Dojezd elektromobilů v zimě

28. 10. 2020 4 min. čtení diskuze (0) Elektromobilita

I přes některé opravdu skvělé vlastnosti mají elektromobily i svá negativa. Jedním z nich je snížení dojezdu za nízkých teplot, tedy typicky v zimě. Jak dramatické to ale je? A jde s tím něco dělat?

Dojezd elektroaut v zimě

Tím hlavním problémem, který způsobuje snížení dojezdu, je kapacita baterie. Ta, když to trochu zjednodušíme, s klesající teplotou ztrácí svoji využitelnou kapacitu. To je problém hlavně v zimě a zejména pro elektromobily, které parkují venku.

Zmrzlá baterie

V případě parkování s autem zapojeným do zásuvky umožňují některé elektromobily s pokročilým chlazením/ohřevem akumulátoru zadat do mobilní aplikace čas odjezdu. Palubní počítač se už postará o to, aby byla baterka v optimální teplotě a jako bonus zvládne vyhřát i interiér. Další průběžný ohřev si pak auto zajistí samo za jízdy, na což ale padne další energie navíc. Vyjde to ale daleko výhodněji, než jízda se studenou baterkou.

Online inzeráty elektroaut a hybridních vozů

Tepelný komfort posádky umí taky dost z dojezdu ukousnout. Ve výhodě jsou elektromobily, které si řeší vytápění tepelným čerpadlem, což je efektivnější, než standardní topení.

V USA skoro o polovinu

A jak je to v praxi? Na to existuje hned několik průzkumů. V Americe testovali 20 vozů v doslova laboratorních podmínkách a v průměru zaznamenali snížení dojezdu při -7°C o relativně přijatelných 12 %. V okamžiku, kdy zapnuli topení, snížil se dojezd o 41 %.

Norská praxe je dost odlišná

Trochu jinak na to šli Norové. Ti se rozhodli pro test v reálných podmínkách a výsledek se od amerického testu dost lišil. Nutno podotknout, že v Norsku vztahovali snížení k dojezdu uváděnému výrobci (dle WLTP normy). Aby byly výsledky co nejvíce vypovídající, byl interiér vozu vždy vytápěn na 20°C a bylo zapnuté vyhřívání sedačky. Výsledkem byl dojezd snížený o 18,5 % oproti oficiálnímu, což není nijak dramatické.

V praxi bychom počítali s tím, že za mrazů se holt dojezd u auta na baterky sníží o čtvrtinu, ať je tam nějaká rezerva a podle toho případně elektromobil vybírali. S ohledem na to, že většina řidičů denně neujede více než 60 kilometrů (což ujede každý dnešní elektromobil), nemá toto smysl nijak řešit a vybírat auto primárně podle dojezdu. Pokud už se dostanete do situace, kdy budete potřebovat skutečně dojet co nejdál, vypněte topení a veškeré zbytečně příslušenství. Pár kilometrů k dobru to hodí.

Zdroj médií: energy.gov
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?