PRÁCE 🧰

Jaká auta můžete příští rok přihlásit na veteránské značky?

25. 11. 2023 7 min. čtení diskuze (0) Aktuality Tipy a rady

Víte, jaká auta budou příští rok považována za veteránská? Možná i vy máte v garáži klenot. Jaká auta můžete v roce 2024 přihlásit na zelené veteránské „espézetky“?

Jaká auta můžete příští rok přihlásit na veteránské značky?

Na oblíbeném instagramovém profilu 90sczechroads se objevil velmi zajímavý příspěvek, který ukazuje, jaká auta je možné v následujícím roce již přihlásit jako veterány. Seznam je opravdu šokující. Nikdo by totiž nečekal, že zrovna tyto auta jsou s námi už třicet let od prvního sjetí z linky. O jaká auta se jedná?

Jaký je rozdíl mezi „youngtimerem“ a veteránem?

Jako veterán, někdy označovaný také jako oldtimer, se obvykle považuje vozidlo, které je starší 30 let a splňuje určitá kritéria, jako je historická registrace nebo zvláštní registrační značky pro historická vozidla (zelené RZ s písmenem V). Vozidla s touto značkou nesmí být využívána pro podnikání ani jako denní dopravní prostředek. Na druhou stranu majitelé těchto automobilů mají některé výhody, jako například osvobození od ekodaně, a mají povinnost platit pouze jednu dvanáctinu standardního pojistného na vozidlo. Toto opatření je často využíváno pro zachování starších vozidel a jejich historické hodnoty.

Youngtimer je vozidlo, která jsou většinou ve věku 20 až 29 let a tedy nemohou být považovány za veterány. Obvykle má však youngtimer potenciál pro sběratelskou hodnotu. Mezi tuto kategorii patří například vozidla, která byla vyráběna v omezeném množství (Například Mazda MX-5 NB Miracle Edition), ačkoli se sem mohou řadit i sportovní verze (BMW 8 850i "Alpina" 1991), a dokonce i běžné modely, které se vyznačují výjimečným stavem, často s nízkým kilometrovým nájezdem. Větší pozornost je obvykle věnována vozidlům prémiových značek.

Youngtimerem bývá typicky vozidlo, které vyniká svým vzhledem nebo výkony a výrazně se odlišuje od průměru. Zařazení do kategorie youngtimer může podpořit i jeho významná role ve filmových a televizních pořadech, nebo motosportových závodech. Dochované vozy po pádu totalit v originálním stavu mají nyní trend stoupající hodnoty a část z nich brzy bude moci přejít na status veterána. A jaká to tedy jsou?

BMW řada 7 (E38)

BMW řady 7 (E38) bylo luxusní limuzínou vyráběnou od roku 1994 až do roku 2001. Toto vozidlo bylo druhou generací 7. řady a nabízelo vysokou úroveň luxusu, komfortu a výkonu. „Sedmička“ byla vybavena také velmi pokročilými funkcemi, jako byla navigace, klimatizace a elektricky nastavitelná sedadla (v roce 94!). E38 bylo k dispozici v různých verzích a s různými motory, včetně šestiválce, osmiválce, a dokonce i dvanáctiválce.

Opel Tigra

Opel Tigra byl malý sportovní vůz vyráběný německým výrobcem Opel. Tigra byla dvoudveřová kupé–kabriolet, které se vyrábělo v letech 1994 až 2001. Tigra byla známá svým kompaktním designem a střechou, kterou bylo možné složit za jízdy. Design Opelu Tigra byl atraktivní a moderní, což z něj činilo oblíbené auto pro ty, kteří hledali cenově dostupný a zábavný malý vůz.

Audi A6/S6 (C4)

Automobil Audi C4 byl vyrobený v německým koncernem v letech 1990 až 1997. Jednalo se o čtvrtou generaci modelu Audi 100, ale v průběhu roku 1994 byl přejmenován na Audi A6 jako součást změn v označení modelů Audi. Audi A6 (C4) bylo luxusní středně velké auto, které bylo nabízeno v několika variantách karoserie, včetně sedanu, kombi (označovaného Avant) a sportovního sedanu S6 s výkonným motorem. V tomto období Audi pracovalo na zdokonalování aerodynamiky, což vedlo k tomu, že A6 byl jedním z prvních masově vyráběných automobilů s nízkým koeficientem odporu vzduchu (0,30 Cd). To bylo pro svou dobu velmi pokrokové. Model Audi S6 byl sportovní verzí A6 s výkonnějším motorem a sportovním podvozkem. S6 byla poháněna motorem V8 o výkonu kolem 227 kW (309 koní).

Volkswagen Polo 3. gen

Třetí generace modelu Volkswagen Polo byla vyráběna v letech 1994 až 2001. Polo třetí generace představilo modernější design oproti svému předchůdci. Tato generace nabídla různé benzinové a dieselové motory, včetně sportovní varianty Polo GTI. Polo třetí generace bylo také známé pro jeho spolehlivost a nízké provozní náklady, což ho činilo populárním volbou v kategorii kompaktních vozů.

Porsche 993

Porsche 993 je čtvrtou generací modelu Porsche 911. Tento vůz se vyráběl v letech 1994 až 1998. Je známý pro svůj vzduchem chlazený šestiválcový motor umístěný vzadu, vynikající jízdní vlastnosti a design karoserie.

Ford Mustang 4. gen

Ford Mustang čtvrté generace (SN-94) je označení pro čtvrtou generaci modelu Ford Mustang, která byla vyráběna v letech 1994 až 2004. Mustang SN95 byl nabízen v různých verzích, včetně kupé, kabrioletu a různých výkonných modelů, jako je Mustang GT a Cobra.

Mazda 323F (BA)

Mazda 323F (modelový kód BA) byla kompaktní osobní automobil vyráběný japonským výrobcem Mazda v letech 1994 až 1998. Tento model byl známý svou sportovní povahou a byl považován za jeden z prvních vozů s "kombi-kupé" designem, což znamenalo, že měl sportovní vzhled, ale zachovával praktičnost pětidveřového vozu.

Subaru Impreza WRX STi (Meaneye)

Subaru Impreza WRX STI byla sportovní varianta sedanu Subaru Impreza, která se stala legendou mezi fanoušky rychlých vozidel. WRX STI byl poháněn turbodmychadlem, měl výhodu symetrického pohonu všech kol, což znamená, že všechna kola měla stejný trakční výkon.

Honda Accord 5. gen

Pátá generace Honda Accord, vyráběná v letech 1994 až 1997, byla charakteristická svou příjemnou velikostí, dostatečným prostorem a širokou nabídkou karosářských variant (sedan, kupé, kombi), a škálou motorů, včetně ekonomických čtyřválcových a výkonnějších šestiválcových možností.

Toyota Camry V40

A u Japonců ještě zůstaneme. Toyota Camry V40 je čtvrtou generací modelu Toyota Camry, vyráběným v letech 1994 až 1998. Tento model byl k dispozici ve variantě sedan a kombi. Camry V40 byla známá především pro svoji spolehlivost.

Renault Laguna 1

Renault Laguna I byl osobní automobil střední třídy vyráběný francouzským výrobcem Renault. Tento model byl v produkci v letech 1994 až 2001. Renault Laguna I byla nabízena jako sedan, kombi a později také jako liftback. Tento model byl známý svým pohodlným interiérem a velmi pohodlným podvozkem, což ho činilo ideálním vozem na dlouhé cesty.

Fiat Punto 1

Fiat Punto byl malý osobní vůz vyráběný italským výrobcem Fiat. První generace, označovaná jako Fiat Punto 1, byla vyráběna v letech 1994 až 1999. Tento model byl dostupný ve variantě třídveřového nebo pětidveřového hatchbacku a byl oblíbený pro svou kompaktní velikost a praktický design. Fiat Punto 1 byl cenově dostupný a oblíbený především v Evropě, kde si získal mnoho příznivců.

Ferrari F355

Ferrari F355 byl sportovní automobil vyráběný italským výrobcem Ferrari v letech 1994 až 1999. Tento model následoval svého předchůdce Ferrari 348. Ferrari F355 bylo dostupné ve dvou hlavních verzích, coupe (Berlinetta) a otevřený roadster (Spider), a oba modely byly poháněny 3,5litrovým osmiválcovým motorem umístěným uprostřed vozu. Motor F355 poskytoval více než 370 koní, což mu umožnilo dosahovat velmi vysokých rychlostí.

Škoda Felicia

Felicia byla uvedena na trh v roce 1994 a vyráběla se do roku 2001. Byla postavena na platformě předchozího modelu Škoda Favorit, ale byla modernizována a upravena tak, aby splňovala moderní standardy. Felicia byla prvním vozem značky Škoda, který byl vybaven pasivními bezpečnostními prvky, což byl důležitý krok směrem k vyšší bezpečnosti cestujících. Byla vybavena systémem ABS, dvěma airbagy, posilovačem volantu a později také klimatizací či elektrickými okny.

BMW E36 Compact

Ano, i tohoto třídvéřového prcka s nápravou z E30 bude příštím rokem možné zapsat na veteránské „erzety“. Tato verze byla poprvé představena v roce 1994 a byla výrazně menší než běžný sedan nebo kupé verze řady 3. E36 Compact měla krátký rozvor a celkově kompaktnější rozměry. V interiéru si však zachovala původní šmrnc normálních „třicet šestek“.

Samozřejmě, každý veterán nebo youngtimer má svůj unikátní příběh a kouzlo. Některé z těchto aut mají značnou sběratelskou hodnotu a často se stávají středem pozornosti na silnicích i na různých automobilových událostech. Jejich majitelé jsou hrdí na zachování historie a pečují o tyto vzácné kousky.

A co vy? Máte v garáži nějakého veterána či youngtimera? Pokud ano, rádi bychom slyšeli vaše příběhy a zážitky. Pochlubte se nám do komentářů!

Zdroj info: instagram: @90sczechroads.
Zdroj médií: Nikola Vrabel, Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články