Co je a jak funguje adaptivní tempomat

20. 7. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

S adaptivním tempomatem se v nových vozidlech setkáváme prakticky denně. Co však vůbec název adaptivní skrývá a jak vůbec celý tempomat funguje?

Normální tempomat nalezneme již i ve více než 50 let starých vozech. Avšak ten uměl pouze udržovat navolenou rychlost. Tempomat měl řidiči usnadnit jízdu na dlouhých trasách tak, aby řidič mohl co nejméně zasahovat. Avšak tak tomu bylo v ideálních podmínkách. V praktickém dění musel řidič stále sledovat okolí a v případě nutnosti zabrzdit. Díky tomu byl tempomat spojen s elektronikou a vznikl takzvaný adaptivní tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control), který si umí udržovat vzdálenost mezi auty, a dokonce i sám zabrzdit, či snižovat rychlost. 

Adaptivní tempomat tím pádem musí být propojen také s brzdným systémem. V úvodu se sice snaží brzdit motorem, ale pokud je to nutné, musí zasáhnout také do brzd. ACC umí po brzdění také zpátky zrychlit na navolenou rychlost, pokud nedojde k jeho vypnutí. Vypnout tempomat můžete buď tlačítkem, či sešlápnutím brzdy.

Funkce tempomatu je založena na radaru, který bývá umíšen v přední části vozu. Automobily, které mají ve výbavě automatickou převodovku, systém v případě potřeby dokáže uvést do klidu, tedy zastavit. Mezi největší přednost tempomatu můžeme zařadit především neustálou pozornost, přičemž kolikrát může zabránit také případné nehodě. Existuje několik druhů adaptivních tempomatů, nyní se podíváme na pár z nich.

Radiolokátor - Radio Detecting And Ranging

Nejrozšířenějším systémem je takzvaný radiolokátor, který vysíláním svazků vln v krátkých impulzech. Přičemž ve chvíli, kdy je mezi impulzy pauza, přijímá odražené vlny, díky čemuž určí vzdálenost od objektu. Systém funguje na skoro stejném principu, jako netopýři s jejich echolokací. Spolu s automatickou převodovkou radiolokátor nabízí také funkci "stop-go", která při dojíždění kolony a zastavení je do několika pár sekund schopná celý vůz opět rozjet. Čas, který je nutný pro deaktivování tempomatu má každá automobilka individuální, avšak stačí jej aktivovat pouhým ťuknutím do plynového pedálu. Tento radar je schopný fungovat do rychlosti až 210 km/h

Lidar

Lidar je méně rozšířeným systémem, avšak funguje na stejném principu, jako radiolokátor, přičemž místo radiových vln používá laserovou diodu, která vysílá impulzy. Ty se pohybují většinou v infračervené oblasti světelného spektra, tudíž oku neviditelné. Laser se však neodráží od předmětů, ale od jejích odrazových ploch, jako je například registrační značka, či odrazky ve světlometech. Lidar potřebuje spolupracovat také s GPS a jinými zdroji pro určení přesné rychlosti. Laserové paprsky však lépe pracují v horších klimatických podmínkách, například při silném dešti. Lidar je stále nejdražším typem.

Adaptivní tempomat pro manuální převodovky

Adaptivní tempomat existuje také pro vozy s manuální převodovkou, avšak jejich funkce je značně ztížená než s automatem. Udržování rychlosti je možné až od vyšších rychlostí a je důležité řadit správný převodový stupeň.

Subaru EyeSight

Specialitou japonské automobilky Subaru, která se chce pomocí tohoto systému dostat na přední příčky nejbezpečnějších vozů, je systém EyeSight. Specifický systém nemá podle slov automobilky být automatickým systémem řízení, má pouze řidiče podporovat. Základem sytému jsou dvě kamery, které umí detekovat také takzvané "měkké předměty" jako jsou například chodci, nebo zvířata. Při zhoršeném počasí pak funkce není zcela bezpečná. V rámci tohoto systému mají vozy Subaru celou řadu bezpečnostních prvků, jako například monitorování jízdního pruhu, upozornění řidiče na rozjezd vozidla před vámi, nouzové brzdění a v neposlední řadě taktéž adaptivní tempomat. 

Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrabel

Autor článku
Nikča vždycky snila o tom být nadějným chemikem, od školy si chodívá odpočinout na garáž a víkendy tráví s foťákem na nejrůznějších tuning srazech.

Podobné články