Startovací akumulátor auta má těžkou úlohu v zimě, ale někdy i v létě. Spousta aut od moře neodjede a potřebují nastartovat z externího zdroje. Dá se tomu však předejít.
Vybitá autobaterie na dovolené
Klasická autobaterie funguje poměrně jednoduše. Díky elektrochemické reakci vzniká elektrický náboj, který přes svorky dostaneme do elektrosoustavy vozu. Startér potřebuje řádově desítky až nižší stovky ampér, aby otočil klikovkou a rozběhl motor. Jenže někdy holt baterka nemá výkonu dostatek, takže se start nepodaří.
Zimní problém
V zimě je to obvykle způsobeno mrazem. Typickou sezónou mrtvých akumulátorů je říjen až prosinec. Tehdy totiž leze teplota pod nulu a obvykle přes noc promrzne celé auto, včetně autobaterie. Snížení teploty se projeví poklesem výkonu vlivem zpomalení elektrochemické reakce. Má-li akumulátor už svá nejlepší léta za sebou, tak motor prostě nezvládne nastartovat. Namísto do auta si tak holt jednou člověk bude muset sednout do autobusu a do práce přijede s lehkým zpožděním.
Také čtěte
Letní problém
Jenže podobně může vypadat i letní scénář. Jak už je řečeno výše, souvisí s tím reakce tvořící náboj s teplotou. Ona vlastně probíhá neustále, což je známé samovybíjení akumulátoru. I když není odběr, tak se pořád v baterce něco děje a časem se vybije sama. Pakliže teplotu zvýšíme, dojde k urychlení samovybíjení, a to docela výraznému. Za teplot kolem nuly lze autobaterii skladovat v řádu měsíců, když se rozpálí na 40 a více stupňů, dostáváme se spíš na jednotky týdnů.
Nejtypičtější verze tohoto letního katastrofického scénáře vypadá zhruba tak, že rozjuchaná rodinka dorazí k moři, rychle se ubytuje a auto nechá na ulici třeba na jihu Itálie. Kolem jedenácté dopoledne už se nedá být na sluníčku a na asfaltu neudržíte ruku ještě v půl sedmé večer. V takových podmínkách se autobaterie přehřeje poměrně rychle a samovybíjení probíhá velmi rychlým tempem. Na konci pobytu, tedy třeba po dvou týdnech, sedne rodina do auta s tím, že vyrazí k domovu. Akorát že vůbec! Baterie je vybitá, auto nenastartuje a je potřeba silniční asistence nebo nějakého dobrodince se startovacími kabely. V nejhorším případě nikdo netuší, co je s autem špatně, volá se na asistenční službu, řeší se odtah a návazné problémy, jako třeba prodloužení pobytu.
Prostě parkujte ve stínu
Celé anabázi přitom lze velmi jednoduše předejít. Stačí auto neparkovat na ulici nebo u pláže, zkrátka tam, kde by na něj mohlo celý den svítit. Ideální je chladnější, třeba podzemní garáž, postačí ale i třeba kryté parkovací stání. Chce to místo, kde je po většinu dne stín. Baterie se nebude vybíjet tak rychle a i po dvou týdnech zvládne start motoru.
Zdroj médií: Depositphotos.