PRÁCE 🧰

Dekarbonizace motoru vodíkem a čištění DPF filtru (část 2.)

2. 3. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Dekarbonizace vodíkem Dekarbonizace a čištění DPF

Dekarbonizace vodíkem znamená zvýšení teploty spalování palivové směsi, což způsobí sublimaci úsad. Jenže vyšší teplota může znamenat i riziko pro všechny komponenty, které jí stojí v cestě. Nebo ne?

Dekarbonizace vodíkem a čištění DPF filtru (část 2.)

Články na téma dekarbonizace a čištění DPF filtru vodíkem:

  1. Dekarbonizace vodíkem a čištění DPF filtru (část 1.)
  2. Dekarbonizace vodíkem a čištění DPF filtru (část 2.) - právě čtete
  3. Dekarbonizace a filtr pevných částic (DPF)
  4. Sekundární efekty dekarbonizace motoru vodíkem

Při čištění motoru dekarbonizací vodíkem dochází k vypalování usazenin ve válci, na vstřikovačích, na ventilech a částečně i v sání. Docíleno je toho zvýšením teploty a postupným odhoříváním napečených zbytků nespáleného paliva. Nárůst teploty však není nijak dramatický a obvykle se pohybuje kolem 70 stupňů.

Dekarbonizace vodíkem čistí i DPF?

Plnohodnotné regeneraci to tedy neodpovídá, přesto podle diagnostiky vykazují dieselové agregáty po dekarbonizaci menší zaplnění DPF filtru. Při úvaze nad tím, jak je to možné, se musíme zaměřit na to, co se ve filtru usazuje. Jsou to jednak uhlíkaté úsady a pak také popel. Zvýšením teploty ve výfuku, respektive teploty plynů, které jdou do DPF, dojde ke spálení úsad a tedy vyčištění filtru. Nikdy ovšem není vyčištění dokonalé, vždy ve filtru zůstane malá trocha sazí. Velmi pomalu se tak DPF ucpává, což je nevyhnutelný proces.

Zbavit DPF popela vyžaduje skutečně regeneraci spuštěnou a řízenou řídící jednotkou, jenže jsou tam i částečky, které hoří při o něco nižších teplotách. A na tuto teplotu se pravděpodobně dostaneme při vodíkové dekarbonizaci. Ta zároveň trvá docela dlouho (běžně cca hodinu), takže vše, co může shořet, shoří.

DPF filtr tak je částečně vyčištěn a zprůchodněn jako sekundární efekt dekarbonizace vodíkem. Rozhodně bychom nebrali tento proces jako plnohodnotné čištění filtru pevných částic, což je v podstatě samostatný „servisní“ obor, při kterém jsou potřeba zase úplně jiné přístroje a postupy. Pomoci snížit zaplnění filtru však dekarbonizace vodíkem může.

Nemůže DPF filtr při dekarbonizaci shořet?

Nabízí se samozřejmě otázka, zdali nemůže dojít k tomu, že by při dekarbonizace vodíkem došlo k poškození DPF nebo GPF. Teoreticky by se to stát mohlo, pokud by teplota spalin dosahovala zhruba někam k 1000 °C. Filtr samotný by měl snášet bez problémů 600-800 °C. Kdyby náhodou došlo k regeneraci při spuštěné dekarbonizaci, teplota by tak vysoko nevylezla. Navíc dekarbonizaci není v takovém případě problém přerušit a počkat, až dojde k ukončení regenerace.

Zdroj info: carboncleaner.
Zdroj médií: Depositphotos.

Informace o dekarbonizaci vodíkem poskytl Carbon Cleaner

Profesionální dekarbonizace motoru vodíkem Carbon Cleaner. Nabízíme možnost čištění motoru na 10 místech v ČR a 4 místech SR. Použité stroje jsou vyráběny v EU a podléhají přísným evropským certifikátům.

Podobné články