Brzdová kapalina na sebe v průběhu času váže vodu. Ta se při opakovaném brzdění mění v páru, protože teplota brzdové kapaliny přesáhne 100 stupňů. A s tím klesá i brzdný účinek. Postup jak odvzdušnit brzdy je v tomto případě k nezaplacení.
Jak správně odvzdušnit brzdy na autě
Články na téma brzdy:
- Princip fungování bubnových brzd
- Čím natřít brzdové bubny a třmeny
- Demontáž brzdového bubnu
- Jak odvzdušnit brzdy - právě čtete
- Brzdění motorem a úspory paliva
- Jak správně brzdit v autě? Žádné složitosti v tom nejsou
- Brzdění motorem šetří kotouče i autobaterii
- Bubnové brzdy: krása jednoduchosti se vrací
- Brzdové třmeny mají důležitou úlohu. Co když se nevracejí?
Brzdy bychom měli odvzdušnit pokaždé, když měníme brzdovou kapalinu, což je ideální dělat co dva roky. Čas na odvzdušnění brzd je i v okamžiku, kdy začne být znatelné zpoždění mezi sešlápnutím brzdového pedálu a účinkem brzd. Přeměna najímané vody v páru totiž způsobí, že v téměř nestlačitelné kapalině najednou je plyn, který se naopak stlačuje velmi snadno. Při potřebě brzdit se tedy nejdříve část energie spotřebuje na stlačení plynu, poté až dojde i ke stlačování kapaliny a jejímu tlaku na pístek.
Návod jak odvzdušnit brzdy
- Před samotným odvzdušněním je dobré zkontrolovat brzdové vedení a jeho kondici a podívat se, zdali někde nedochází k úniku brzdové kapaliny. Poté postavíme auto na vodorovnou plochu. Zjistíme si, jak výrobce předepisuje odvzdušnění brzd - jde nám o pořadí kol.
- Demontujeme kola (není to vyloženě nutné, ale dost to usnadní práci). Zajistíme si auto proti pádu podpěrami.
- Očistíme odvzdušňovací šrouby a sundáme jim pryžové čepičky.
- Podíváme se na nádobku brzdové kapaliny a doplníme její stav na maximální hodnotu. Při odvzdušňování průběžně doplňujeme, aby hladina neklesla pod rysku minimální hodnoty.
- Ideální je připravit si ještě průhlednou hadičku a tu nasadit na odvzdušňovací ventil.
- Požádáme někoho, aby nám šel šlapat na brzdový pedál. Auto nesmí být nastartované, ideální je i odpojit baterii.
- Je nutné několikrát sešlápnout brzdový pedál, mezi jednotlivými sešlápnutími udělat pár vteřin pauzu.
- Jakmile je cítit odpor pedálu, povolíme ventil a sledujeme hadičku, pravděpodobně v ní budou vidět bublinky v kapalině, která začne vytékat ven.
- Utáhneme odvzdušňovací ventil a znovu natlakujeme brzdové vedení.
- Opět povolíme ventil a sledujeme, jestli je ve vytékající kapalině vzduch. Jakmile je kapalina čirá, je vyhráno. Pokud ne, je nutné postup opakovat, dokud čirá nebude.
- Po odvzdušnění dotáhneme ventil a nasadíme na něj čepičku. Následně stejný postup použijeme na dalším kole.
Kontrola po odvzdušnění brzd
Kapalinu je dobré nechat vytékat do nějaké nádoby a rozhodně ji nevracíme do nádobky, raději dolijeme novou. Rovněž je dobré s citem povolovat a dotahovat odvzdušňovací ventil, abychom nestrhli závit. Po odvzdušnění brzd vůz projedeme a vyzkoušíme funkčnost brzdové soustavy, případně i funkci ABS.