Při výběru autobaterie se musíme řídit její kapacitou. To je nejdůležitější údaj, protože v autě by neměl být akumulátor s vyšší, ale ani s nižší kapacitou, než určuje výrobce.
Jak se měří kapacita autobaterie
Články na téma kontrola autobaterie:
- Jak poznat dobrou autobaterii od špatné a které rozhodně nekupovat?
- Měření kapacity baterie - právě čtete
- Jak zjistit kapacitu baterie v autě
- Jak poznat dobrou autobaterii
- Jak dlouho vydrží nabitá autobaterie?
- Vybitá baterie u auta – jak ji poznat?
- Kontrola autobaterie po létě
- Magické oko na autobaterii
Jak změřit kapacitu baterie?
Co se týče měření kapacity autobaterie, tak v domácích podmínkách se to prakticky nedá realizovat. Je totiž třeba doslova laboratorních podmínek, aby měl výsledek odpovídající přesnost. Měření kapacity autobaterie by mělo probíhat za kontrolované a stálé teploty a s pomocí přesného proudu, který akumulátoru odebíráme, tedy ho vybíjíme. Když změříme čas, po jaký zvládne baterie proud dodávat, můžeme se dobrat k nějaké hodnotě kapacity.
Vcelku jednoduše měří kapacitu autobaterie americká norma. Respektive neměří kapacitu, ale tzv. rezervní kapacitu. Akumulátor je zatížen odběrem 25 A a měří se napětí na pólech. Test končí v okamžiku, kdy napětí spadne na 10,5 V. Jak se asi dovtípíte, výsledkem je nikoliv kapacita, ale čas. U autobaterie s kapacitou 60 Ah je výsledkem třeba 90 nebo 105 minut.
V Evropě se měří ampérhodiny. Měření kapacity baterie probíhá vybíjením proudem o hodnotě 1/20 udávané kapacity. To znamená, že 60Ah autobaterie se bude vybíjet proudem 3 A. Akumulátor musí vydržet dodávat právě tu jednu dvacetinu své kapacity po dobu dvaceti hodin.
Problém evropské normy je v toleranci – povolena je odchylka 10 %. Solidnější výrobci se odchylují směrem nahoru a nemají problém na trh dodat autobaterii, která má namísto 52 Ah třeba 55 Ah. Jenže pak je tu opačný segment trhu a firmy, které své baterie šidí. Počítají s 10% tolerancí a výrobu plánují tak, aby se do ní tak tak vešli. Projevuje se to na nižším počtu desek článků, takže se ušetří na materiálu na výrobu. Takové akumulátory jsou i znatelně lehčí než ty kvalitnější.
Proč řešit kapacitu a ne startovací proud?
Neustále se točíme kolem kapacity jako nejdůležitějšího údaje. Jenže pak je tu věc druhá – startovací proud, což je neméně důležitá hodnota (a výrobce je povinen ji uvádět, stejně jako kapacitu). Startovací proud nemá moc smysl řešit z jednoduchého důvodu. Ani autobaterie ošizená na kapacitě, nemá zpravidla problém dosáhnout proudu vyššího, než je deklarovaný, ba dokonce ho s přehledem překonat. Teoreticky překážkou startovacímu proudu by mohla být sulfatace, která sníží aktivní plochu desky. U nového akumulátoru by to ukazovalo na problém ve skladování, při kterém došlo k hlubokému vybití, a tedy i sulfataci.
Zdroj médií: Depositphotos.