Jestliže jsou velká SUV pro něco opravdu oblíbená, tak je to tahání těžkých přívěsů. Když tedy do redakce přijela nová Škoda Kodiaq, museli jsme její tažné schopnosti otestovat.
Zapřáhli jsme karavan za novou Škodu Kodiaq
Články na téma Škoda Kodiaq:
- Škoda Kodiaq RS – spotřeba
- Škoda Kodiaq RS – rozměry
- Škoda Kodiaq RS – cena a konfigurace
- Test: Škoda Kodiaq RS – benzín mu sluší
- Zapřáhli jsme karavan za novou Škodu Kodiaq - právě čtete
- Škoda Kodiaq 2,0 TDI: test spotřeby s karavanem
- Jak si nejlépe nakonfigurovat nový Kodiaq a ušetřit
- Škoda Kodiaq 2,0 TDI: test spotřeby
- Test Škody Kodiaq: Se vzhledem jsem bojoval, jinak je to ale auto, o které se jednou popereme
Škoda Kodiaq už od své první generace platila za výborné rodinné SUV. Druhé vydání na tuto tradici velmi dobře navazuje, a tak jsem její tažné schopnosti netestoval pouze s obyčejným přívěsem, ale na kouli jsem zapřáhl rovnou pořádný rodinný karavan a do auta posadil čtyřčlennou posádku. Než se však pustím do hodnocení pocitů z jízdy, představíme si konfiguraci našeho konkrétního Kodiaqu.
Konfigurace soupravy
K testu jsme dostali takřka dokonalou variantu Škody Kodiaq. Pod kapotou totiž měla nejsilnější naftový dvoulitr s výkonem 142 kW, točivým momentem 400 Nm a také standardně dodávaným pohonem všech kol. Celé ústrojí se pak pojilo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Tažná kapacita této konfigurace je až 2 300 kilogramů, což bezpečně dostačuje pro náš cca 1 300 kilogramů těžký karavan i většinu nákladů, které osobní auto vůbec může táhnout. Naftové motory sice jsou na ústupu a i benzinové motory Kodiaqu svou tažnou kapacitou vůbec nezklamou, stále si ale stojím za tím, že pro takto velké SUV je nafta ve většině případů nejlepší volbou.
Škodovka také umožňuje přidat do konfigurace elektricky výklopné tažné zařízení. Testovaný Kodiaq ho měl a musím uznat, že to je nedocenitelná věc. Tažné zařízení se vyklopí tlačítkem v kufru, rukou nebo nohou ho pak zajistíte do správné polohy. O více se starat nemusíte, protože i elektrická přípojka je velmi příhodně umístěna přímo pod „koulí“. Pro sklopení opět stačí zmáčknout tlačítko v kufru, tažné se povolí a zbývá ho pouze zatlačit zpět pod nárazník. Luxusní automobily sice zvládnou elektronicky celý proces, ale i toto je velmi příjemná věc. Samotné tažné zařízení stojí 25 000 korun, za dalších 7 000 k němu dostanete i asistent pro jízdu s přívěsem.
Trailer Assist
Právě funkci asistenta pro jízdu s přívěsem jsem si vyzkoušel, a tak se vám pokusím přiblížit jeho fungování. Trailer Assist je primárně určený pro zjednodušení couvání s přívěsem. Stačí jej aktivovat, zařadit zpátečku a joystickem na úpravu zpětných zrcátek nastavit směr, kterým se má karavan stáčet – směřování karavanu vidíte v infografice na digitálním štítu před řidičem.
Dále pak ovládáte pouze brzdu a plyn, o točení volantem se stará auto – nutno dodat, že s volantem točí velmi rychle, na zahradě mi vyryl do trávy kráter a nezkušenému uživateli by skoro usekl ruce. Osobně bych možná těch 7 000 ušetřil – i když při ceně auta je to zanedbatelná položka – dokážu si ale představit, že pro někoho může být asistent velmi užitečný.
Jízda s karavanem
Koule Kodiaqu je díky jeho „tělesné kostituci“ poměrně vysoko, je tak potřeba vyvýšit i oj karavanu, připojení však nakonec bylo bezproblémové. Ihned po nasednutí je třeba pochválit velká zpětná zrcátka, která umožňují velmi dobrý výhled vzad i za karavan. Druhou pochvalu zaslouží automatická převodovka, která ani jednou nezacukala, nezmatkovala a velmi dobře využívala točivý moment motoru, aniž by ho zbytečně podtáčela. Popravdě jsem karavan s automatem tahal poprvé a byl jsem velmi příjemně překvapen. Pokud Kodiaq přepnete do režimu Eko, umí i s karavanem plachtit.
Také čtěte
S karavanem jsme projeli více než 100 kilometrů dlouho trasu po okresních silnicích, dálnicích i ve městech. Podvozek Škody Kodiaq je laděný spíše do komfortu, a tak po připojení karavanu trochu houpe. Ihned mě na to upozornil zbytek posádky, a i ve volantu byla cítit trochu menší jistota. Testovaný vůz byl však vybaven adaptivním podvozkem DCC+, takže jsme si tuhost tlumičů v individuálním režimu upravili. Nejlépe nám nakonec sedělo nastavení podvozku ještě od dva stupně tužší než v režimu Sport. Nebojte se toho, Kodiaq stále zůstával velmi příjemným a komfortním autem, pouze se zamezilo otravnému houpání a řidič cítil více důvěry v auto.
Jízda v Kodiaqu s karavanem je stabilní, příjemná, plynulá. Dalo by se říci, že za sebou karavan skoro necítíte. Dokonce jsem otestoval i Travel Assist, kdy Kodiaq na dálnici sám řídil. Pokud bych měl vybrat jeden drobný nedostatek, byly by to reakce motoru. Je to ostatně jeden z mála problémů nového SUV z Mladé Boleslavi. V žádném případě mu nechybí síla a s převodovkou si dobře rozumí. Problém je, když chcete prudce zrychlit, a to jak při jízdě, tak zejména z místa. Motoru zkrátka chvilku trvá, než roztočí turbodmychadlo a dostane plný výkon. Hledejme za tím snahu o nízké emise. Nedá se nic dělat.
Závěr
Jako celek je Škoda Kodiaq velmi dobrým tahounem, který vás nenechá ve štychu. Celý proces navíc zpříjemňuje příhodné elektricky sklopné tažné zařízení i adaptivní tlumiče, které udrží komfort na palubě i po připojení karavanu. Pouze doplním, že celou trasu jsme zvládli se spotřebou lehce pod 10 litrů nafty na 100 kilometrů, což považuji za velmi dobrou hodnotu.
Zdroj médií: Radim Krejčík.