Proč jsou zimní pneumatiky hlučnější než ty letní? A co když za to nemohou pouze pneumatiky? Poradíme vám, jaké mohou být příčiny.
Trápí vás nadměrná hlučnost pneumatik? Poradíme vám, jaké jsou příčiny
Články na téma hlučnost pneumatik:
- Hlučnost pneumatik - tabulka
- Hlučnost pneumatik: dá se snížit a jak to udělat?
- Máte hlučné pneumatiky? Zde jsou příčiny - právě čtete
Pokud jste přezuli na zimní pneumatiky a při jízdě se setkáváte s neustálým hučením, které je slyšet i v kabině vozu, není to jen nepříjemné, ale může to být i signál, že něco není v pořádku. Tento nadměrný hluk může mít několik příčin – od špatného vyvážení pneumatik až po jejich nesprávné umístění na vozidle. Naštěstí existuje několik kroků, jak tento problém řešit, a navíc vám poradíme, jak se mu vyhnout v budoucnu. Správná péče o pneumatiky a jejich výběr podle konkrétních podmínek jízdy může výrazně přispět k pohodlnější a bezpečnější jízdě.
Hlučnost pneumatik je dnes stále důležitější téma pro každého řidiče, který hledá maximální komfort a bezpečnost na silnici. Kromě toho, že může ovlivnit celkový zážitek z jízdy, může být nadměrný hluk také ukazatelem opotřebení pneumatik nebo jejich špatného stavu. Pokud si všimnete, že hluk se zvyšuje nebo je jiný než obvykle, je důležité co nejdříve prověřit technický stav pneumatik, protože včasná diagnostika a řešení problémů mohou prodloužit jejich životnost a předejít dalším komplikacím. V následujících tipech vám poradíme, jak hlučnost pneumatik správně vyhodnotit a jaké kroky podniknout, abyste si zajistili klidnou a bezpečnou jízdu.
Zimní pneumatiky jsou obecně hlučnější
Hlučnost zimních pneumatik je ve srovnání s letními nebo celoročními pneumatikami výrazně vyšší. To může být pro řidiče zvyklé na tišší letní varianty trochu překvapivé, ale v mnoha případech se nejedná o nic závažného. Zimní pneumatiky mají totiž specifický dezén a větší počet lamel, které zajišťují lepší záběr na sněhu a ledu. Tento design, i když přispívá k lepší trakci, může způsobovat vyšší hlučnost na suché nebo mokré silnici. Pokud se tedy po přezutí na zimní pneumatiky zdá, že vaše auto je hlučnější, nemusí to být nutně problém.
Energetický štítek na kolech
Při koupi nových pneumatik se setkáte s tzv. energetickým štítkem, který poskytuje důležité informace o vlastnostech plášťů. Tento štítek nejenže informuje o úspoře paliva, tedy o míře valivého odporu pneumatiky (kde značka A je nejlepší a G nejhorší), ale také uvádí přilnavost za mokra. Přilnavost je hodnocena podle schopnosti pneumatiky brzdit na mokré silnici a označuje se písmeny A–F, přičemž A znamená nejlepší výkon a F nejhorší. Kromě těchto parametrů štítek také zobrazuje hlučnost pneumatik, která je vyjádřena v decibelech. Hlučnost je na štítku znázorněna piktogramem černých zvukových vln, které mohou mít jednu až tři vlny, přičemž více vln vždy značí vyšší hlučnost. K tomu je vždy uvedena konkrétní hodnota v decibelech. Důležité je, že tuto hlučnost výrobce udává sám, a proto je dobré věnovat pozornost tomu, jaký vliv na hlučnost mohou mít různé typy pneumatik, zejména pokud je pro vás komfort tichého a klidného jízdy prioritou.
Levné zimní pneu skladem
Co když za to ale nemůžou jen zimní pneumatiky
Může se ovšem stát, že hluk je výrazně vyšší, než je obvyklé. V takovém případě je důležité věnovat pozornost stavu pneumatik a vozidla. Hluk může být důsledkem nepravidelného opotřebení pneumatik nebo jejich špatného tvaru (vlivem špatného skladování), což může signalizovat problém s geometrií kola, tlumiči, ložisky nebo zavěšením. Tato nerovnoměrná opotřebení mohou být příčinou hlučnosti pouze na určitých typech vozovky, jako je například červený nebo modrý asfalt, který se často vyskytuje před přechody pro chodce. Na těchto površích může být hluk výrazně zesílen, zvláště při prudkém brzdění, kdy pneumatiky vytvářejí větší tření.
Jak skladujete své pláště?
Špatné skladování pneumatik, ať už zimních, nebo letních, může vést k jejich deformaci, což ovlivňuje jejich výkon a bezpečnost. Je důležité si uvědomit, že pneumatiky často zůstávají nečinné po dobu několika měsíců, například v garáži nebo ve sklepě, což může mít vliv na jejich strukturu. Abychom tomu předešli, je nutné při skladování pneumatik dodržovat striktní pravidla. Pokud skladujete pneumatiky na discích, je ideální je skládat do komínku, tedy jednu na druhou, a pravidelně je prohazovat. Doporučuje se měnit pořadí pneumatik alespoň jednou za měsíc, aby se předešlo jejich deformaci pod vlastní váhou.
Pokud skladujete pneumatiky bez disků, můžete je uložit na stojáka vedle sebe. I v tomto případě je důležité je občas pootočit, aby se zabránilo jednostrannému zatížení, které by mohlo vést k jejich deformaci. Při skladování je klíčové, aby pneumatiky nebyly vystavené extrémním teplotám, vlhkosti nebo přímému slunečnímu záření. Správné a pravidelné otáčení pneumatik pomůže zachovat jejich tvar a prodlouží jejich životnost, což se pozitivně projeví nejen na jejich výkonu, ale i na vaší bezpečnosti na silnici.
Přehuštěná nebo podhuštěná pneumatika vám může pěkně zavařit
Hlučnost vozidla může výrazně ovlivnit stav pneumatik, zejména pokud nejsou správně nahuštěné. Přehuštěné pláště mají menší kontakt s vozovkou, což negativně ovlivňuje jízdní stabilitu a ovladatelnost. Tento stav může také způsobit nerovnoměrné opotřebení pneumatik, kdy se více sjíždí střední část běhounu, což zvyšuje riziko snížené přilnavosti a špatné trakce. Tímto způsobem se nejen zhoršují jízdní vlastnosti, ale i komfort jízdy, a mohou vzniknout i problémy s brzděním.
Naopak podhuštěné pneumatiky mají větší kontaktní plochu s vozovkou, což vede k rychlejšímu opotřebení okrajů plášťů. Tento stav také zvyšuje valivý odpor, ten vede k vyšší spotřebě paliva a větší zátěži pro motor. Podhuštěné pláště mohou negativně ovlivnit stabilitu vozidla, zvyšují riziko aquaplaningu při jízdě na mokré silnici a zhoršují celkovou odezvu řízení. Důležité je pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách, aby byl optimální pro bezpečnou a efektivní jízdu.
Levné prémiové zimní pneu skladem
Zdroj médií: Depositphotos.