PRÁCE 🧰

Ruská invaze na Ukrajinu narušila trh s ojetinami víc, než se čekalo

20. 4. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Aktuality

Koronavirová nákaza, výpadek dodávky polovodičů a čipů velmi zahýbaly se sekundárním trhem. Když se zdálo, že je vše už na nejlepší cestě k normálu, přišla válka na Ukrajině. Automobilový trh začal čelit ještě větší krizi než předtím. Konec a naděje na zlepšení jsou však v nedohlednu.

Ruský trh s auty není sice největší na světě, ale stále hraje celkem významnou roli v automobilovém odvětví. Země totiž vyváží cenné komponenty nejen do Evropy. Pro příklad lze uvést Německo, které kupuje z Ruska titan, železo i palladium. Evropští výrobci jsou tak na Rusku závislí, jenže invaze způsobila růst cen a také trochu morální krizi jednotlivých společností. Ta spočívá především v otázce, jestli stále mají brát zpracované nerosty od Ruska či ne.

Jenže Rusko není jediné, které do Evropy dováží komponenty. Rozbombardovaná Ukrajina je zdrojem pro kabelové svazky, které například používají automobilky BMW a Volkswagen, ty teď čelí nedostatku těchto komponent. Další problém tkví v tom, že je Ukrajina třetím největším světovým výrobcem niklu a hliníku. Ty jsou zas cenné pro výrobu baterií a komponent pro elektromobily a rovněž v důsledku války chybí. A to nesmíme zapomenout na neon, který Ukrajina produkuje ve výši 70 % a právě neon se používá na výrobu mikročipů. Jak vidno podle těchto údajů se z nových aut stává prostě nedostatkové zboží, neb prostě nedostačují komponenty na jejich výrobu.

To, že si dnes naklikáte v konfigurátoru výbavu a nadstandardní požadavky na váš vysněný vůz, neznamená, že vám po 8 měsících čekání přijde vybrané auto. Pro ukázku lze uvést reálný případ. Klient jedné automobilky si nakonfiguroval vůz, složil kauci a čekal až se auto vyrobí. Jenže jaké bylo jeho překvapení, když konečně po tolika měsících vůz dorazil, bohužel ale bez několika funkcí, které si klient při objednávce zvolil.

Na něm pak bylo, jestli si auto vezme, tak jak přišlo a získá případnou slevu nebo auto odmítne a počká na nové. Nikde však není uvedena záruka, že za další měsíce přijde kompletní vůz, jak byl nakonfigurován. Toto je smutná a nová realita toho, když si chcete v dnešní době koupit úplně nový automobil.

Mohou to zachránit ojetiny?

Ano i ne. Možná jste si už stačili všimnout, že ceny ojetin za poslední roky vzrostly o desítky procent. Lepší kousky za skvělé ceny zmizely hned. Ten, kdo otálel, bude nejspíše otálet dál, neboť cena ojetin roste a roste. Koupit pořádné ojeté auto v roce 2021 bylo už tak těžké a očekává se, že další roky na tom budou podobně. Navíc lidé se svých aut nechtějí zbavovat a to z mnoha důvodů – chtějí třeba nové, ale jeho výroba se protahuje na několik měsíců a sami výrobci omezují kapacity pro výrobu, neb jim chybí ony kýžené komponenty. Nebo se jedná o lidi, kteří by si rádi koupili i to ojeté, ale jeho cena je tak vysoká, že na něj prostě nemají.

Při procházení nabídek autobazarů i soukromých inzerentů je člověku ze situace tak trochu nevolno, když vidí, za jaké částky jsou vozy nabízeny. Není tak divu, že ojetiny nejdou příliš na odbyt a jejich nabídka se na trhu ztenčuje, neb nové se do oběhu nedostávají - ze výše zmíněných důvodů. Nicméně, když už se najdou kupující, kteří ojetinu koupí, určitě by se neměli smiřovat s horším kusem, jen proto, že jiné jim zatím nepadlo do oka. Rozhodně před koupí, trvejte na svých standardech a především si nechte vůz prověřit. Jedině tak se vyhnete možnosti, že koupíte nejen drahé auto, ale ještě k tomu třeba se stočenými kilometry.

Zdroj info: CarVertical.
Zdroj médií: Pixabay.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články