PRÁCE 🧰

Jak vybrat startovací zdroj

9. 2. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Pomocníci startu Booster baterie Auto-moto baterie a nabíjení

Booster přichází ke slovu ve chvíli, kdy motor nejde nastartovat. Je to nejrychlejší způsob, jak znovu probudit vůz k životu a dát akumulátoru šanci nabít se jízdou.

Jak vybrat startovací zdroj (booster autobaterie)

Články na téma booster baterie:

  1. Co je booster autobaterie
  2. Kondenzátorový pomocný startovací zdroj
  3. Jak vybrat startovací zdroj (booster autobaterie) - právě čtete

Na trhu je obří množství produktů, které slibují vesměs to samé – že v případě nouze pomohou a nastartují auto s vybitou baterií. Jenže široká je nejen nabídka, ale i cenové rozpětí. Pořídíte klidně pod dva tisíce korun, ale taky třeba za deset.

Startovací zdroje do zásuvky

Je asi jasné, že ve chvíli, kdy je potřeba startovací zdroj připojit do sítě, je jeho akční rádius roven součtu délek všech prodlužovacích kabelů, které máte k dispozici. Což v případě třeba paneláku nemusí být dostatečné. Boostery do zásuvky dělá třeba Güde a jsou to přístroje určené ne tak pro běžného uživatele, jako spíš pro autoservisy (kde je vždy nějaká zásuvka poblíž) a obecně pro profi nasazení. Jsou však spolehlivé a obvykle kombinují startovací zdroj a nabíječku.

Bateriové startovací zdroje

Často překvapivě malá krabička, která ale umí divy! Uvnitř bývají lithiové baterie, a to z jednoho prostého důvodu – umějí poskytnout krátkodobě velké proudy, což klasické NiMH akumulátory nezvládnou. Lithiovky mají i nízké samovybíjení (cca 1/3 kapacity za rok), což nahrává použití boosteru jako pasivního zařízení, čekajícího třeba půl roku bez dobití na to, až bude potřeba nastartovat motor. Na druhou stranu je ale třeba pamatovat na to, že vysoké teploty bateriím nesvědčí, takže třeba přes léto bychom startovací zdroj s baterií v autě nenechávali.

Z nabídky bychom se vyhnuli těm nejlevnějším zdrojům, které z našich zkušeností mají konstrukci z laciných plastů a pak také jeden problém – často nezvládají dodat potřebný proud. Obecně také nedoporučujeme zařízení kombinující vícero funkcí. Jasně, že to poslouží jako powerbanka pro nabití telefonu nebo laptopu, je asi samozřejmost, svítilna taky přijde vhod, ale když do toho výrobce narve i kompresor, je to spíš další komponenta, co se může pokazit. Navíc kompresor při své činnosti dost hřeje, což elektronika nemívá úplně v lásce. Solidní pověst mají výrobci Banner a Noco, ačkoliv obě značky si to nechají patřičně zaplatit a oproti třeba startovací powerbance Osram jsou cenově v úplně jiných sférách.

Sledované parametry:

  • Odpojitelné kabely – kabel, který se dá odpojit, je riziko potenciálního špatného kontaktu. U přenosného zařízení, ke kterému se majitel nechová úplně v rukavičkách, je spíš otázka času, než se konektor „vyklondá“ a bude fungovat jen v určité poloze. Kdo nezažil třeba u nabíječky a notebooku, neví, jaké je to peklo.
  • Proud – startování motoru vyžaduje třeba 250 A proudu. Startovací zdroj by měl mít dost velkou rezervu, aby i napůl nabitý zvládl nahodit motor, takže rozhodně platí, že čím více ampér, tím lépe. Výrobci se často snaží oslnit hodnotami objemů motorů, jaké má zdroj zvládnout nastartovat. Jenže kolik lidí má dnes v garáži třeba osmilitr?
  • Kapacita – určující parametr pro počet startů, které na jedno nabití zařízení zvládne, ale třeba i pro situace, kdy bude sloužit jako powerbanka. Není špatné, mít s sebou na cestách i powerbanku, která nabije třeba i notebook. 
  • De – když už jsme u té powerbanky, tak bychom vyžadovali jak starší USB-A, tak i novější USB-C, ke kterému se postupně přiklánějí výrobci smartphonů i laptopů.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články