PRÁCE 🧰

Nálepka za pár korun pomohla Porsche vyhrát vytrvalostní závod

15. 4. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Motorsport

Každý sport má svá pravidla, motoristické disciplíny nevyjímaje. Když však nejde vše podle plánu, musí se improvizovat, aby nebyl jezdec se strojem diskvalifikován ze závodu.

Řešení kolize v závodě? Nálepka!

Články na téma vytrvalostní závody (WEC):

  1. WEC: 8H Bahrain
  2. Řešení kolize v závodě? Nálepka! - právě čtete

Pravidla svazují

Některé motosporty mají pravidla volnější, ale obvykle platí, že čím vyšší úroveň, tím přísnější jsou regule. Ostatně, stačí se podívat na sérii F1, kde pár dekád nazpět byly od sebe monoposty velmi odlišné. Některé měly klidně o jeden pár kol navíc, případně se hodně experimentovalo s přítlačnými křídly. Dnes? Všechny jsou skoro stejné a liší se především barvami a jen v malých detailech mohou konstruktéři zkoušet nějaké novinky.

Podobně je tomu i ve vytrvalostních závodech WEC (World Endurance Championship). Z hlediska pravidel byl zajímavý první podnik tohoto typu v Kataru, kde byl závod WEC šampionátu spojen se závodem F1.

Drobná kolize se smolnými následky

Vůz týmu Rogera Penskeho s posádkou Andre Lotterer, Keven Estre a Laurens Vanthoor zvítězil, jenže tomu předcházelo malé drama, které celou snahu ohrozilo. Méně než dvě hodiny před koncem závodu se totiž Porsche lehce srazilo s Lexusem GT3.

Na tom by nebylo nic tak dramatického, menší kolize, kdy se o sebe vozy jenom otřou, jsou součástí závodů. Odskáče to obvykle lak a někdy trochu i karoserie, nicméně není to nic, nad čím by se kdokoliv pozastavoval. Jenže Porsche 963 mělo problém, protože při střetu přišlo o podsvícenou tabulku se startovním číslem. Podsvícená je z toho důvodu, aby bylo číslo dobře a zřetelně vidět i v nočním závodě, což byl případ právě Kataru.

V pravidlech je ustanovení, že z obou stran musí být číslo vidět. Jedině tak lze jednoznačně jakékoliv vozidlo na trati identifikovat, a to jak z pohledu diváka, tak i pohledem traťového komisaře nebo třeba kameramanů. Zkrátka bez čísla je to velké špatné.

Nálepka je řešení!

Stáj Porsche Penske Motorsport tedy stála před rozhodnutím. Po osmi hodinách závodění mohli dojet závod a čelit penalizaci zpětně (tento druh rozhodnutí se dělá většinou po závodu a obvykle na základě protestu některé z konkurenčních stájí), nebo mohli vůz s číslem šest zavolat do boxů na opravu. Vedení bylo sice docela solidní, ale delší oprava by o něj Porsche připravila.

Padlo tedy rozhodnutí povolat vůz do boxů na velmi krátkou opravu. Na místě už byl připravený borec s jednoduchým řešením – nálepkou. Ta se používá na denní závody, kdy není podsvícení třeba, nicméně pravidla i toto označení plní bez problémů. Nakonec tedy jeden mechanik optimálně zvolené místo očistil hadříkem a další tam doslova „prdnul“ nálepku. Pohledem estéta nic moc práce, měl to dost nakřivo, ale při závodech se na toto nedbá, přednost má rychlost. Vše nakonec dobře dopadlo a Porsche o své místo nepřišlo. Prvenství v závodě monopostů v ceně milionů dolarů, kde každé kolo stojí to, co nová fabia, pomohla uhájit nálepka v hodnotě pár korun!

Zdroj info: porsche, thedrive.
Zdroj médií: newsroom.porsche.com, YouTube.

Podobné články