Dálnice v Česku stavíme poměrně rychle. Problém je v tom, co stavbám předchází. Celé úřední martyrium, do kterého může zasahovat prakticky kdokoliv, a to často z velmi zvláštních důvodů, se táhne obvykle roky.
Stavba dálnic je u nás extrémně náročná. Co je příčinou?

Články na téma stavby silnic a dálnic:
- Dálnice D6. Kdy se dočkáme dokončení?
- Výstavba dálnice D4
- Stavby silnic a dálnic u nás trvají extrémně dlouho - právě čtete
Abychom byli přesní, tak samotná stavba nijak dlouho netrvá. Naopak se u nás staví tempem srovnatelným se zbytkem Evropy (nikoliv však Asie, to je skutečně trochu jiná liga). Problém je v přípravné fázi, tedy v tom, co obvykle předchází takovému tomu slavnostnímu prvnímu, a nutno podotknout, že obvykle velmi neobratnému, kopnutí krumpáčem nějakého politika. Typicky třeba ministra dopravy nebo předsedy vlády.
Stavební řízení
Téma, která trápí nejen ministerstvo dopravy a kraje, ale vlastně všechny, kteří chtějí něco postavit. I stavba rodinného domu je v tomto směru peklo, protože se k tomu musí vyjádřit kde kdo a jenom čas strávený na úřadech se počítá na desítky hodin. A teď si vezměte stavbu dálnice, která má protnout třeba kraj... Doporučuji si někdy zajít podívat na akci jménem Dopravní konference, kde toto administrativní peklo často lidé popisují, ať už stavaři nebo politici. Jestli si myslíte, že i když máte vše v nejlepším pořádku, tak je to snadné, zklameme vás. Ke kýženému stavebnímu povolení se nepropracujete třeba za týden. Ano, byla tu tendence stavební řízení digitalizovat, bohužel se toho chopil nekompetentní člověk, takže ještě nějakou dobu budeme muset fungovat s tou současnou tragickou papírovou šikanou.
Výkupy pozemků
Toto téma by v Česku vydalo na pěkně tlustou knihu. Ano, jedna věc je vlastnické právo, věc druhá je veřejný zájem. Netroufáme si rozsoudit, co z toho je důležitější, faktem je, že jenom výkupy pozemků mohou zabrat hodně, hodně dlouho. Pokud stát nemá jinou možnost než vyvlastnění, rozhoduje soud a to, jak známo, je u nás taky záležitost klidně na dekádu.
- Přečtěte si také: Dálnice v Česku se v roce 2025 opět citelně rozrostou
Ekologové
V průběhu stavebního řízení lze podávat námitky a dělají to i organizace, které tvrdí, že hájí veřejné zájmy. Takže úplně náhodou se třeba zjistí, že dálnici stojí v cestě nějaká vzácná žába, brouk nebo rostlina. S námitkami se vypořádává stavební úřad, ale přípustná je i varianta, kdy se účastníci stavebního řízení dohodnou mezi sebou. Zde ponecháme na fantazii čtenáře, jak taková dohoda asi může probíhat, když existují ekologické organizace, které se vyloženě zaměřují na tento druh šikany a doslova se těší, až budou moci blokovat nějakou novou stavbu a cítit se důležitě.
Výběrová řízení
Aby bylo vše v souladu s legislativou, musí se samozřejmě udělat výběrové řízení na zhotovitele stavby. To nějaký čas zabere a nezřídka se děje, že výběrko nakonec rozporuje ten zhotovitel který ho nevyhrál. Nemusíme pro příklad chodit daleko, obchvat Litomyšle napadla odvoláním Skanska, která skončila druhá. To znamená krom jiného, že v roce 2027 bude k této obci dotažena dálnice D35 a nebude na ni navazovat obchvat. Doprava z dálnice bude vlastně pokračovat městem, což je naprostá chuťovka pro jeho obyvatele. Ponese to s sebou sekundární efekty, jako třeba zvýšenou zátěž komunikací v Litomyšli, která si vyžádá další investice z veřejných prostředků.
Mohlo by vás zajímat: Smysl PPP projektů v České republice
Politické vlivy
V Česku máme každé čtyři roky volby, takže se nám vlády mění. A s ohledem na výše popsané tak dochází většinou k tomu, že jedna vláda navrhne stavbu dálnice, a než se to schválí, je u kormidla vláda druhá nebo třeba třetí. Jenže priority vlád jsou odlišné. Jedna chce investovat do zdravotnictví, druhá do obrany a třetí by ráda zvedala důchody. Na pozemní komunikace tedy ne vždy zbydou prostředky. A stejně se to má i s dotacemi, které by každá vláda využila malinko jinak. Takže se pak stavby různě odsouvají a termíny se více či méně uměle oddalují.
Ještě se divíte?
Popravdě, když se nad tím člověk trochu zamyslí, tak je vlastně s podivem, že se u nás povede sem tam něco dostavět. Vlivů, které zdržují stavby silnic a dálnic, je obrovské množství a za každým zahájením stavby je mravenčí práce desítek, někdy stovek lidí. Dokud neproběhne významné zjednodušení celého procesu, bude výstavba důležitých dopravních komunikací zkrátka velmi nepružná. Státních úředníků je v Česku 76 tisíc, tedy 1,5 %. A bohužel neplatí přímá úměra, že čím víc má země úřadů a úředníků, tím jsou procesy efektivnější, je to přesně naopak.
Zdroj médií: Depositphotos.