🇦🇹 Diesel 1,64 € Natural 95 1,66 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 39,73 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,68 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,38 € Natural 95 1,47 € 🇭🇺 Diesel 598,70 HUF Natural 95 602,40 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,56 PLN Natural 95 6,61 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,47 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 € 🇦🇹 Diesel 1,64 € Natural 95 1,66 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 39,73 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,68 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,38 € Natural 95 1,47 € 🇭🇺 Diesel 598,70 HUF Natural 95 602,40 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,56 PLN Natural 95 6,61 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,47 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 €
PRÁCE 🧰

Rizika užití zimních pneumatik v létě

20. 5. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Pneumatiky a zákon Rádce motoristy

Ve chvíli, kdy vzorek na zimních pneumatikách již není úplně dostačující, má řada řidičů tendenci je „dojíždět“ v létě. Motoristé se tím ale poměrně zbytečně vystavují nemalým rizikům.

Zimní pneu v létě. Jaká jsou rizika?

Používání zimních pneumatik během parného léta má řadu nevýhod, které mají někteří řidiči tendenci přehlížet. Policejní složky sice za ně pokutu neudělí, důsledky pro motoristy však mohou být v některých případech i horší. Na zimních pneumatikách během letních teplot se totiž mimo jiné znatelně prodlužuje brzdná dráha.

Nezávislé testy v minulosti opakovaně ukázaly, že rozdíl v brzdné dráze letní a zimní pneumatiky se během horkého dne pohybuje až okolo 20 procent. Experti navíc opakovaně upozorňují, že motoristé tím neohrožují jen sebe, ale i své okolí – posádku i okolní motoristy, kteří se okolo nich zrovna nacházejí.

V kriticích situacích se při brždění může hodit každý metr brzdné dráhy. Typickým příkladem je přechod pro chodce. Řada nezávislých testů v minulosti ukázala, že na slušných letních gumách dokáže auto z rychlosti 100 km/hod zastavit asi za 38 metrů. Na zimních to však je v průměru asi o 8 metrů víc, což už je znatelný rozdíl.

Nebezpečí hrozí i v zatáčkách

Řidiči však přehlíží, že zimní gumy používané v letním období mají oproti těm zimním znatelně horší přilnavost k povrchu. Motoristé musí věnovat daleko víc pozornosti i v zatáčkách, neboť k nehodě může dojít poměrně záhy. Zimní gumy v létě mají v ostrých zákrutách tendenci hůře držet.

Motoristé by měli myslet i na to, že při vyšších teplotách mají zimní pneu tendenci se zahřívat na vyšší teploty a tím se i rychleji opotřebovávat. Řada řidičů kvůli tomu musela v minulosti řešit i přehřátí gumy a její následně prasknutí. Snaha ušetřit za výměnu pneumatik a koupi nových gum se tedy v krajním případě nemusí vůbec vyplatit.

Pozor také na vyšší spotřebu

Nevýhodou používání zimních gum v létě je také vyšší spotřeba. Běžná jízda se řidičům v porovnání s klasickými letními pneumatikami citelně prodražuje. Zimní gumy totiž oproti těm letním mají standardně vyšší valivý odpor, se kterým souvisí právě i vyšší spotřeba. Pro zimní pneumatiky v létě je navíc typická i poměrně značná hlučnost.

Jediná možná výhoda zimních pneumatik během léta přichází ve chvíli, když zrovna prší. Zimní pneu s dostatečným vzorkem mohou na mokré silnici držet lépe. S tím souvisí i vyšší odolnost vůči aquaplaningu. Konstrukce zimní pneumatiky bývá na mokré vozovce ideálnější, tím ale výčet výhod užití zimních pneu v létě končí.

Pokud motoristé nechtějí každých několik měsíců přezouvat, jsou i jiné možnosti než neustálá jízda na zimních pneumatikách. Jde o kvalitní celoroční pneu, které jsou v posledních letech stále oblíbenější. Ve velkém se výrobě celoročních gum začínají věnovat také výrobci, kteří reagují na rostoucí poptávku. Některé testy v minulosti ukázaly, že rozdíly mezi opravdu kvalitními celoročními pneumatikami a těmi klasickými se ztenčily na úplné minimum.

Levné letní pneumatiky skladem

Zdroj info: Tyreviews.com.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články