PRÁCE 🧰

Jak se poznají špatné žhavicí svíčky?

13. 3. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Diesely potřebují žhavicí svíčky, aby nastartovaly za každých podmínek. Jenže když jsou žhavičky špatné, projevuje se to podobně jako některé jiné závady. Jak tedy rozpoznat, kdy je vina na jejich straně?

Jak se poznají špatné žhavicí svíčky?

Žhavicí svíčky, jejich životnost a úloha

Naftový motor nemá klasické svíčky, které by směs zažehly, čímž by se uvolnilo teplo a expanze plynů by působila silou na píst. Palivo se u dieselu vznítí samo vlivem působení tlaku, což ho ohřeje a při zhruba 230 °C i zapálí. Problém je se startem v zimě, kdy vstřikujeme studenou naftu do studeného motoru a požadované teploty nemusí být dosaženo, takže ke vznícení nedojde. Spalovací prostor nám z tohoto důvodu pomáhají ohřát žhavicí svíčky, které posunou teplotu uvnitř na přijatelnou úroveň a směs tedy po stlačení sama začne hořet.

Životnost je významně ovlivněna způsobem provozu. Auto provozované na delších trasách může mít jedny žhavicí svíčky na čtvrt milionu kilometrů, pokud bude jezdit spíše trasy kratší, může být životnost třeba jen 100 000 kilometrů.

Jak poznat špatné žhavicí svíčky?

Pakliže žhavičky nefungují jak mají, začne se to projevovat. Dost možná jsou nefunkční již delší dobu, ale zpravidla až zima ukáže, jak na tom ve skutečnosti jsou. Špatné studené starty jsou jedním z nejtypičtějších projevů. Dá se říct, že pokud jsou žhavičky už starší a nejsou v dobré kondici, studené starty budou problém vždy. Jsou-li v pořádku vystřikovač a baterie, budou na vině pravděpodobně žhavicí svíčky. S klesající teplotou se schopnost motoru nastartovat progresivně zhoršuje.

Dalším z projevů, že žhavičky mají nejlepší za sebou, je špatný volnoběh, respektive jeho nestálost. Otáčky kolísají a agregát obvykle více vibruje, což se přenáší do celé karoserie. Žhavicí svíčky totiž obvykle hřejí ještě chvíli po startu auta, aby ohřátí bylo co nejrychlejší. Neděje-li se to, je pro řídící jednotku těžší udržet otáčky studeného motoru v požadované hladině.

S výše uvedeným souvisí i bílý kouř z výfuku. Jeho příčin může být více, žhavicí svíčky jsou jen jednou z možností. Problém je v tom, že palivo se nedokonale spaluje ve studeném motoru, takže několik sekund po startu motoru jde z výfuku bílý dým zcela běžně. Trvá-li to déle, je možné, že žhavicí svíčky nedostatečně ohřívají spalovací prostor a nedokonalé spalování paliva trvá déle.

Horší akcelerace za studena je rovněž jedním ze signálů. Opět to souvisí s nedokonalým spalováním, při kterém nelze dostat z paliva tolik energie, jako když žhavičky pomáhají ohřát motor. Může být i zpožděná reakce na pokyny plynového pedálu, stejně jako na kratších trasách pravděpodobně vzroste spotřeba. Jakmile je motor ohřátý na provozní teplotu, vše se vrátí do normálu.

Jak vyzkoušet žhavicí svíčky

Test je poměrně jednoduchý. Stačí žhavičku vyndat a přiložit na její tělo kabel, jehož druhý konec bude připojený na záporný pól autobaterie. Na druhý kontakt svíčky, tedy na místo, kam se připojuje konektor, připojíme kladný pól autobaterie. Stačí ho klidně na pól přiložit. Je-li žhavící svíčka v pořádku, její konec zhruba do vteřiny bude rudě žhnout. Pozor, pálí ještě docela dlouho poté, co ji odložíte, tak ať se nezraníte. Trvá-li nažhavení dlouho nebo nedojde-li k němu vůbec, je žhavička špatná.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články