PRÁCE 🧰

Magie jménem geometrie náprav (2. díl) – odklony kol

1. 12. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Geometrie kol Rádce motoristy

Geometrie náprav je skutečně skrytá magie každého automobilu. Geometrie dokáže silně ovlivnit ovladatelnost auta nebo třeba jeho spotřebu a její správné nastavení by se nemělo podceňovat. V několikadílné sérii se podíváme na jednotlivé části geometrie náprav a vysvětlíme si jejich vliv na chování auta. Dnešním tématem jsou odklony kol.

Geometrie kol – odklon kol

Články na téma geometrie kol:

  1. Co je geometrie kol
  2. Geometrie kol cena
  3. Geometrie kol – sbíhavost kol
  4. Geometrie kol – odklon kol - právě čtete
  5. Geometrie kol – záklon rejdového čepu

Odklon, v anglické literatuře také známý jako „camber“, si lze představit jako svislost kola. Přesněji se jedná o úhel, který svírá kolo vůči svislé ose vozidla. Stejně jako u sbíhavosti kol, i u odklonů rozlišujeme kladný a záporný odklon kola. Hodnoty odklonu kola se pak uvádějí výhradně ve stupních.

Vliv na vozidlo

Odklony kol na sériovém autě jsou většinou pevně dané z výroby a bez dodatečných úprav si je svépomocí nenastavíte. Jak tedy udělat odklon kol? Pokud vynecháme úpravy náprav, tak přirozeně většího negativního odklonu dosáhnete zkrácením pružin podvozku, opačný efekt má jejich prodloužení. Nastavení odklonu kol má nejvýraznější vliv při průjezdu zatáčkou. Vhodným nastavením odklonu lze totiž zvýšit schopnosti auta a jeho přilnavost v zatáčkách. Jelikož se ale bavíme zejména o geometrii kol, tak nesmíme vynechat ani nezanedbatelný vliv na opotřebení pneumatik.

Odklon kol

Záporný odklon

S velkým záporným, nebo také negativním odklonem kol, se nejčastěji setkáme u sportovních a závodních automobilů. Důvodem je právě zvýšení přilnavosti při průjezdu zatáčkou. V zatáčce totiž na vnější kolo působí poměrně velké síly, které mají tendenci ho narovnat. To následně deformuje pneumatiku, která díky tomu zvětšuje kontaktní plochu mezi ní a vozovkou, což má za následek zvýšení adheze. A vyšší adheze rovná se možnost rychlejší projetí zatáčky.

U sportovních aut s pohonem zadních kol často uvidíte pouze odklony na přední nápravě. Benefity rychlejšího průjezdu zatáčkou zůstávají, ale zároveň není omezena trakce zadní nápravy. Záporný odklon se také výrazně podepíše na opotřebení vnitřní strany pneumatiky. Důležitý je tedy balanc mezi opotřebením pneumatik a schopnostmi v zatáčkách.

Záporný odklon kol

Neutrální odklon

Nulový neboli neutrální odklon sice u běžných sériových aut úplně nenajdeme, většina se jich ale k němu blíží. Nulové odklony slibují maximální trakci v přímém směru a zároveň zachovávají výbornou stabilitu při brzdění. Také nadměrné opotřebení pneumatik je při nulovém odklonu minimalizováno.

Neutrální odklon kol

Kladný odklon

Kladný, nebo také pozitivní odklon je zřejmě nejvzácnější variantou. Často je to zřetelné u nenaložených nákladních aut. Po naložení se totiž odklon kol srovná do neutrální či mírně záporné polohy, čímž se zaručí ideální vlastnosti. Kladný odklon na přední nápravě také pomáhá zmenšovat sílu potřebnou pro řízení vozidla – často se tak používá u zemědělské techniky. Typickým příkladem kladných odklonů jsou nákladní tatrovky.

Kladný odklon kol

Camber gain

Camber gain je pojem z anglické literatury a rozumí se tím něco jako proměnlivý odklon kola. V praxi se s tímto principem setkáme, nedovoluje ho však každý z používaných druhů náprav – ideální je na to třeba dvojité lichoběžníkové zavěšení. Představme si situaci, kdy projíždíte zatáčkou. Hmotnost se přesune na vnější kolo, a to se vlivem působících sil vertikálně vychýlí – jednoduše řečeno se vůči zbytku karoserie zvedne. Tím se upraví i odklon kola, které pak nejčastěji zaujme záporný odklon – to následně vyústí ve zvýšení adheze daného kola.

Camber Gain

Zdroj info: suspensionsecrets.
Zdroj médií: Depositphotos, Radim Krejčík, suspensionsecrets.

Podobné články