PRÁCE 🧰

Kdy vyměnit brzdové kotouče?

9. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Brzdové kotouče jsou jednou z nejdůležitějších součástí podvozku a řízení. Proto je fajn je nenechat opotřebit natolik, že budou spíš hrozbou, než aby pomáhaly spolehlivě zpomalit vozidlo.

Kdy měnit brzdové kotouče?

Kotoučové brzdy fungují na třecím principu, kdy na kotouč, který se otáčí s kolem přitlačujeme brzdové destičky a vzniklá třecí síla zpomaluje vozidlo. Měníme tak energii kinetickou na energii tepelnou. Brzdové kotouče musejí snášet i opakované zpomalování z vysokých rychlostí, což na ně klade poměrně dost vysoké nároky. Jejich opotřebení způsobuje jednak brzdění samotné, ale také koroze.

Kdy kotouče vyměnit?

Zpravidla se brzdové kotouče mění současně s destičkami. Často to vychází tak, že každou druhou výměnu destiček se mění i kotouče, někteří majitelé aut mění vždy obojí. Tedy jakmile jsou příliš opotřebené destičky (což spousta aut umí signalizovat i elektronicky), vymění komplet je i s brzdovými kotouči.

Automobilky zároveň předepisují minimální tloušťku kotoučů. Například standardem u nových kotoučů je 25 mm silný materiál, výměna je předepsána při dosažení 22 mm. Měření se provádí vždy nikoliv na okraji, ale zhruba uprostřed činné plochy kotouče. Důvodem je drážka, která se časem při brzdění vytvoří. Té si nevšímejte, je to normální jev. Pokud měníte brzdové destičky a síla kotoučů se už blíží předepsanému minimu, neváhejte a vyměňte rovnou i kotouče.

Jaké kotouče vybrat?

U brzd platí, že investice do originálních dílů není zbytečná. Ano, vychází to někdy násobně dráž, na druhou stranu kvalitní kotouče vydrží mnohem více než nekvalitní náhražka z Číny. Na jedničkovou Škodu Fabii jsme například našli kotouče odkudsi z východu za 489 korun kus, Brembo to umí za 840 korun, originální kotouče Škoda jsou za 1359 korun jeden.

Jak prodloužit životnost kotoučů?

Kotouče nejvíce trpí dlouhým táhlým brzdění, které je zahřívá a mají pak tendence se kroutit, což se ve finále projeví klepáním do řízení. Další hrozbou, o které už byla řeč, je koroze. Nejhorší je parkování venku ve vysoké trávě, kde přicházejí kotouče do styku s vodou v podobě rosy denně. Není tedy divu, že rychle korodují a po několikadenní odstávce dělá auto při brzdění kravál. Ideálně tedy nenechávejte vůz stát na trávě, ale raději na asfaltu. Pokud dojíždíte domů a prší, existuje finta, jak zajistit, aby kotouče nezůstaly po odstavení vozidla mokré. Stačí intenzivně zabrzdit těsně před zaparkováním, brzdy se ohřejí a voda se z nich rychle odpaří.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články