PRÁCE 🧰

Přestavba auta na elektromobil se dá zvládnout i doma v garáži

6. 12. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Základní info k elektromobilům

Elektromobily mají při správném používání skvělou ekonomiku provozu, jenže jsou pořád docela drahé. Kompromisním řešením je, přestavět na elektropohon klasické auto se spalovákem.

Přestavba na elektromobil se dá zvládnout i doma v garáži

Články na téma elektromobil:

  1. Elektromobilita a budoucnost
  2. Přestavba auta na elektromobil: Je to možné?
  3. Jsou elektromobily ekologické?
  4. Přestavba na elektromobil se dá zvládnout i doma v garáži - právě čtete

S tím, kam směřuje budoucnost evropské individuální dopravy, skutečně není divu, že se elektromotory tlačí ve velkém na místa klasických spalováků. Automobilky už snad ani nevyvíjejí platformy, které by neumožňovaly zástavbu baterie, některé naopak nabízejí od jednoho a toho samého modelu varianty jak se spalovacím, hybridním, ale i čistě elektrickým pohonem.

Přestavba na elektromobil

Jenže s trochou šikovnosti se dá i ze staršího auta, které nikdy na elektřinu ani nepomyslelo, udělat bateriové auto. V tomto směru je bezpočet možností, které začínají doma v garáži, kde lze kutilským způsobem z posháněných komponent udělat elektromobil třeba z fabie. Na aliexpressu koupíte v podstatě cokoliv, od elektromotoru po akumulátory. Když si dáte tu práci a necháte si poradit na některém ze zahraničních internetových fór, dostane se vám tipů na docela kvalitní komponenty. Sice asi budete muset dost improvizovat, ale s trochou samostudia se to, jak ukazují desítky úspěšných projektů, zvládnout dá.

Přestavba na elektromobil se dá zvládnout i doma v garáži

Hotová sada pro přestavbu

Další variantou je, koupit si už hotový kit pro přestavbu, kde je vše připraveno a stačí to „jen“ naroubovat na auto. Výrobci těchto stavebnic mají většinou vyzkoušené konkrétní modely od konkrétních automobilek, se kterými jejich řešení bez problémů funguje. Dostanete vše potřebné, včetně kabeláže, spínačů, stykačů, řídící jednotky, CAN simulátoru, usměrňovače… k tomu návod a můžete začít. Klidně si můžete přikoupit i akumulátory, nebo si je sehnat po vlastní ose. Ohledně baterií platí, že jsou dobře škálovatelné, takže když po roce používání zjistíte, že vám 38 kWh nestačí, můžete si s klidem přikoupit a namontovat další porci energie. Jako zásadní výhodu zde lze vidět i fakt, že člověk si všechno postaví sám, případné závady tedy bude jednodušší diagnostikovat a řešit, když víte, kudy co vede. Náklady se pohybují v nižších statisících korun, přičemž samozřejmě platí, že čím s vyšší kapacitou trakční baterie strmě rostou.

Řešení od Bosche

Německý Bosch si vyvinul své vlastní all-in-one řešení, kterým míří zejména na Indii, kde je elektromobilita na obřím vzestupu. Nabízí možnost jak zástavby na druhou osu, tedy podporu spalováku, čímž vznikne hybrid, nebo je tu varianta kompletní přestavby na čistě elektrický vůz. Bosch tomuto systému říká eAxle a snažil s ním prorazit v Indii, což je obří trh a šikovné autoservisy by mohly nabízet konverzi právě s využitím tohoto „vše v jednom“.

Retro přestavby na elektromobil

Nejdražší varianty nabízejí specializované firmy, které přestavby dělají často jako „retro-mod“. Lze si nechat přestavět třeba Porsche 911 nebo klasického Brouka. Zde už se bavíme o částkách ve vyšších statisících, případně rovnou milionech korun. Dost také záleží na tom, jestli si dodáte auto vlastní, nebo si koupíte kompletní řešení, kdy zakázka zahrnuje i nákup nějakého klasického vozu. A jak ukazuje video níže, dá se přestavba zmáknout i za den.

Zdroj info: Bosch, evshop, electrek.
Zdroj médií: Bosch, instructables.com, YouTube (https://youtu.be/YYXCUA6i1JM, https://youtu.be/ZVtOss1U7_s).

Podobné články