PRÁCE 🧰

Magie jménem geometrie náprav (3. díl) – záklon rejdového čepu

2. 12. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Geometrie kol Rádce motoristy

Geometrie náprav je skutečně skrytá magie každého automobilu. Geometrie dokáže silně ovlivnit ovladatelnost auta nebo třeba jeho spotřebu a její správné nastavení by se nemělo podceňovat. V několikadílné sérii se podíváme na jednotlivé části geometrie náprav a vysvětlíme si jejich vliv na chování auta. Třetici nejdůležitějších prvků geometrie nápravy završujeme záklonem rejdového čepu.

Geometrie kol – záklon rejdového čepu

Články na téma geometrie kol:

  1. Co je geometrie kol
  2. Geometrie kol cena
  3. Geometrie kol – sbíhavost kol
  4. Geometrie kol – odklon kol
  5. Geometrie kol – záklon rejdového čepu - právě čtete

Záklon rejdového čepu je v podstatě úhel mezi osou řízení (nebo také osou rejdového čepu) a svislou osou kola. Opět zde rozlišujeme pozitivní (kladný) záklon, neutrální záklon a negativní (záporný) záklon, někdy také označovaný jako předklon. Hodnoty záklonu rejdového čepu se v zásadě uvádí ve stupních.

Vliv na vozidlo

Záklon rejdového čepu si u naprosté většiny nově prodávaných sériových aut sami nenastavíte. Vždy k tomu budete potřebovat dodatečné aftermarket úpravy. Proč tedy záklon rejdového čepu nastavovat a jak vozidlo ovlivní? Záklon rejdového čepu, v anglické literatuře „caster“, má velký vliv na řízení vozidla. A to z pohledu ovladatelnosti i z pohledu citu ve volantu. Nastavením rejdového čepu můžeme ovlivňovat sílu potřebnou k řízení a stabilitu v přímém směru.

Negativní záklon

Negativní záklon rejdového čepu, někdy označovaný jako předklon, se u osobních aut příliš nevidí. Je to z toho důvodu, že jeho nevýhody jasně vyčnívají na výhodami. Typickým příkladem negativního záklonu jsou ale kolečka na nákupním vozíku. Na něm si ostatně můžeme ukázat i veškeré vlastnosti tohoto řešení. S nákupním košíkem je jednoduché zatáčet, vyžaduje to minimální sílu. Když ale trochu přidáte do kroku a snažíte se s košíkem proběhnout váš oblíbený obchod co nejrychleji, tak se začnou kolečka viklat a ztrácí svou stabilitu. Naprosto totožné vlastnosti má negativní záklon i v osobním autě – ještě k tomu přidejme minimální cit v řízení.

Negativní záklon rejdového čepu

Neutrální záklon

Nulový záklon rejdového čepu je o něco častější, přesto je stále v menšině. V podstatě odstraňuje mínusy negativního záklonu a ponechává si jen nutnost menší síly nutné k povelům řízení. Neutrální nebo lehce pozitivní záklon rejdového čepu se vyskytuje u vozidel s pohonem předních kol. Výhodou také je, že řidiče upozorní mírným odlehčením volantu na blížící se ztrátu adheze předních kol.

Neutrální záklon rejdového čepu

Pozitivní záklon

Pozitivní záklon rejdového čepu je v automobilech zdaleka nejrozšířenější. Jeho různé nastavení ale i tak může vozidlo znatelně proměnit a stejné auto s různými hodnotami pozitivního záklonu může mít naprosto odlišné vlastnosti. Začněme tím, že pozitivní záklon výrazně zlepšuje stabilitu v přímém směru. Taky řidičovi skrze pevné a stabilní řízení dodává jistotu i při vyšších rychlostech.

Zároveň zde pozorujeme efekt, který nazýváme samovyrovnávací moment. Ten má za následek to, že se kola mají tendenci znovu srovnat do roviny, jakmile přestanete na volant vyvíjet sílu. Čím větší záklon, tím větší tento moment je. Nevýhodou je, že je k řízení potřeba vyvinout větší sílu. Opět platí, že čím větší záklon, tím větší síla je potřeba. V době, kdy je téměř každé nové auto vybaveno posilovačem řízení, to ale taková překážka není.

Pozitivní záklon rejdového čepu

Pozitivní záklon rejdového čepu navíc může ovlivnit i vlastnosti auta v zatáčce. U auta s pozitivním záklonem se totiž při natočení předních kol vnitřní kolo lehce zvedá, zatímco to vnější klesá. Vlivem toho se přenese více váhy na vnější zadní kolo, které pak u vozidel s pohonem zadní nápravy výrazně pomáhá s jejich stáčením do zatáčky. Taktéž platí, že čím větší pozitivní záklon, tím větší efekt to má – příliš velké hodnoty pozitivního záklonu pak mohou vést až k přetáčivosti.

Vliv na odklony kol

O odklonech kol a jejich vlivu jsme si říkali v minulém díle. Kladný efekt na odklony ale může mít i pozitivní záklon rejdového čepu. Při průjezdu zatáčkou, tedy při natočení kol, získá vnější přední kolo vlivem pozitivního záklonu negativní odklon, naopak vnitřní přední kolo získá odklon pozitivní. Tato kombinace výrazně přispívá k vetší adhezi v zatáčce a umožňuje její rychlejší projetí.

Zdroj info: suspensionsecrets.
Zdroj médií: Depositphotos, suspensionsecrets.

Podobné články