Koupě bouraného auta - vyplatí se? A komu

27. 12. 2020 4 min. čtení Tipy a rady

S ohledem na kvalitu nabídky a praktiky některých českých autobazarů si spousta lidí koupí bourané auto, ani o tom neví. Ale vybírat mezi ojetinami a na internetu vyloženě bouračky, může být levný způsob, jak si pořídit třeba zánovní ojetinu.

Vyplatí se koupě havarovaného auta?

Bourané vozy se často dovážejí ze zahraničí, tady více či méně zdatně opravují, aby následně jezdily klidně dalších deset let. Jenže ono dost záleží na tom, jak moc bylo auto bourané a jak přesně. Nebudeme dnes rozebírat, jak nekoupit bourané, které už je opravené, ale podíváme se na to, jak je to s koupí neopraveného vozu po nehodě.

Těžko soudit, na kolik to vyjde

Víc než u nákupu běžné ojetiny platí, že je třeba opravdu odborného posouzení stavu. Je to totiž docela věda. I když se to nemusí zdát na první pohled, může být třeba jen malinko hnutá náprava nebo kritická část skeletu karoserie a uvést auto do nějakého bezpečně provozuschopného se tím stává o mnoho dražší.

Nejčastěji se setkáte s auty, která utrpěla poškození přední části. Pomineme plasty, ale za nimi už to začíná být drahé. Chladič, světla, motor, klimatizace... Je toho spousta a desetitisíce naskakují. I jen světlo může v dnešní době mít cenovku třeba padesát tisíc korun. Je tedy nutné především kvalifikovaně odhadnout, jakou cenu bude případná oprava mít a počítat spíš se zhruba 20% navýšením.

Pak dojde na realizaci samotné opravy a často člověk zjistí, že někde něco přehlédl. Stačí třeba jedna malá prasklinka, únik kapaliny či přeskřípnuté vedení kabelového svazku a rozpočet je potřeba zase navýšit. I u dobře opraveného vozu se může časem projevit již zapomenutá nehoda třeba v tom, že si elektronika bude žít vlastním životem.

Totálky nebrat

Rozhodně bychom nekupovali auto, které prošlo opravdu hodně zásadní nehodou, která se dotkla těch částí, které mají dobře spočítanou pevnost a posádku chrání. Typicky se jedná o A sloupky, prahy nebo výztuhu mezi motorovým prostorem a palubní deskou. Jsou sice postupy, jak i toto lze napravit, ale chování již jednou poškozených zásadních konstrukčních prvků při další závažnější nehodě bude spíš loterie.

Utopenci umí pozlobit

Existuje jeden druh nehod, při kterých se většinou nic nijak nezdeformuje, nepoškodí, dokonce možná ani nepoškrábe. Tím je vyplavení vozu. Opět pomineme případy, kdy člověk vyplavené auto koupí a neví o tom, budeme předpokládat, že třeba pojišťovna levně prodává auto, které při povodni zůstalo v garáži a holt do něj vnikla voda. Pořízení něčeho takového je svým způsobem druh hazardu. Můžete všechno nakrásně odstrojit, vysušit, umýt a pak smontovat dohromady, ale stejně nevíte dne ani hodiny, kdy se něco pokazí.

Proces oxidace může chvíli trvat a mám v živé paměti kamarádovo Audi, které fungovalo naprosto skvěle. Motor byl držák a stačilo mu jen měnit olej, všechno pracovalo, jak má. Pak přišla velká voda, Audi bylo zhruba půl dne ve vodě někam po řadicí páku. Kamarád udělal všechno pro to, aby dal auto do kupy, vyměnil dokonce i řídící jednotku, nějaká čidla, všechno dělal doma, pečlivě... Ale stejně nakonec každou chvíli někde stál, protože vůz třeba padl do nouzového režimu, jindy měnil co pět kilometrů pojistku a párkrát pro jistotu nenastartoval vůbec. Nejhorší bylo, že tyto chyby často samy přicházely a zase odcházely. Nikdo už nevěděl co s tím a nakonec Audi skončilo prodané na náhradní díly.

Vyplatí se nákup havarovaného vozu?

Nedá se tedy jednoznačně říct, jestli se vyplatí nebo nevyplatí koupě bouraného vozu. U těch lehčích nehod možná ano, pokud je člověk šikovný a zvládne třeba vyměnit blatník a světlo, čili následek nějakého menšího ťukance. Ale nějaká rozsáhlejší poškození nebo dokonce totálky, tam už to hraničí s adrenalinovým sportem.

Zdroj médií: Flickr.

Podobné články