Jak garážovat auto? Mnoho majitelů aut počítá s tím, že jim jejich plechový miláček bude sloužit co nejdéle to půjde a neberou ho jako spotřební zboží. S tím se pojí i varianta vůz garážovat, případně ho parkovat alespoň pod krytý přístřešek.
Je pro auto lepší přístřešek nebo garáž? Co postavit?

Články na téma garážování vozu:
- Elektrocentrála do auta, garáže či karavanu
- Sněhová fréza vám pomůže při úklidu sněhu před garáží
- Jak na zabezpečení garáže
- Postavit pro auto přístřešek nebo garáž? - právě čtete
Zde je na místě otázka, co je lepší. Samozřejmě, lze se na to podívat z mnoha úhlů pohledu. Finančně je jednoznačně výhodnější přístřešek. Jednoduchý plechový pořídíte dnes už za ceny kolem deseti tisíc korun. Za tu cenu zásadně omezíte vnější vlivy.
Má v dnešní době smysl garáž či přístřešek?
Zde by bylo asi na místě objasnit, že zdaleka nejhorší je nechat vůz vystavený počasí jen tak venku, nechráněný. Ano, automobilky na to myslí a dá se říci, že jsou na to auta tak nějak stavěna a při návrhu se s tím počítá. Ovšem rozdíl mezi garážovaným a negarážovaným vozem je poznat už po pár letech. Když pomineme kroupy, tak vliv sněhu a slunečního záření je dost podstatný. Sníh je v podstatě jen voda v jiném skupenství a pokud někde začne auto "kvést", tak se pod bílou peřinou koroze rozlézá násobně rychleji. To samé platí i pro déšť. Podzimní plískanice spojené s ranními mrazíky dovedou s plechem udělat divy. Vnější vrstva laku pak trpí v létě a to zejména v pařácích následovaných prudkou bouřkou, která způsobí náhlé ochlazení rozpáleného karoserie. A abychom to měli kompletní, tak ani na jaře není zrovna výhra přijít k vozu pokrytému pylem. Z výše uvedeného je to asi nejmenší zlo, ale rozhodně to nepotěší.
Také čtěte
Vliv teploty
Pak tu máme vliv teploty. Opět, auta jsou stavěná na to, aby fungovala a nastartovala v podmínkách blízkých pouštním a i polárním. Ale i nevytápěná garáž přeci jen poskytuje stabilnější prostředí, kde bude minimálně v zimě vždy o něco tepleji než venku. Takže i startování vozu bude méně náročné a baterie a startér vozu se tolik "nenadřou". Přístřešek, který není kompletně uzavřený pak tuto výhodu ztrácí.
Ideální se tak zdá být garáž a to nejlépe taková, která je součástí domu, či je k němu "přilepena". Člověk pak může do auta vlézt takříkajíc "suchou nohou", což má vliv zase na čistotu interiéru vozu. Pozor ale na sůl, která společně s břečkou ze silnice ulpí na karoserii, kde zmrzne. V garáži pak tato směs povolí a vznikne v podstatě slaná voda, která ráda podpoří korozi. Proto, pokud máte vytápěnou garáž, je ideální v zimě před zaparkováním vůz opláchnout tlakovou vodou, která sůl a nečistoty omyje. U přístřešku se toto řešit nemusí, tam je lépe auto zaparkovat a nechat být.
Co je ideální
Takže co je tedy ideální? V první řadě jakákoliv konstrukce, která vůz zakryje a alespoň částečně ho ochrání před vnějšími vlivy. Přístřešek není tak bezpečný a obvykle v něm bude parkovat jenom auto. Na druhou stranu je o dost levnější. Garáž poslouží i jako menší sklad, prádelna, případně dílna. Auto je v ní perfektně kryté, ale pozor na efekt zmrzlé břečky se solí! A ano, dům s garáží vyjde dráž než bez ní. Případný pokus o krádež vozu má ale daleko menší šanci na úspěch než v přístřešku. Zvážit a spočítat tedy musí každý sám, co je pro něj nejlepší. Univerzální rada neexistuje.