Pro servis auta, tedy pro závitové spoje, jsou předepsány určité dotahovací momenty. Automobilka totiž potřebuje, aby bylo dosaženo určité pevnosti, ale nejen to. U svíček jsou momenty předepsané z více důvodů.
Momentový klíč na svíčky vezměte raději, než dotahovat „na cit“

Články na téma zapalovací svíčky:
- Jak poznat vadnou zapalovací svíčku
- Zapalovací svíčky – proč automobilka předepisuje dotahovací moment?
- Výměna zapalovacích svíček
- Utahovací moment zapalovací svíčky – proč jej dodržet? - právě čtete
Správná orientace jiskřiště
Svíčka ve válci plní přesně danou úlohu. Má ve správný čas zažehnout jiskru, která zapálí směs benzínu a vzduchu. To s sebou nese i vysoké tepelné namáhání svíčky, zejména jiskřiště. Některé automobilky, a to jen u některých motorů, počítají s tím, jak bude jiskřiště ve válci orientováno. Jde o to, aby přes jiskřiště správně proudily plyny, které jej ochlazují. Pokud bude špatně natočené, může docházet k jeho přehřívání.
- Mohlo by vás zajímat: Zapalovací svíčky – proč automobilka předepisuje dotahovací moment?
Aby se svíčka správně chladila
Pak je tu záležitost chlazení svíčky samotné, tedy jako celku. Svíčka přenáší teplo ze spalovací komory do hlavy válce. Pakliže nedolehne k hlavě správně, nebude chlazení optimální a bude docházet k jejímu přehřívání. Nemusí se to ani nijak projevovat, jenom bude zkrátka mít svíčka kratší životnost.
Pakliže svíčku přetáhneme, dojde k deformaci těsnící podložky, eventuálně můžeme strhnout závit a poškodit hlavu válce. Oprava něčeho takového není snadná a v případě poškození hlavy je to i dost nákladné.
Jak správně dotáhnout svíčku?
Vždy tedy dotahujte na předepsaný moment, a to pomocí momentového klíče. Možná se budete divit, jak relativně malý moment výrobce auta předepisuje. Bývá to zhruba od 13 Nm do 30 Nm, což rozhodně neodpovídá tomu, jak spousta domácích kutilů svíčky dotahuje. Eventuálně bývá předepsaný moment + určité dotažení klíčem (například ½ otáčky). Setkat se můžete i s dotažením bez momentu, to se dělo hlavně dříve a jen skutečně zřídka. Výrobce doporučil třeba dotažení na dosednutí svíčky ručně a k tomu ještě ¼ nebo ½ otáčky klíčem.
- Přečtěte si také: Jak poznat vadnou zapalovací svíčku
Co když není svíčka dostatečně dotažená?
Tou méně špatnou variantou (ale pořád rozhodně ne dobrou) je, že svíčku dotáhneme příliš málo. Stát se to může, když na jednu ze svíček třeba zapomeneme a dotáhneme ji jen rukou. Samozřejmě i to má svá úskalí. Předně nám dost pravděpodobně bude unikat vzduch přes závit, tedy při kompresi bude motor vyfukovat část vzduchu přes hlavu ven. A slavně na tom nebude chlazení svíčky, protože, jak už bylo napsáno o kousek výše, nebude dostatečný kontakt s hlavou, což se negativně projeví na životnosti.
Zdroj médií: Depositphotos.