Odvzdušnění brzd na autě

30. 10. 2021 2 min. čtení Tipy a rady

Brzdová kapalina na sebe v průběhu času váže vodu. Ta se při opakovaném brzdění mění v páru, protože teplota brzdové kapaliny přesáhne 100 stupňů. A s tím klesá i brzdný účinek.

Odvzdušnění brzd na autě

Brzdy bychom měli odvzdušnit pokaždé, když měníme brzdovou kapalinu, což je ideální dělat co dva roky. Čas na odvzdušnění je i v okamžiku, kdy začne být znatelné zpoždění mezi sešlápnutím brzdového pedálu a účinkem brzd. Přeměna najímané vody v páru totiž způsobí, že v téměř nestlačitelné kapalině najednou je plyn, který se naopak stlačuje velmi snadno. Při potřebě brzdit se tedy nejdříve část energie spotřebuje na stlačení plynu, poté až dojde i ke stlačování kapaliny a jejímu tlaku na pístek.

Návod, jak na to

  • Před samotným odvzdušněním je dobré zkontrolovat brzdové vedení a jeho kondici a podívat se, zdali někde nedochází k úniku brzdové kapaliny. Poté postavíme auto na vodorovnou plochu. Zjistíme si, jak výrobce předepisuje odvzdušnění brzd - jde nám o pořadí kol.
  • Demontujeme kola (není to vyloženě nutné, ale dost to usnadní práci). Zajistíme si auto proti pádu podpěrami.
  • Očistíme odvzdušňovací šrouby a sundáme jim pryžové čepičky.
  • Podíváme se na nádobku brzdové kapaliny a doplníme její stav na maximální hodnotu. Při odvzdušňování průběžně doplňujeme, aby hladina neklesla pod rysku minimální hodnoty.
  • Ideální je připravit si ještě průhlednou hadičku a tu nasadit na odvzdušňovací ventil.
  • Požádáme někoho, aby nám šel šlapat na brzdový pedál. Auto nesmí být nastartované, ideální je i odpojit baterii.
  • Je nutné několikrát sešlápnout brzdový pedál, mezi jednotlivými sešlápnutími udělat pár vteřin pauzu.
  • Jakmile je cítit odpor pedálu, povolíme ventil a sledujeme hadičku, pravděpodobně v ní budou vidět bublinky v kapalině, která začne vytékat ven.
  • Utáhneme odvzdušňovací ventil a znovu natlakujeme brzdové vedení.
  • Opět povolíme ventil a sledujeme, jestli je ve vytékající kapalině vzduch. Jakmile je kapalina čirá, je vyhráno. Pokud ne, je nutné postup opakovat, dokud čirá nebude.
  • Po odvzdušnění dotáhneme ventil a nasadíme na něj čepičku. Následně stejný postup použijeme na dalším kole.

Kapalinu je dobré nechat vytékat do nějaké nádoby a rozhodně ji nevracíme do nádobky, raději dolijeme novou. Rovněž je dobré s citem povolovat a dotahovat odvzdušňovací ventil, abychom nestrhli závit. Po odvzdušnění vůz projedeme a vyzkoušíme funkčnost brzdové soustavy, případně i funkci ABS.

Zdroj médií: Pxhere.

Podobné články