PRÁCE 🧰

Sněhové řetězy a povinnost je použít

1. 3. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Sněhové řetězy

Zimní pneumatiky zákon upravuje, ačkoliv docela nejasně, a lehce rozporuplně přikazuje jejich použití. Překvapivě je to u sněhových řetězů definováno daleko lépe a jednoznačněji.

Sněhové řetězy a povinnost je použít

Většinou je to na řidiči

Nasazení sněhových řetězů, respektive jejich použití, nechává zákon do značné míry na řidičích. Obecné doporučení je, nasazovat je až na skutečně souvislé vrstvě sněhu nebo ledu, protože na klasickém asfaltu se řetězy dost rychle obrušují a opotřebovávají. Navíc je s nimi možné jet maximálně 50 km/h, což je i na okreskách vcelku limitující.

Trochu jiná situace nastává v případě dopravní značky C 5a. Ta označuje místo, od kterého musí mít vozidla o třech a více kolech nasazené sněhové řetězy. Platí až do značky C 5b, což je ta samá značka, akorát přeškrtnutá. Za ní již řetězy mít nemusíte, na druhou stranu vás nikdo nenutí je okamžitě sejmout a lze tedy pokračovat dále s nimi, nicméně nedělejte to, pokud je vozovka suchá a bez sněhové nebo ledové pokrývky.

Sněhové řetězy a povinnost je použít

Zajímavé je, že značka se vztahuje na všechna vozidla o třech a více kolech. To jednoduše znamená, že pro jízdu na motocyklu značka neplatí a ten tedy může dál pokračovat bez nich. Jestli dává smysl jet v zimě na hory na motorce, to už ponechám na čtenáři. Nicméně čistě teoreticky takového motocyklistu značka C 5a trápit nemusí.

C 5a je obvykle značení dočasné a umisťuje se všude tam, kde je aktuálně situace natolik špatná, že jezdit v daném úseku bez řetězů by bylo přílišné riziko. Traduje se, že namísto řetězů lze použít pneumatiky s hroty. Není tomu tak, protože běžný řidič nesmí na českých silnicích takové pláště provozovat. Jedinou výjimkou mají vozidla IZS, a to ještě jen některá.

Sněhové řetězy a zákon v zahraničí

Za hranicemi České republiky to funguje víceméně obdobně. Dopravní značka může vypadat trochu odlišně, ale význam je víceméně stejný – řidič by měl nasadit řetězy a pokračovat s nimi. Pakliže byste byli v situaci, kdy nevíte, jestli řetězy ano, nebo ne, dělejte zkrátka to, co dělají ostatní. To znamená, že když mají všechna auta řetězy, asi by bylo fajn jet také s nimi na kolech. Platí však, že stačí je mít jen na hnacích kolech, tedy většinou na přední nápravě. V případě vozidel s pohonem všech čtyř kol to platí obdobně – stačí je mít na jedné nápravě.

Sněhové řetězy v Rakousku

Nejpřísnější jsou na řetězy a jejich používání rakouští policisté. Zde platí podobná značka jako u nás a za ní v případě, že je vozovka pokryta sněhem nebo ledem, musíte mít nasazené sněhové řetězy. Pakliže je vozovka bez sněhu nebo ledu, musíte mít řetězy alespoň v autě. Pakliže ne, pácháte přestupek. Policisté hlídají i to, jestli máte řetězy odpovídající normě ÖNORM V 5117 (ÖNORM V 5119 pro kamiony). Pokud vaše řetězy tuto normu neplní, pak je to stejné, jako byste je v autě neměli. Velmi reálný je i scénář, kdy policie zastaví vozidlo, zeptá se řidiče, jestli má řetězy a pokud ano, přikáže mu jejich nasazení. Ještě k těm normám – v České republice byste měli používat jenom řetězy schválené podle ATEST 8SD, v praxi se to nevymáhá.

Prémiové řetězy přímo od výrobce nyní se slevou 25 % s kódem PORTAL25

Zdroj info: bezpecnecesty, oponeo, pewag.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články