Na trhu je celá řada cestovních autoledniček. Vybírat můžete z různých provedení a modelů. Nabízí se ledničky do auta kompresorové, absorpční či termoelektrické. A poslední jmenovanou skupinu jsme otestovali při naší cestě do Chorvatska.
Test: Autochladničky - má cenu kupovat ty nejlevnější modely?
Články na téma cesta do Chorvatska 2020:
- Test obytné dodávky Ford Tourneo Custom: Last minute nabídka, která se neodmítá
- Test: Autochladničky - má cenu kupovat ty nejlevnější modely? - právě čtete
- Cesta do Chorvatska 2020 - na kolik vás vyjde
- Autem do Chorvatska 2020 - kolony na dálnicích
- VIDEO: Test Fordu Tourneo Custom - cesta do Chorvatska
Do redakčního testu jsme zařadili 2 zástupce termoelektrických ledniček do auta. Konkrétně se jednalo o 26litrový chladicí box CARFACE (cena cca 1 000 Kč) a větší chladicí box MOBICOOL o objemu 48 l (cena cca 2 700 Kč). Obě pracují na principu Peltierova článku a účinek jim zvyšuje přídavný ventilátor. Výrobci slibují, že daný typ ledniček umí snížit teplotu až o 16 °C oproti okolnímu prostředí. Má tedy smysl investovat do tohoto typu přenosných ledniček nebo je lepší si připlatit za účinnější kompresorové lednice, které ale stojí o řád víc?
Rychlé představení obou ledniček
Autochladnička CARFACE 26L (CFAQ26LA)
Menší z testovaných ledniček do auta má objem 26 litrů a slibuje dostatečný výkon pro vychlazení nápojů a potravin. Do útrob se vejde nejen pár pivních lahví nebo plechovek ale také i 2litrová PET láhev. V balení naleznete kabel pro napájení ze sítě 230 V a samozřejmě také kabel do autozásuvky na 12 V.
Rukojeť slouží nejen k přenášení, ale také jako zámek, který uzavírá víko boxu a zabraňuje tak nechtěnému otevření např. při převržení.
Provozní režim můžete pomocí přepínače na zadní straně boxu nastavit na ekonomický či maximální výkon. Doporučujeme jej nastavit přímo na MAX a využít tak celkový potenciál zařízení. Ač je lednička vyrobena z obyčejného plastu, konstrukce byla pevná a odolná, madlo se ani po naplnění lednice neohýbalo a plnilo perfektně svou funkci.
Tuto autochladničku lze zakoupit v síti Auto Kelly.
Další parametry:
Také čtěte
- hmotnost 4,7 kg
- objem 26 litrů
- rozměr 330 x 400 x 430 mm (d. x š. x v.)
- napájení 12V / 230V
Reálné fotografie boxu
Pojízdný chladicí box MOBICOOL 48L (MOBICOOLW48)
Větší z testovaných chladicích boxů byl oproti předchozímu modelu opravdické monstrum. 48 litrů se zdá jako nicneříkající údaj, ale rozměrově se jedná opravdu o pořádný kus autoledničky. Do ní není problém naskládat několik dvoulitrových PET lahví, spoustu menších lahví a dalších potravin.
Box je vybavený 2 kolečky a praktickým výklopným madlem, takže náplní obtěžkaný box můžete jednoduše přesouvat jako kufr na kolečkách.
Případně box přenesou za postranní madla 2 osoby. I tato lednička do auta umožňuje provoz na 12/230 V a obě napájecí šňůry lze uschovat v praktické schránce ve víku boxu. To je rozdělené na poloviny a vyklápí se odprostřed do stran. Lednice je vyrobena z matného plastu, který se zdá odolný. Při běžném používání jsou na povrchu viditelné šmouhy, které lze ale otřít vlhkým hadříkem. Konstrukce je vyřešena opravdu prakticky.
Tento recenzovaný chladicí box lze zakoupit mimo jiné zde.
Další vlastnosti:
Také čtěte
- hmotnost 7,6 kg
- objem 48 litrů
- rozměr 532 x 400 x 452 mm (d. x š. x v.)
- napájení 12V / 230 V
Další fotky chladničky
Reálný test chlazení
Hlavní parametry ledniček do auta jsem si představili. A jak to je s jejich chladicím výkonem? Opravdu je tak nevalný, jak se říká? Dokáží boxy snížit vnitřní teplotu o (výrobcem) slibovaných 16 °C oproti okolnímu prostředí? Podívejme se na výsledky naměřené v reálném provozu.
Prvně bychom chtěli čtenáře upozornit, že pokud od termoelektrické ledničky očekává, že do ní vloží teplé pivo a to bude mít za hodinu ideální teplotu "jak ze sedmého schodu", pak bude velmi zklamaný. Takto zázračně totiž žádný chladicí box tohoto typu nefunguje. Ale když půjde na chlazení chytře, dočká se poměrně dobrého výsledku.
Pro názornost výkonu chladicích boxů jsme provedli několik testů. Měření jsme prováděli digitálními teploměry, které měřily nejen teplotu uvnitř boxů, ale i teplotu okolí. A ta hrála při testu zásadní roli.
1. test: vychlazení prázdného boxu
V praktickém textu jsme nejprve vyzkoušeli, za jak dlouho se prázdný chladicí box dokáže vychladit a o kolik stupňů nižší teploty oproti okolí dosáhne. Chlazení probíhalo ze sítě 230 V při pokojové teplotě.
Naměřené výsledky chladicího boxu CARFACE 26L
- Po zapnutí chlazení byla výchozí teplota 27,3 °C uvnitř / 27,2 °C v okolí
- Za 30 minut provozu byla teplota uvnitř 16,3 °C / 27,8 °C v okolí
- Za 60 minut provozu teplota činila 13,0 °C / 27,6 °C
- Za 120 minut se teplota snížila na 13,2 °C / 27,5 °C
Maximum snížení teploty oproti okolí tedy bylo cca 14 °C.
- Po zapnutí chlazení byla výchozí teplota 25,5 °C uvnitř / 25,3 °C v okolí
- Za 30 minut provozu byla teplota 15,8 °C / 25,3 °C
- Za 60 minut provozu teplota činila 12,7 °C / 25,2 °C
- Za 120 minut se teplota snížila na 10,4 °C / 25,1 °C
Maximum snížení teploty oproti okolí tedy bylo cca 15 °C.
Je tedy reálné, že po delší době by se hodnoty dostaly až na slibovaných 16 °C. Přístroje na to ale potřebují dostatek času. Dobré je také zmínit, že si lednice vychlazenou teplotu dokáží udržet i po odpojení z elektrické sítě. Nečekejte vyšší řády hodin, ale pro transport ledničky nebo krátké přespání v autě bez zapnutého zapalování si ledničky svou teplotu uchovají.
2. test: provoz naplněných autochladniček
V předchozím testu jsme zjistili, že výrobcem slibovaný výkon je u obou boxů dosažitelný. Přístroje dokázaly výrazně snížit teplotu uvnitř a tuto teplotu udržovat po delší čas. Ovšem boxy byly prázdné. Jak tomu bude při zaplnění potravinami a nápoji? Protože předchozí test prokázal, že oba boxy jsou výkonově hodně podobné, provedli jsme nyní 2 rozdílné pokusy. Do menšího boxu CARFACE jsme vložili nevychlazené potraviny a nápoje, do většího boxu MOBICOOL jsme potraviny a nápoje měli nachlazené z klasické domácí ledničky. Zároveň jsme ledničky vyzvali na 15hodinovou cestu směr Chorvatsko a jejich napájení probíhalo z palubní sítě osobních vozů KIA a Hyundai (tedy 12 voltů). A v tuto chvíli došlo na pomyslné lámání chleba.
CARFACE 26L naplněný nápoji o pokojové teplotě
- Po zapnutí chlazení byla výchozí teplota 27,5 °C uvnitř / 27,8 °C v okolí
- Za 1 hodinu provozu byla teplota 22,7 °C / 27,9 °C
- Za 3 hodiny teplota dosáhla 20,4 °C / 30,0 °C
- Za 6 hodin se teplota snížila na 17,5 °C / 25,5 °C
- Po 11 hodinách cesty autem byla teplota 15,9 °C / 25,4 °C
- Po 14 hodinách cesty teplota dosáhla 14,9 °C / 23,3 °C
Maximum snížení teploty oproti okolí tedy bylo cca 8 °C po 14 hodinách činnosti. Je evidentní, že chladicí výkon boxu není natolik dostatečný, aby dokázal rychle zchladit vložený obsah. Pokud by byly potraviny vychlazené, box by jejich teplotu jistě dokázal udržet. Box jsme měli umístěný v osobním voze na zadních sedačce, kde seděly další dvě osoby. Proto je okolní teplota relativně vysoká a pokud by byl vůz klimatizován a box byl v zavazadlovém prostoru, mohl být výkon autoledničky lepší.
MOBICOOL 48L naplněný zchlazenými potravinami a nápoji
Také čtěte
- Po zapnutí chlazení byla výchozí teplota 11,5 °C uvnitř / 25,5 °C v okolí
- Za 3 hodiny provozu byla teplota 12,0 °C / 26,7 °C
- Za 6 hodin provozu teplota činila 12,4 °C / 24,7 °C
- Po 8 hodinách cesty byla teploty 12,7 °C / 25,4 °C
- Po 14 hodinách cesty teplota dosáhla 13,2 °C / 26,4 °C
Maximum snížení teploty oproti okolí bylo cca 14 °C, lednice dokázala nachlazený obsah udržet po celou dobu cesty v relativním chladu a tedy i bezpečí. Na začátku článku jsme zmiňovali, že je chladicí box opravdový macek, pro názornost se sami podívejte, kolik prostoru zabral v zavazadlovém prostoru vozu Hyundai i30 kombi (3. generace).
U obou ledniček počítejte s tím, že jsou vybaveny ventilátory pro zlepšení distribuce ochlazeného vzduchu uvnitř boxu a také pro odvod tepla. To znamená, že v bezprostřední blízkosti chladniček:
- je slyšitelný zvuk ventilátoru, u kterého citliví jedinci oko nezamhouří,
- je vyfukován ohřátý vzduch o teplotě cca 35 °C.
Z výše uvedených důvodů je lepší chladicí boxy umístit v automobilu do zavazadlového prostoru a zajistit, aby otvory ventilátoru byly nezakryté.
3. test: nonstop provoz ledniček
Ledničky jsme po příjezdu do chorvatského Trogiru neodstavili a přestože jsme měli v apartmánech běžné lednice, využívali jsme i tyto přenosné chladničky. Chtěli jsme především otestovat, jak dlouho boxy vydrží chladit a zda neztrácí na účinnosti po delší době provozu. Dobrá zpráva je, že vydržely běžet opravdu dlouho. Hodiny a dny udržovaly svůj obsah vychlazený.
Jak už jsme zmínili v předchozích částech našeho testu, boxy jsou kvůli ventilátorům docela hlučné. Ve srovnání s běžnou ledničkou nebo vnitřní jednotkou split klimatizace dávají o sobě autochladničky dostatečně vědět. S tím musíte počítat. V karavanu nebo v blízkosti spacího prostoru je nedoporučujeme provozovat. My jsme proto boxy na noc přenášeli na venkovní balkon, aby nerušily během spánku. Musíme uznat, že boxům toto přenášení z klimatizované místnosti na (častokrát sluncem rozpálený) balkon nevadilo. Pokud na ně nesvítilo přímé sluneční záření, udržovaly svou vnitřní teplotu okolo 10 °C. Je tedy evidentní, že při provozu ve stabilním prostředí je možné boxy využívat k dlouhodobému chlazení a vnitřní teplota se dokáže přiblížit standardním teplotám, kterých dosahují dražší a výkonnější kompresorové ledničky.
Srovnání: kompresorová vs. termoelektrická autolednička
Kompresorovou autoledničku jsme měli možnost po praktické stránce také vyzkoušet. Součástí naší výpravy s názvem Chorvatsko 2020 byla totiž také obytná dodávka, která měla ve své výbavě malou kompresorovou ledničku. Princip chlazení u tohoto typu chladničky je totožný s běžnými domácími ledničkami a jejich chladicí výkon je opravdu již na profesionální úrovni. To se nám ostatně potvrdilo i při cestě do Chorvatska. Kompresorovou autochladničku prostě pustíte, nastavíte požadovanou teplotu a po vložení jakýchkoli potravin (vychlazené i nezchlazené) dosáhne autolednice v krátkém čase nastavené teploty. Klidně 5 °C. A trvale.
Hlavní poznatky z jednotlivých testů termoelektrických ledniček:
- Chladicí boxy umí dosáhnout slibovaného snížení vnitřní teploty až o 16 °C.
- Potraviny je dobré před cestou umístit do běžné ledničky a do chladicích boxů je vkládat řádně zchlazené.
- Chladicí box je při cestách vhodné umístit do zavazadlového prostoru automobilu kvůli hluku a "odpadnímu teplu".
- Autoledničky vydrží pracovat neomezenou dobu, po níž neztrácí svůj účinek.
- Při delším provozu musíte počítat s tvorbou kondenzátu uvnitř boxů. To v případě nápojů nevadí, ale potraviny v papírovém obalu je dobré nedávat přímo na dno.
Závěrečný verdikt
Pokud uvažujete o nákupu cestovní ledničky a nemáte peněz nazbyt, můžeme nákup některé z výše uvedených termoelektrických autoledniček doporučit. Svoji úlohu splní za podmínky, že do nich budete vkládat obsah řádně vychlazený. Počítejte při provozu s mírným hlukem, u kterého se stěží vyspíte. Ale pokud máte možnost dát ledničku mimo dosah spací zóny, bude jejich provoz v pohodě.
TIP: další zajímavosti naleznete v připojené fotogalerii níže
+
- nízká pořizovací cena
- dobrý chladicí účinek při vychlazených potravinách
- nízká hmotnost
- jednoduše přenositelné
−
- neporadí si s velkým množstvím nezchlazených potravin
- ventilátor zvyšuje hlučnost
- není vyřešený odvod kondenzátu
- chladicí výkon ovlivňuje teplota okolního prostředí