Jak na dezinfekci klimatizace v autě a čím ji vyčistit?

1. 11. 2020 2 min. čtení Tipy a rady

Ve chvíli, kdy zapnutí klimatizace znamená vystavit posádku auta zápachu jako z hodně dlouho nošených ponožek, je čas nechat vyčistit klimatizaci. A taky je možná na čase začít klimatizaci správně používat a zápachu předcházet.

Dezinfekce klimatizace v autě - jak na to

Bez hadičky a i hadičkou

Ono správně by se klimatizace měla čistit jednou za rok - preventivně. Na domácí vyčištění je ideální speciální dezinfekční sprej do autoklimatizací. Ten má podobu buď s hadičkou nebo bez hadičky. Bezhadičková varianta se umístí do prostoru v interiéru, buď mezi přední nebo zadní sedadla, zapne se klimatizace na vnitřní okruh a na nejnižší možnou teplotu. Sprej se aktivuje a začne z něj stříkat jemný aerosol, který je následně nasát do klimatizačního okruhu. Tam vykoná dezinfekce svoji práci, zahubí na co stačí a za zhruba čtvrt hodinky je hotovo.

Sprej s hadičkou vyžaduje buď zasunutí hadičky do výdechu ventilace, nebo do potrubí za kabinovým filtrem. Hadička se prostrčí co nejdál, ideálně až k výparníku, kde se nejčastěji tvoří plísně a usazují bakterie. Poté se obsah lahvičky vystříká a nechá působit. Teoreticky by opět mělo dojít k zahubení všech plísní a bakterií. Cenově vyjde takový sprej na dvě až tři stovky.

Ozon je lepší

Výše uvedené způsoby slouží spíše jako prevence třeba před letní sezónou. Na silně znečištěné klimatizační okruhy stačit nebudou a je potřeba servisní zásah. Specialisté nejčastěji používají ozon, případně ozon v kombinaci s ultrazvukovým generátorem čisticího aerosolu. Tato metoda je sice dražší (800 - 1500 korun), ale v praxi funguje nesrovnatelně lépe. Při správném použití je prakticky stoprocentní.

Sprej na čištění klimatizace

Prevence proti smradu

Dobře, máme tedy vyčištěno. Jenže, co dál? Co dělat, aby se nesnesitelný zápach neopakoval? Je to jednoduché, základem je správné používání klimatizace jako takové. Vzniku plísní lze efektivně předejít tím, že klimu po každém použití necháte vyfoukat veškerou vlhkost z výparníku. To znamená ideálně zhruba pět až deset minut před dojezdem do cíle vypnout klimatizaci, nechat jen foukat ventilátory a klidně jim i trochu přidat na výkonu, ať se všechna vlhkost dostane z okruhu ven. Kde není vlhkost, tam se netvoří plísně a ani bakterie nebo viry v takovém prostředí nepřežijí dlouho.

Dalším potřebným krokem je správná údržba. To zahrnuje již zmíněné čištění dezinfekčním sprejem a s tím ideálně spojenou výměnu pylového (kabinového) filtru. Zde doporučujeme nešetřit a koupit originální díl. Ale nelekejte se, není to nijak nákladná položka. Pro příklad - na Fabii seženete filtr jako originální díl do 600 korun, na Octavii si stovku připlatíte.

Zdroj médií: pxhere, youtube

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční auto-moto nabídky. Chcete o nich vědět?