PRÁCE 🧰

Magie jménem geometrie náprav (1. díl) – sbíhavost kol

30. 11. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Geometrie kol Rádce motoristy

Geometrie náprav je skutečně skrytá magie každého automobilu. Geometrie dokáže silně ovlivnit ovladatelnost auta nebo třeba jeho spotřebu a její správné nastavení by se nemělo podceňovat. V několikadílné sérii se podíváme na jednotlivé části geometrie náprav a vysvětlíme si jejich vliv na chování auta. Začínáme sbíhavostí kol.

Geometrie kol – sbíhavost kol

Články na téma geometrie kol:

  1. Co je geometrie kol
  2. Geometrie kol cena
  3. Geometrie kol – sbíhavost kol - právě čtete
  4. Geometrie kol – odklon kol
  5. Geometrie kol – záklon rejdového čepu

Sbíhavost je úhel mezi každým kolem a podélnou osou vozidla. Kola automobilů totiž často nesměřují stoprocentně rovně, ale jsou nepatrně natočena směrem do útrob auta, nebo naopak vně auta. I z toho důvodu rozlišujeme kladnou sbíhavost a zápornou sbíhavost, nebo také rozbíhavost. Hodnoty sbíhavosti se obvykle uvádějí ve stupních, setkat se ale lze i s údaji v milimetrech, které vychází z rozdílu vzdálenosti okrajů ráfků přední a zadní části kol.

Vliv na vozidlo

Sbíhavost je prakticky u každého sériového auta nastavitelná už z výroby. Totéž nelze říct o dalších částech geometrie podvozku, u nichž často nic nastavovat nelze. Zpět ale ke sbíhavosti. Je to totiž právě sbíhavost, která se velkým dílem podílí na skládačce jménem ovladatelnost vozidla – jako taková má totiž vliv na stabilitu v přímém směru i ochotu auta stáčet se do zatáčky. V neposlední řadě má sbíhavost vliv i na opotřebení pneumatik nebo spotřebu paliva.

Správné seřízení sbíhavosti předních kol by se v žádném případě nemělo podceňovat – v nejhorším případě se může znatelně zhoršit ovladatelnost auta nebo jeho stabilita na nerovném povrchu. U běžných sériových aut je sbíhavost či rozbíhavost kol skutečně malá – hledí se zde především na neutrální projev auta, a tak se často setkáte s hodnotami sbíhavosti nedosahující ani jednoho stupně. Například první Fabie vyjížděla se sbíhavostí 0°05′ vpředu a 0°11′ vzadu. Opačná je však situace u sportovních či závodních automobilů, které jsou laděny více do extrému. Jaký efekt takové extrémy mají?

Sbíhavost kol

Předně je potřeba říct, že se samozřejmě nastavení a efekt sbíhavosti liší auto od auto, pohon od pohonu, koncepce od koncepce. Základní vlastnosti a efekty jsou však celkem jasné.

Kladná sbíhavost

Při kladné sbíhavosti směřují obě kola na nápravě směrem do útrob auta – levé kolo je tak lehce natočeno doprava, u pravého kola je to naopak. Mírná sbíhavost je u obyčejných aut běžnější než rozbíhavost. A to z toho důvodu, že jejím efektem je zvýšená stabilita vozidla v přímém směru a rychlých zatáčkách. Když se totiž náprava automobilu dá do práce, kola mají tendenci se narovnat do přímého směru a tím se právě zachovává ona stabilita. U hnané nápravy navíc kladná sbíhavost zvyšuje přilnavost, protože vytváří větší míru adheze mezi pneumatikou a vozovkou.

Nevýhodou je, že se autu, lidově řečeno, nechce moc zatáčet. Řidič tak často musí volantem vyvinout vetší úsilí, aby auto donutil stočit se do zatáčky. Zodpovědné je za to vnitřní kolo, které při sbíhavosti v momentě nájezdu do zatáčky míří opačným směrem. Sbíhavost také zvyšuje opotřebení vnější části pneumatiky.

Kladná sbíhavost

Záporná sbíhavost / rozbíhavost

Přesným opakem je rozbíhavost kol. Tady obě kola na nápravě směřují ven z karoserie vozu. Při tomto nastavení sice obětujete neochvějnou stabilitu v přímém směru, ale naproti tomu získáváte auto, které se s chutí vrhá do zatáček. Vozidlo je díky tomu přirozeně nervóznější a rychle reaguje na pokyny volantem. Nevýhodou je, že lehká nervozita se s rostoucí rychlostí ještě stupňuje a může být nebezpečná.

Rozbíhavost kol taktéž zvyšuje přilnavost na hnané nápravě při akceleraci. Zároveň ale příliš vysoký úhel rozbíhavosti na zadní nápravě aut s pohonem zadních kol zvyšuje tendenci k přetáčivosti. Taktéž dochází k vyššímu opotřebení vnitřní části pneumatiky.

Záporná sbíhavost

Nulová sbíhavost

Nulová sbíhavost nemá vyloženě žádné nevýhody. Zato se zvyšuje efektivita odvalování pneumatiky a minimalizuje se její opotřebení. Většina osobních aut na trhu se právě nulové sbíhavosti blíží.

Nulová sbíhavost

Nastavení

Že vyžaduje sbíhavost kol seřízení poznáte při jízdě spolehlivě. Auto často ztrácí stabilitu, nepředvídatelně reaguje na přejížděné nerovnosti a objevují se i vibrace ve volantu. Přípravků na měření sbíhavosti kol je vícero – může se jednat o jednoduchý provázek nebo i specializované zařízení, které se nasadí na seřizované kolo. Počítejte, že v servisu se cena za seřízení sbíhavosti kol na obou nápravách pohybuje v rozmezí 1 000 až 1 500 korun.

Zdroj info: suspensionsecrets, carorbis.
Zdroj médií: Depositphotos, Radim Krejčík.

Podobné články