EGR ventil - k čemu slouží a jak se vyhnout problémům

21. 4. 2019 2 min. čtení Tipy a rady

Jedním z postrachů řidičů je tajemná a pro mnohé trošku záhadná zkratka EGR. Když si ji rozepíšeme, dostaneme Exhaust Gas Recircualtion, v takovém trochu volném překladu to znamená Recirkulace Výfukových Plynů.

EGR ventil - komponenta, která má za úkol vracet část spalin zpět do sání

Dýchej co jsi vyfouk 

Tato komponenta má za úkol vracet část spalin, zpět do sání. Ano, čtete správně, troška toho, co motor spálí, se vrátí zpět do sání a projde spalovacím procesem znovu. Proč by to dělal? Protože tím, že tyto výfukové plyny už prakticky nehoří, sníží teplotu hoření směsi a tím dojde i ke snížení hodnot emisí. 

Začalo s tím Euro 3 

“EGRy” se začaly ve velkém v nových autech objevovat po příchodu normy Euro 3. Systémy byly podtlakové, pokročilejší, které přišly později, už byly řízeny elektronicky. Ty jsou ovládány řídící jednotkou. Většina EGR ventilů bere spaliny ještě před výfukovou částí turbodmychadla, ale jsou i takové, které je sbírají až za částicovým filtrem. Do sání pak mohou být spaliny vraceny před anebo až za sací část turba. 

Kde je problém? 

Pokud pomineme, že je to vlastně součástka, která teoreticky není pro chod motoru nutná a je v autě v podstatě “navíc”, tak je třeba také vnímat, že EGR ventilem proudí výfukové plyny. Ty tvoří saze a horké plyny, což znamená, že časem se může v EGRu tvořit karbon, který omezuje jeho funkci. Ventil pak nejde otevřít a zavřít až do krajních poloh a snižuje se jeho vnitřní průměr. S tím ovšem řídící jednotka nepočítá a tak postupem času může začít kolísat volnoběh a auto začne jednoduše více kouřit. Zhorší se i starty a pokud dojde k nejhoršímu, auto zkrátka jednoho dne “nenatočíte”. 

Vyřadím ho a mám pokoj! 

Samozřejmě se okamžitě vnucuje myšlenka předejít problémům prostým zaslepením EGR ventilu. Pravda, většina motorů funguje lépe se zaslepeným ventilem, než s EGRem, který nejde zcela dovřít. Problém je nejen v tom, že řídící jednotka začne pravděpodobně vykazovat chybu, ale především bude těžko takové auto procházet na STK přes kontrolu emisí. Ani výkon vozu nebude takový, jaký by měl být, protože opět - řídící jednotka zkrátka počítá s určitým objemem směsi a poměrem všech jejích složek a samozřejmě i s efektem, který má na spalování EGR ventil. Jakékoliv hrátky s ním tedy silně nedoporučujeme.

Stačí ho vyčistit 

Zdaleka nejjednodušší způsob, jak EGR udržet perfektně funkční, je zkrátka ho jednou za čas vyčistit. Není to nijak složité, stačí ho zkrátka z okruhu odpojit a s pomocí hadru a technického benzínu, případně speciálního čističe, se pustit do díla. Je to práce hodně špinavá a je třeba s tím počítat. Pokud budete tuto pravidelnou údržbu provádět jednou za čas, nedojde k tak masivnímu zakarbonování, že bude EGR na odpis. Pokud dostane správnou údržbu, tak není tato komponenta nijak nespolehlivá a může sloužit po celou dobu životnosti auta.

Podobné články