Koupě elektromobilu z bazaru

27. 8. 2021 6 min. čtení Elektromobilita

Elektromobily jsou tu s námi už nějaký čas, není tedy divu, že se začínají pozvolna objevovat i v nabídkách ojetin. Je dobrý nápad chtít elektromobil z autobazaru?

Koupě elektromobilu z bazaru

Je velkou pravdou, že elektromobily jsou obvykle velmi, velmi spolehlivé vozy. Nemá se tam moc co pokazit. Motor je absolutně jednoduchý, prost jakýchkoliv citlivých komponent a je docela jedno, jak se k němu choval předchozí majitel. Elektromotor snese bez problémů vysoké otáčky za studena a pohon tedy není nijak háklivý na jízdní styl nebo dokonce údržbu.

Jinak platí vesměs to samé, jako u většiny ojetin - dívejte se po korozi, opravách karoserie, ptejte se na minulost a původ auta. Dobře zkontrolujte funkčnost všech systémů, klimatizace, světel a elektronické výbavy. Jako u jakéhokoliv auta, i u elektromobilů se časem mohou projevit problémy s elektroinstalací, ta může začít zlobit a tyhle závady se většinou dost špatně hledají, natož odstraňují.

Ojetá elektroauta v online inzerci

Baterka elektroauta nevydrží věčně

Nejvíc ale prozradí baterie, respektive její stav. Ten lze vyjádřit zcela exaktně - číslem, které udává její kapacitu, respektive procenta její kapacity ve srovnání se stavem, v jakém byla z výroby. Samozřejmě i hodně "jetou" baterku lze nabít do 100 %. Jenže to už nemusí znamenat třeba 80 kilowatthodin, ale klidně třeba 60. S tím samozřejmě poklesne i dojezd. V případě starších akumulátorů se pak může stát, že při jízdě ukazuje třeba ještě 15 % nabití a z ničeho nic toto číslo skočí na nulu, nebo se vůz dokonce vypne. To je způsobeno tím, že některé články mohou být výrazně opotřebenější, než jiné a vybijí se tedy dřív.

Jak stav baterie zjistit? Prvním vodítkem by měly být najeté kilometry. Už dopředu tak lze usoudit, že elektrické auto, které má najeto 8 tisíc kilometrů, bude mít asi baterku v pořádku, ale ojetina se čtvrt milionem na hrbu, bude mít akumulátor dost možná zralý na výměnu. U spousty elektrických aut se dá celková kapacita zjistit přímo v infotainmentu. Tam lze zjistit, jak na tom baterka je. Pozor ale, je-li její stav vyjádřen ne procenty, ale jakýmsi grafem, nebo dokonce pomocí stupnice, nemusí každé políčko mít stejnou hodnotu.

Ideální je zajet do autorizované servisu, případně povolat automechanika s diagnostikou a zjistit si stav akumulátoru z ní. Diagnostika ukáže celkovou kapacitu a umí se dostat i k hodnotám jednotlivých článků, které by se neměly moc lišit (v řádech jednotek procent). Z toho lze také usoudit, jak dlouhý život má ještě baterie před sebou.

Pozor na dlouhé stání

Někteří bazaristé neví (nebo spíš nechtějí vědět), jak se k elektromobilu chovat. Největším nepřítelem akumulátoru je totiž čas. I nabitý elektrický vůz se pomalu vybíjí. Ne moc, ale pomalu ano. Po měsíci až čtvrt roce se může i plně nabité auto dostat na nulu. Jenže tím to nekončí. Pokud se takto vybitá baterie nenabije, vybíjí se dál a dojde k takzvanému hlubokému vybití. To je stav, kdy úroveň nabití klesne i pod úroveň, která je kritická a pod kterou by jinak řidiče palubní počítač nepustil. Setrvá-li vůz v takovém stavu delší dobu, baterka se nenávratně ničí a její kapacita pomalu klesá.

Když k tomu přidáme třeba prudké letní slunce, případně tuhé zimní mrazy, tak se negativní efekty ještě násobí. Elektromobil, který stál půl roku bez povšimnutí někde na parkovišti, zkrátka opravdu nechcete (platí to i pro hybridy, tam ale výměna baterky není tak nákladná).

Jestli tedy vybíráte mezi ojetinami elektrický vůz, zaměřte si primárně na baterku a nedejte si od prodejce namluvit, že se "vzpamatuje", nebo že nová stojí pár tisíc. Není to pravda, kapacitu akumulátoru nikdo nevrátí a nový stojí i do menších elektromobilů minimálně 100 - 150 tisíc, u těch větších se bavíme o částce nad půl milionu korun.

Zdroj médií: Depositphotos
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články