Řidiči často podceňují nebezpečný mikrospánek. Obrana proti němu je přitom jednoduchá

12. 2. 2020 3 min. čtení Aktuality

Jedna sekunda a život se během okamžiku změní v nevratnou událost. Znáte ten pocit, když se vám začnou klížit oči a začne se vám chtít spát? Mnoho lidí nad tím mávne rukou a pokračuje ve své cestě dál.

Pozornost se snaží kočírovat, ale ty oční víčka ne a ne poslouchat. Najednou se stane, že na kratičký okamžik člověk usne. Byla to přeci jen sekunda. Bohužel, za volantem je i pět vteřin nepozornosti velký problém. Zatímco na běžné silnici při konstantní rychlosti 90km/h ujedete cca 75 metrů, na dálnici při rychlosti 130km/h už je to o 300 metrů více. Pět vteřin mimo a můžete přejet člověka nebo najet do stromu. Následky jsou  často fatální.

Jak poznat mikrospánek a jak se mu bránit?

Mezi nejčastější příznaky patří pálení oči a následné zívání. Mozek se snaží okysličovat a udržet si pozornost. Začínáte se v sedadle vrtět, máte neklidné ruce, vidíte rozmazaně, je vám zima. Bohužel příznaky mikrospánku spousta řidičů ignoruje. Jakmile se objeví první příznaky, prostě zastavte. Zde není na čas, hrát si na hrdinu. Jakmile se budete prát se svou vlastní únavou, nakonec prohrajete.

Začnete mít zpomalené reakce a dlouho oči neudržíte otevřené. Dle studií jsou ohroženi nejčastěji mladí lidé, a to zejména muži, kteří rádi riskují a odpočinek se spánkem posouvají na poslední místo svých priorit. To ale neznamená, že mikrospánek nemůže postihnout i vás, starší a zkušenější řidiče. Pokud vyrážíte na dlouhou cestu, vždy se pořádně vyspěte. Než usednete za volant, měli byste být nejen fyzicky, ale hlavně duševně fit. Pokud je to možné, nejezděte přes noc, ale přes den. Pokud se cestu snažíte nahnat přes noc, existuje riziko, že k ránu po několika hodinovém řízení, začnete být unavení.

Pozor na energetické nápoje

Měli byste také dodržovat povinné přestávky. Nejlépe každé dvě hodiny na patnáct minut zastavte na odpočívadle, nebo u benzínky. Během této odpočívací doby se můžete protáhnout a něco sníst. Nezapomeňte také pít! Moderní automobily umí samy hlídat řidičovu unavenost a následně vysílat signál k řidiči pomocí vibrací nebo zvukových signálů, avšak na to nespoléhejte 100 %, přeci jen se stále jedná o stroj a ten může také občas selhat. Pokud si myslíte, že vás před spánkem ochrání energetické nápoje, jste na omylu. Zbytečně vyhodíte peníze za placebo. Energetický nápoj nebo káva vám dodají energii maximálně na půl hodiny, ostatně to je i jejich doba účinnosti, jestliže před sebou máte ještě delší cestu než je jedna hodina, určitě po těchto nápojích nesahejte.

Cítíte se po vypití energetického nápoje líp? Nedivím se, ostatně obsahují spoustu cukru, jehož hladina vám stoupne v krvi, avšak jakmile se z organismu vytratí, pocítíte ještě větší únavu než předtím. Stejně tak káva obsahuje kofein a ten tělo dehydruje. Snažíte-li se v autě moc nepít, abyste nemuseli zastavovat na toaletu, moc si nepomůžete, neboť opět se budete cítit mnohem unaveněji, než kdybyste pili normálně. Nejvhodnější tekutinou je čistá voda.

Zakousněte něco lehkého

Ptáte se tedy jak cestu přežít ve zdraví? Dodržujte pár jednoduchých rad. Pokud budete udržovat normální hladinu glukózy v krvi, výrazně vám to pomůže, neboť cukr ovlivňuje to, jak se cítíte. Jen si vzpomeňte jakou náladu máte, když jste hladoví. Někdo to nepociťuje vůbec, jiný je nervózní, že byste se mu raději vyhnuli. Před cestou si dejte lehké jídlo, rozhodně se nepřejídejte a už vůbec ne mastnými jídly. To z důvodu, že tělo by veškerou energii muselo vydat na trávení a na soustředění na silnici by už moc energie nezbylo. Stabilní hladinu cukru v krvi vám zajistí například zelenina, ovoce, oříšky nebo obložené toasty. Na jídlo z benzínky zapomeňte, je většinou tučné a několik dní staré, pokud tedy nemají vlastní fresh bar.

Zdroj médií: pixabay

Podobné články