po zážitku, kdy jsme museli kvůli sražené srnce čekat na policii a mezitím to do nás málem narvat neznámý „pilot“ BMW, jsem se rozhodl pořídit něco, co i podprůměrně inteligentní jedince udeří do očí na tolik, aby zpomalili. Klasické výstražné světlo oranžové barvy jsem nechtěl, v amerických filmech často vídané světlice používané k označení místa, kde se něco děje, zase nechci mít trvale v autě. Volba tedy padla na oranžovou blikačku formátu ploššího puku na lední hokej, tedy vlastně takový „majáček“.
Důležité je, být vidět
Nebudu se zde obsáhle zabývat legislativou a tím, co vše s oranžovým světlem řidič může a nemůže. Ve stručnosti si ho může pořídit vlastně kdokoliv a jeho použití by mělo být omezeno na pracovní vozidla „v akci“. V praxi je to trochu jinak, jak mi potvrdil jeden policista slovy: „Je úplně jedno, jakou blikáš, když zastavíš na dálnici. Pro nás je důležitý, že jsi vidět a nemusíme řešit, že se nám tam začínáte hromadit.“ Pozor ale na to, že základem toho, jak upozornit na odstavené vozidlo, je trojúhelník a klasické blikačky. Obojí musíte použít vždy.
Produkt od firmy Carmotion není nikterak drahý. Na jednom známém českém eshopu s mimozemšťanem ho pořídíte ani ne za tři stovky. Nečekejte kvalitní materiály. Zařízení je z průhledného plastu a schované uvnitř měkkého gumového obalu. Ten celku dodává solidní odolnost, takže ani pád na zem blikačce nevadí.
Na vrchní straně je tlačítko na zapnutí a přepínání mezi jednotlivými režimy, na straně spodní najdeme háček, magnet a dva šroubky. Účel háčku a magnetu je asi jasný, šroubky umožní odmontovat krytku, pod kterou je prostor na tři AAA baterie. Mimochodem, krytka je opatřena jakýmsi gumovým těsněním, což mě přivádí k docela solidní voděodolnosti. S deštěm nemá tahle blikačka problém (vyzkoušeno).
Jak to funguje, asi nemusím sáhodlouze popisovat. Za průhledným plastem ukryté LEDky blikají, případně svítí, a to do všech stran. Puk připlácnete na karoserii, kde díky magnetu bez problémů drží a neexistuje úhel, odkud by do vás někdo mohl narazit s tím, že vás neviděl. Světlo je natolik intenzivní, že i na 800 metrů poznáte, že v dáli před vámi se něco děje. Výrobce udává vzdálenost dvojnásobnou, ale to jsme vzhledem k absenci tak dlouhé rovinky neměli možnost v reálu vyzkoušet.
Režimů blikání je docela dost. Rychlý blik, dvojblik, trojblik, střídavé blikání, svícení a režim majáku, kdy se rozsvěcí a zhasínají postupně LEDky kolem dokola. Použitelné jsou i tři bílé diody na vrchní straně, které poslouží jako nouzové světlo třeba při výměně kola nebo hledání klíčů zapadlých pod sedadlem.
Závěr
Proč píšu o takové kravině? Popravdě by se mi docela líbilo, kdyby to měl v autě každý, a to dobrovolně. Je to sice trochu utopická myšlenka, ale aktivní blikání je daleko účinnější než výstražný trojúhelník, který vám stejně za chvíli někdo buď ukradne nebo ho srazí. Tenhle „LED puk“ se vejde do kastlíku u spolujezdce nebo do přihrádky ve dveřích, kde o něm většinu času nebudete ani vědět. Ale když pak v nepřehledném úseku třeba srazíte srnku nebo se auto porouchá, budete sakra rádi, že něco takového máte.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.