Jak snadno vyměnit píchlou pneumatiku na autě

1. 2. 2021 5 min. čtení Tipy a rady

Po cestách se válí kdejaký bordel, a tak se může stát, mnohdy ani nevíte jak, že prostě píchnete pneumatiku. Malý defekt se dá zalepit, ale s velkým musíte už vyměnit celou pneu. Jak na to?

Jak vyměnit píchlou pneumatiku

Píchlá pneumatika je jednou z těch nočních můr, které nechcete, aby se skutečně staly. Z vlastní zkušenosti vím, že je to opravdu nepříjemná věc. Nicméně, pokud už se stane, pak máte dvě možnosti, tedy s asistenční službou tři. 

U nových aut je totiž vzácnost mít rezervní pneu, v některých případech to ani není možné, protože se na místě rezervy nacházejí třeba baterie hybridního pohonu, a tak náhradní kolo není prostě kam dát. Místo kola se zde ale u většiny případů nachází lepicí sada. Ta je dobrá, ale jen do určitého procenta rozsahu škod. Pokud se kolo rozerve takovým způsobem, že nebudete vědět, kde skončil plášť, pak vám lepení nepomůže k ničemu, ledatak si zalepit pusu od údivu.

V každém případě, jakmile ucítíte defekt na pneumatice, zapněte výstražná světla a sjeďte ke krajnici. Důležitou součástí pohybu venku, bude reflexní vesta, kterou mějte na sobě a postavte výstražný trojúhelník asi 50 metrů za auto, aby se nestalo další, větší neštěstí.

Malý defekt - sprej a lepící sada

K variantě spreje se sahá, pokud je prasklinka nebo poškození pláště opravdu malinké - tedy do 3 milimetrů. Jediné, co k opravě potřebujete, je tedy speciální sprej. Pokud místo prasknutí naleznete, místo očistěte od všech nečistot - zejména, pokud jste projeli bahnem. Sprej poté protřepete pořádně a umístíte hadičku do ventilku, zmáčknutým vženete do pláště speciální tekutinu, která steče do místa poškození a zacelí ji. Pneumatiku byste měli minimálně půl hodiny nechat být. Doporučená rychlost po opravení defektu je 50 km/h, pokud díra byla ale opravdu nepatrná, pak by neměl být problém jet i rychleji, ale je to na vlastní nebezpečí.

Druhou variantou opravy malého defektu je lepící (opravná) sada. Tyto sady, jsou speciální v tom, že v sobě obsahují jak lepidlo, tak i napěchovaný vzduch, který by měl postačit k dofouknutí kola. Postup je zcela jednoduchý. Z pneumatiky vyndáte zdroj defektu a opět sprej přiložíte na správné místo ventilku, a následně vstříknete obsah dovnitř. Nutno podotknout, že nelze tuto možnost využívat dlouhodobě, ale je lepší použít jednou a dostavit se co nejdříve do autoservisu, kde vám pneumatiku opraví. Stejně tak se sada nehodí pro opravu prasklin na bočnici, nebo když není defekt vidět. Samozřejmě při následné jízdě může unikat vzduch, proto není ideální na pneu jezdit dlouhodobě bez opravy.

Velký defekt - výměna pneumatiky

Na díry větší než 5 milimetrů bude třeba buď zavolat asistenční služby - v případech, že nemáte rezervní kolo a nebo jej vyměnit za to rezervní. Asistenční služby jsou ve většině případů bezplatně sjednané k povinnému ručení. Jestli takovou vymoženost nemáte, zavolat ji můžete také, ale budete muset zaplatit.

Pokud se rozhodnete pneumatiku vyměnit svépomocí, budete k tomu potřebovat důležité komponenty. Jedná se o hever (zvedák), klíč na uvolnění a utažení šroubů a rezervní kolo. Tyto předměty v drtivé většině naleznete pod podlahou zavazadlového prostoru. Pokud tam nejsou, může to být problém - případně se zkuste podívat do skrytých zákoutí vozu. Pomoci by mohl ještě návod k obsluze auta, kde je mimo jiné také popsáno, jak postupovat při výměně pneumatiky u vašeho vozu a do kterých míst umístit zvedák.

Pondělí s portálem

Stručný obecný návod, jak vyměnit kolo

  • auto by v ideálním případě mělo stát na rovné a tvrdé ploše, nedoporučuje se měnit kolo, když je auto do kopce
  • před začátkem výměny, se musí auto ukotvit - tedy zabránit v pohybu, zatáhněte ruční brzdu a zařaďte jedničku, případně u automatu polohu P
  • ještě než se vezme do ruky hever, povolte částečně šrouby (kolo je stále na zemi) pomocí klíče, a to na půl otáčky
  • následuje použití heveru - ten přiložte na správné místo, protože v opačném případě byste mohli vůz poškodit (v návodu by měly být zobrazeny body, kam lze hever uložit); následně po nastavení, začněte auto zvedat
  • následuje odstranění šroubů (ideálně do kříže - ty, co jsou naproti sobě, nikoli vedle sebe)
  • sundejte kolo a nasaďte nové; nasaďte šrouby a opět jen částečně je zatáhněte - úplné dotažení se bude provádět až bude auto stát na zemi; hodí se šrouby nebo matice zkontrolovat, jestli jsou opravdu utaženy a kolo se nehýbe
  • sbalte si všechny věci, abyste na nic nezapomněli
  • v ideálním případě se vydejte na první benzínku, kde si zkontrolujete tlak v pneumatikách a zároveň zkontrolujete i dotažení šroubů

Nutno podotknout, jestli nejste dostatečně fyzicky zdatní, zřejmě se vám nepodaří pneumatiku přezout, protože na povolení šroubů to chce trochu síly. Pak se nabízí otázka, jestli nebude lepší přeci jen zavolat asistenční službu, nebo případně poprosit někoho zdatnějšího - pokud se samozřejmě v okolí nachází - o pomoc.

Zdroj médií: Pixabay
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?