PRÁCE 🧰

Demontáž zalomené žhavicí svíčky

22. 1. 2025 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy

Zalomená žhavička je problém, který potrápil nejednoho motoristu. Naštěstí i s touto nepříjemností se dá něco dělat, a to obvykle bez demontáže hlavy motoru. 

Demontáž zalomené žhavicí svíčky

Jak se může žhavicí svíčka zalomit? 

Obvykle čím starší žhavička je, respektive čím déle je v motoru osazená, tím hůře se vytahuje. Po dobu své životnosti je žhavicí svíčka vystavena velmi extrémním změnám teplot, vlhkosti, korozi a to vše samozřejmě znesnadňuje její demontáž. 

Dost často tomu „pomůže“ i neodborný servisní zásah, tedy dotažení nad rámec požadovaného utahovacího momentu. To může ve finále svíčku, respektive závit, i poškodit. 

Rizikem je i karbon. Usazeniny nespáleného paliva mohou obalit část svíčky, která je ve válci, což opět znesnadní její vytažení. Většinou k zalomení dochází kombinací více faktorů, ale na vině bývá i třeba výrobce vozidla tím, že žhavicí svíčky jsou hůře přístupné, takže se s nimi obecně špatně pracuje. 

Jak vyndat zalomenou svíčku? 

Nejspolehlivější postup, jak žhavičky vytáhnout, je navrtáním a vyříznutím závitů. Prodávají se k tomu určené speciální kity nářadí. Opravná sada na zalomené žhavicí svíčky vyjde na zhruba 2–3 tisíce korun, ale je to méně, než kolik byste za celou operaci nechali v autoservisu. Při pořízení sady si hlavně ohlídejte správný průměr, vždy je u sady uvedený a musí se shodovat s průměrem svíčky. 

Samotné navrtání a vyříznutí závitu je potřeba provádět pečlivě. Vše se musí dělat v ose svíčky, jinak hrozí poškození hlavy motoru. Po vyvrtání díry do svíčky a vyříznutí závitu se použije speciální stahovák (součást sady), s pomocí kterého se svíčka vyndá. 

Oslovte firmu 

Na internetu lze najít spoustu firem nebo servisů, které se zabývají mimo jiné i vyndáváním svíček. Z vlastní zkušenosti můžeme konstatovat, že to funguje a není to zase tak drahé. Vytažení jedné svíčky vychází na asi 1 500 až 3 000 korun plus si nechají proplatit cestu

U některých motorů však je potřeba vyndat celý motor, protože přístup ke žhavičkám je mizerný a o nějakém navrtání nemůže být řeč. Naštěstí se to většinou netýká agregátů koncernu VW, vyhlášená jsou tím spíš francouzská auta, případně některé Fordy. 

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.

Jakou značku autobaterií považujete za nejkvalitnější?

Banner 1 345
15 %
Bosch 1 334
14 %
Exide 2 120
23 %
Varta 3 108
34 %
Yuasa 807
9 %
Jiná 544
6 %

Podobné články