Jaká je životnost turbodmychadla v automobilech?

11. 5. 2021 10 min. čtení Tipy a rady

Jednou z nejdražších komponent vozu je turbodmychadlo. Jeho životnost není neomezená, ale dá se do značné míry ovlivnit tím, jak se člověk k autu chová.

Jaká je životnost turbodmychadla v automobilech?

Měňte olej

Základem pro dlouhý život motoru a turba je dodržování servisního intervalu výměny oleje. Ten totiž proudí i přes ložiskový uzel turbíny, kde nejen maže, ale i chladí. S najetými kilometry ale klesá čistota lubrikantu i jeho mazací schopnosti. To se poté projeví na vybrušování ložisek, v nichž nesmí být vůle, protože turbo točí i hodně přes 150 tisíc otáček.

Dochlazujte

Jak už jsme naznačili v předchozím odstavci, olej má u turbodmychadel i chladicí úlohu (novější jsou často chlazena vodou, což je o něco "blbuvzdornější"). Poté, co turbína delší dobu podává vysoký výkon, typicky třeba při jízdě do kopce nebo po dálnici, je samozřejmě zahřátá. Vypnutím motoru se ale vypne i olejové čerpadlo, mazivo neproudí a to, které je zrovna v turbu, se začne velice rychle přehřívat.

To znamená, že se v něm začnou tvořit malé kousky karbonu, což je dost tvrdý materiál. Ten se pak dostane do ložisek, která postupně vydře. Jestliže je turbo stavěno na živostnost čtvrt milionu kilometrů, tak výše popsané je velice efektivní postup, jak ho popravit klidně kolem 50 tisíc.

Řešíte potíže s turbem? Vyberte si to správné u nás

Proto je potřeba po dojezdu nechat motor ještě chvíli běžet, aby olej proudil. Například Škoda doporučuje pro starší 1.2 TSI zhruba dvě minuty. Ono nejde jen o to "dochlazení", ale s tím, jak je roztočené, tak mu chvíli ještě trvá, než se točit přestane. Po celou dobu samozřejmě produkuje tepelnou energii, která v případě vypnutí motoru není nijak odebírána.

Proto po delší jízdě dálničním tempem s motorem vytočeným přes 3 000 otáček alespoň nechejte agregát minutu běžet na volnoběh, ideálně o něco déle. Zajet na pumpu ke stojanu a rychle to "chcípnout" znamená pro turbodmychadlo doslova peklo.

Naprosto ideální postup je zvolnit zhruba minutu před dojetím do cíle, ale nechat motoru pořád nějaké otáčky (1 500 - 2 000). To znamená nevyřazovat na volnoběh, aby tolik neklesl tlak oleje a rychlost jeho proudění, ale klidně brzdit zvolna motorem. Po dojetí ještě nechat chvíli motor běžet, zatím se v klidu odpoutat, klidně vylézt z auta, protáhnout se, napít a až následně motor vypnout.

Nedávejte mu za studena

Studený motor znamená studený olej. A studený olej není zdaleka tak krásně tekutý, jako olej zahřátý. Proto u studeného motoru nedupejte moc na plynový pedál a jeďte spíše rozvážně. Turbína se musí také ohřát a jakkoliv jsou pro ni paradoxně teploty hluboko pod nulou spíše výhodou, tak to platí jen pokud je olej a motor již ohřátý na provozní teplotu.

Vyberte pro svůj vůz kvalitní vzduchový filtr

Nezapomeňte, že voda má nižší měrnou tepelnou kapacitu, takže se ohřeje daleko dřív než mazivo. Podle její teploty se tak úplně neorientujte a po jejím ohřátí na 90 °C jeďte raději ještě aspoň pět kilometrů poklidným tempem, aby to stihl i olej.

Občas mu dejte za uši

Opačný extrém, tedy držet motor neustále v nízkých otáčkách je taky nic moc. Jednak mají při tomto nešťastném způsobu jízdy moderní přímovstřikové motory tendence karbonovat a pak taky může zatuhnout systém natáčení lopatek turbodmychadla (to se týká především naftových motorizací). Zatuhnutí natáčení lopatek se pozná obvykle tak, že při vytočení padne auto do nouzového režimu, protože řídící jednotka zjistí, že je něco špatně. Nejlepší prevencí je alespoň čas od času agregát vytočit, aby se využil celý rozsah systému proměnné geometrie.

Dopřejte mu čistý vzduch

Turbo potřebuje vzduch, ale pokud možno čistý. Jakmile je příliš špinavý vzduchový filtr, začne jednak propouštět méně vzduchu (takže motor má nižší výkon) a pak taky začne malé nečistoty propouštět. A to samozřejmě do roztočeného turbínového kola, které je ochotně vtáhne. Prach se chová jako brusivo a opět se tak snižuje životnost dost drahé komponenty. Pozor i na "sportovní" filtry, které sice propustí více vzduchu, ale zároveň často i nečistot. Pokud už se chcete do nějakého tuningu sání pustit, platí pravidlo, že lepší je zvýšit plochu filtru, než zvýšit jeho propustnost.

Zdroj médií: Depositphotos

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?