Přestavba na elektromobil. Jde to vůbec?

28. 10. 2021 2 min. čtení Tipy a rady Elektromobilita

Ta otázka se tak trochu nabízí - lze předělat klasické auto se spalovacím motorem na elektromobil? Jde to, ale není to úplně jednoduché a bohužel ani levné.

Přestavba na elektromobil. Jde to vůbec?

V České Republice dříve pár přestaveb proběhlo, ve světě to není nic až tak výjimečného. Přestavují se jak klasická auta, jejichž majitelé chtějí ušetřit, tak třeba i veteráni. Všechno je to jen otázka ceny, eventuálně šikovnosti, pokud se člověk rozhodne k přestavbě v domácích podmínkách.

Při samotné přestavbě se nejdříve musí vůz zbavit všeho, co mechanicky nebo elektronicky souvisí se spalovacím motorem. To znamená samotný agregát, převodovku (ačkoliv ta se někdy nechává), výfuk, čerpadlo, nádrž, ale třeba také řídící jednotku. Poté je potřeba rozvrhnout, co kde bude. Elektromotor nepředstavuje nějakou zásadní zátěž, ale velký akumulátor už ano. Jelikož na to karoserie většiny spalováků nejsou připraveny, je vyloučena zástavba do podlahy, kde je obvykle mají elektromobily. Proto se dávají místo palivové nádrže, eventuálně do kufru.

Samozřejmě nelze čekat, že přestavba přinese stejný výsledek, jako koupě klasického elektromobilu. I v případě profesionálních firem, které toto provádějí, se pohybuje výsledný dojezd auta kolem 150-200 kilometrů. Stejně tak nelze počítat s rychlým nabíjením. Je to prostě něco za něco. Příkladem budiž Škoda Fabia, která po přestavbě na elektropohon zvládne kolem 100 kilometrů.

V Americe existují firmy, které mají nabídku produktů určenou přímo pro účely konverzí. Ať už se jedná o baterie, motory, nabíječky nebo třeba chladiče. Zvládnou dokonce "zelektrizovat" i Ford Mustang z roku 1966, případně Ferrari 308 GTS. Vše je jenom otázka peněz. Přestavba tak může vyjít třeba na čtvrt milionu, ale taky na částky, za které byste snadno pořídili úplně nový elektromobil.

Je to ale pořád do značné míry kompromisní řešení. Nepředpokládáme, že by se začalo nějak masivně s přestavbami spalováků na elektrické pohony. I na západě je to spíše záležitost nadšenců a kutilů.

Zdroj médií: instructables.com.

Podobné články