Jak vznikají modelová jména automobilů

24. 2. 2020 3 min. čtení Aktuality

Občas kroutíte hlavou nad tím, kde se vzaly jména aut? Kdo je vymyslel a proč tomu tak bylo? První automobily jména přece ani neměly. Označovaly se jednoduše buď číslem, písmenem a nebo vůbec. Dnes už je doba jiná. Co model auta, to jiné jméno. Zvolit to správné jméno pro nový model, je občas tvrdý oříšek.

Kdo je zodpovědný za schvalovací proces?

Vše začíná ještě  předtím než se o vozu začne uvažovat. Jako první se udělá soubor navrhovaných jmen, který obsahuje desítky různých názvů. Většina z nich má svůj příběh, jiná jsou jen slova z náhodných písmenek. Samozřejmě se zohledňují při výběru jména i stávající jména modelů. Následně se provede tzv. čistka. Vyfiltrují se top jména. U nich nastává dlouhá cesta přes právní a lingvistickou analýzu. Ověřuje se, jestli slovo už nepoužívá jiná automobilka nebo zda-li slovo v některých státech, kde hovoří jiný jazykem než my, není slovo pohoršujícího významu. Finální jméno vždy schvaluje nejvyšší vedení firmy. Samozřejmě občas se při schvalování vyskytne chybka...

Vznik jednotlivých jmen automobilů

Některé automobilky přeci jen zůstaly u starého dobrého pojmenování pomocí jednoduchých snadno zapamatovatelných písmen. Jsou to například Mercedes třídy A,C,GLE,... BMW řady 1,2,3... nebo Audi A1,A3 nebo A6. Možná to pro vás není příliš originální postup, ale za to je účinný a přehledný. Specifický ve svém pojmenování vozů je i Peugeot. Ten si dokonce nechal číslici nula patentovat a nebál se tak pustit do ostrého křížku se společností Porsche. Jak je známo vozy Peugeot obsahují v názvu tří nebo čtyř místné cifry s nulami uprostřed.

V roce 1964 Porsche představilo model, který dnes známe pod číslem 911. Původně to ale mělo být 901. Peugeot se domníval, že takové číslování může v lidech evokovat pocit, že se jedná právě o jeden z jejich modelů, tak Francouzi donutili Porsche řadu přejmenovat a vzdát se jejich nuly.

Existuje také skupina automobilek, která svá jména pro auta vybírá tak, že dané slovo pro ně má hlubší význam. U Seatu se řídili geografickým místem, tedy Španělskem (Ibiza a Toledo). U vozů Volkswagen to byla přírodní síla - Passat a Scirocco. Jiné rádi používají spojení dvou slov. Již zmiňované Citigo a nebo Tiguan, který vznikl složeninou ze dvou zvířat - tygra a leguána. Co se týká například Fordu Mustang, tak ten dostal své jméno - po dlouhých dohadech - po nejlepších stíhacích letounech druhé světové války.

Zajímavé je, že se často společnosti snaží vymýšlet jména modelů dle začátečního písmene jejich samotného názvu - tedy názvu automobilky. Ukázkově je to vidět například u Fordu a jeho Focusu nebo Fiesty. U jiných automobilek se spoléhá na to, aby začínala nebo končila na stejné písmeno, například u Volkswagenu je to písmeno T jako Tiguan, Touareg, T-Cross atd. Tak bychom mohli pokračovat do nekonečna. Veřejným "tajemstvím" je, že si Škoda nechala zaregistrovat jména jako Amiq, Anuq či Eliaq. Zdá se, že nás brzy asi bude čekat nová generace SUV. Podobnost jmen s Karoqem a Kodiaqem je do očí bijící.

V novodobé historii automobilů se také čím dál více vyskytují auta, která mají ve svém jméně písmeno E nebo I. Jedná se zejména o hybridní nebo zcela elektrická vozidla. Například Citigo E, I - Pace nebo Ioniq. Mimochodem i škodovácké Citigo, pochází ze složeniny dvou slov. City - jakožto město a Go - jet. Původně se zamýšlelo, že ponese jedno z těchto slov, až vzniklo spojení.

Tou příjemnější cestou pak zůstává, že automobilky pojmenovávají svá auta klasickými líbeznými ženskými jmény. To se týká například vozů Alfa Romeo Julia nebo Renault Zoe. Mužská jména se používají zřídkakdy. I když je pravda, že třeba takový Opel Adam získal své jméno po zakladateli značky.

Zdroj médií: Pixabay

Podobné články