PRÁCE 🧰

Kondenzátorový booster autobaterie

4. 2. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat nabíječku baterií Pomocníci startu Booster baterie Auto-moto baterie a nabíjení

Pomocné startovací zdroje mají většinou podobu nějaké docela těžké baterie, která poslouží jako zdroj energie v případě, kdy je akumulátor vozu vybitý. Kunzer nabízí vcelku zajímavou alternativu.

Kondenzátorový pomocný startovací zdroj

Články na téma booster baterie:

  1. Co je booster autobaterie
  2. Kondenzátorový pomocný startovací zdroj - právě čtete
  3. Jak vybrat startovací zdroj (booster autobaterie)

Možná už jste slyšeli o kondenzátorech, superkondenzátorech nebo ultrakondenzátorech. To jsou elektrické komponenty, které mají schopnost se nabíjet, tedy uchovávat elektrický náboj a následně ho vydat. Něco takového dělá i testovaný přístroj Kunzer CSC 12.

Odolné balení

Tělo přístroje je za jakéhosi materiálu, pravděpodobně plastu, který působí velmi odolně. Zabaleno je navíc ještě v gumovém obalu, který kryje strany, rohy a záda boosteru, takže stran odolnosti bychom rozhodně neměli obavy. Součástí jsou samozřejmě i dva kabely se svorkami – černý a červený.

Na přední straně tohoto pomocného startovacího zdroje najdeme dvě tlačítka a pár diod. Jedno tlačítko slouží k zapnutí a vypnutí, druhé je pro speciální režim žhavení, pakliže startujeme vznětový motor. Diody značí napětí autobaterie a pak je tu ještě jedna signalizující chybu nebo poruchu. Dále je na spodní straně pod gumovou krytkou konektor nabíječky do zásuvky zapalovače v autě a dále pro USB micro. Obojí slouží pro nabíjení kondenzátoru.

Jednoduché použití

Práce s kapacitním boosterem je vcelku snadná. Nejprve je nutné ho nabít a právě v tom je jeho genialita. Dobít ho můžeme klidně přes nabíječku nebo zmíněným USB konektorem, ale hlavně můžeme využít i samotnou autobaterii. Teď se možná ptáte, jak chceme nabíjet z autobaterie, když právě tu má Kunzer CSC 12 zastoupit pro start vozidla?

Odpověď je jednoduchá – i hluboce vybitá autobaterie s napětím třeba 6 V má dostatek energie pro start, jak jsme si ostatně vyzkoušeli. Není ji ale schopna vydat v tak krátkém časovém úseku, aby otočila startérem. Zde nastupuje kapacitorový pomocný startovací zdroj. Stačí ho připojit na svorky autobaterie a ukáže na diodách její napětí. Pakliže ho zapneme, začne do sebe „nacucávat“ elektrický náboj. Trvá to několik minut, v našem případě to bylo zhruba pět. Jakmile se rozsvítí poslední dioda, je zařízení připraveno náboj zase vydat a poskytnout tak energii pro start motoru, stačí prostě otočit klíčkem.

Kondenzátorový pomocný startovací zdroj

U naftových aut je potřeba nejprve žhavení, ale i na to je booster připraven. Slouží k tomu již zmíněné tlačítko, které stačí zmáčknout a otočit klíčkem do první polohy, aby žhavení proběhlo. Následně stačí opět jen nastartovat. Start je zcela běžný, nijak se neliší od startu auta s nabitou autobaterií. Vše probíhá velmi jednoduše, nic na tom v podstatě není. Pokud by byla autobaterie skutečně vytřískaná úplně, je možné dobíjet třeba z USB portu notebooku.

Kouzlo Kunzeru CSC 12 je především v tom, že člověk nemusí tahat těžký bateriový booster, ale stačí tahle zhruba půlkilová krabička. Její životnost je prakticky neomezená, kapacitory si uchovají své vlastnosti i za mrazů a jejich cyklická odolnost se počítá na vyšší jednotky tisíc použití.

Problém? Cena!

Jestli se ptáte, kde je problém, tak se pomalu musíme dostat k ceně. Ta skutečně není malá a je to necelých osm tisíc korun. Což zároveň kapacitorový booster předurčuje spíše k profi použití. Umíme si ho představit třeba v autobazaru, autoservisu nebo v rukou správce firemní flotily. Tam všude dává smysl. Pro běžného garážistu je to však pravděpodobně až příliš velký luxus.

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články