Řidiči často podceňují nebezpečný mikrospánek. Obrana proti němu je přitom jednoduchá

29. 3. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Jedna sekunda a život se během okamžiku změní v nevratnou událost. Znáte ten pocit, když se vám začnou klížit oči a začne se vám chtít spát? Mnoho lidí nad tím mávne rukou a pokračuje ve své cestě dál. Přitom mikrospánek je tichý zabiják na silnicích. Jak se mu vyvarovat?

Jak se vyhnout mikrospánku, co pomáhá?

Mikrospánek může být velmi záludný. Pokud je člověk unavený a nemusí být nutně tři hodiny ráno, začnou se mu pomalu zavírat víčka. Možná to ani nečeká, ale stačí okamžik a usne. Ačkoli se mohlo zdát, že šlo o sekundu času, bohužel za volantem je i pět vteřin nepozornosti problém. Za těch pět sekund se může stát ledacos. Na běžné silnici při rychlosti 90 km/h ujede auto za zmíněných pět sekund 125 metrů, při rychlosti 130 km/h už o 55 metrů více.

Jak poznám mikrospánek

Mezi symptomy patří nejčastěji pálení oči a následné zívání.  Zívání má pomoci mozku se okysličovat a udržet si pozornost. Člověk ale začíná být také nevrlý a nemůže si pořádně najít pozici za volantem. Bohužel příznaky mikrospánku spousta řidičů ignoruje. Jakmile se objeví ty první, měli byste zastavit. Raději se protáhnout, něco sníst nebo vypít a teprve pak pokračovat v cestě. Co na tom, že se zdržíte. V některých situacích by člověk neměl zbytečně riskovat.

Pokud budete příznaky ignorovat, začnou se stupňovat. Nastoupí zpomalené reakce a postupné usínání - tedy zavírání očí, ačkoli se budete přemáhat je mít otevřené. Studie dokazují, že nejvíce bývají ohroženi mladí lidé do 26 let. Ale také zejména muži, kteří rádi riskují a odpočinek se spánkem posouvají na poslední místo priorit.

To ale stále neznamená, že mikrospánek nemůže postihnout i vás, starší a zkušenější řidiče. Pokud vyrážíte na dlouhou cestu, vždy se pořádně před ní vyspěte. Pokud je to možné, nejezděte přes noc, ale přes den. A pokud se cestu snažíte nahnat přes noc, existuje riziko, že k ránu po několika hodinovém řízení, začnete být unavení a ničím si nepomůžete.

Energetické nápoje na mikrospánek nefungují

Měli byste dodržovat povinné přestávky. Nejlépe každé dvě hodiny na patnáct minut zastavte na odpočívadle, nebo u čerpačky. Moderní automobily umí samy hlídat řidičovu únavu a následně vysílat signál k řidiči pomocí vibrací nebo zvukových signálů, avšak často se stane, že je řidič spíše odignoruje. Energetické nápoje před usnutím také zrovna moc neochrání. Stejně jako káva vám dodají energii maximálně na půl hodiny. 

Někdo by mohl namítat, že se po vypití cítí líp, ale na to je velmi snadná odpověď. Energiťák totiž obsahuje mnoho cukru. Takže snadno stoupne jeho hladina v krvi. Jenže jak rychle do organismu přišel, tak stejně rychle z něj také odchází. Což znamená, že pocítíte akorát tak větší únavu. Proto se nedoporučuje jíst ani sušenky nebo čokoládové tyčinky, které mají v sobě taktéž hromadu cukru. Oproti tomu káva sice může nabudit, ale zároveň také dehydruje. A dehydratace zase způsobuje únavu. Ideálním nápojem je tedy voda. Pijte pravidelně a když potřebujete na záchod, tak prostě zastavte.

Zakousněte něco lehkého

Dodržujte pár jednoduchých pravidel a existuje šance, že se u vás mikrospánek nedostaví. Ale jak se říká, nikdy neříkej nikdy. Udržujte tedy normální hladinu glukózy v krvi, nezapomeňte se najíst, protože každý zná alespoň jednoho člověka, který je nevrlý, když je nenajezený. Před cestou si dejte lehké jídlo, rozhodně se nepřejídejte a už vůbec ne mastnými jídly. Na jídlo z čerpací stanice si nechte raději zajít chuť. Bývá totiž energeticky slabé. Raději si doma zabalte misku plnou zeleniny a oříšků. Poslouží i sendvič se šunkou a sýrem.

Zdroj médií: pixabay.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články