PRÁCE 🧰

Citroën C5 X - podvozek

4. 12. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Citroën

Hydropneumatické odpružení je bohužel asi definitivně pohřbeno a pochybujeme, že se k němu Citroën někdy vrátí. Částečnou útěchou může být fanouškům značky fakt, že automobilka pořád umí udělat excelentní a hlavně velmi komfortní podvozek. C5 X Plug-In Hybrid o tom přesvědčí snad každého.

Citroën C5 X - podvozek

Citroën se v propagačních materiálech, ve videích a vůbec všude chlubí především tím, že pokud si pořídíte C5 X s aktivními tlumiči, budete mít velmi komfortní vůz, ba dokonce nejkomfortnější ve své kategorii. Musím konstatovat, že s tím, jak si C5 X pluje po silnici, není těžké uvěřit, silným tvrzením. Ono jim to totiž fakt funguje skvěle!

Adaptivní tlumiče a hydraulické dorazy

Systém zjednodušeně kombinuje aktivní tlumiče a progresivní hydraulické dorazy, které si automobilka sama vyvinula už dříve a najdete je například u modelu C5 Aircross. Zde jsou ale jen částí toho, co dělá jízdu až neuvěřitelně plavnou. Základem jsou velmi měkké pružiny zavěšení kol a především ony aktivní tlumiče, které mohou měnit svoji charakteristiku. Dělají to nejen na základě nějakých přednastavených hodnot, ale i dat, která k řídící jednotce proudí. Řídí se hlavně zrychlením ve všech osách, takže vůz ví, jak je nakloněný a odkud přišla jak velká rána (myšleno od vozovky), a tudíž může pomocí okamžitého přenastavení tlumičů reagovat.

Citroën C5 X - podvozek

Tři úrovně nastavení

Uživatel má možnost ovlivnit výchozí setup ve třech krocích, nejtvrdší je nastavení ve sportovním režimu, které zároveň upravuje i chování převodovky (nechává ji více vytáčet jednotlivé kvalty). Zavěšení citelně ztuhne, nicméně stále nijak nemaskuje, že vývoj směřoval především k pohodlí. Menší nerovnosti jsou tedy více cítit, ty výraznější přenesou více energie do karoserie, posádka nicméně pořád není nijak zásadně obtěžována. Prostřední nastavení je citelně měkčí. O tom, co se děje pod koly, se posádka dozví jen velmi vzdáleně, popraskané okraje vozovky necítí prakticky vůbec, kostky jen akusticky.

No a komfortní režim je lahůdka pro plavné tempo, kdy člověk absolutně neřeší, co se odehrává pod koly. I větší výmoly se dovnitř přenesou jen v podobě laškovného zhoupnutí. Karoserie se v zatáčkách o něco více naklání, ale ani díra pod „zakleknutým“ vnějším předním kolem nemá šanci pohodu rozhodit. Přiznávám, že z komfortního režimu jsem po vyzkoušení už nepřepínal na žádný jiný.

Citroën C5 X - podvozek

Snese srovnání s konkurencí?

Co mě napadlo, když jsem si hrál s nastavením, přepínal jednotlivé režimy a zkoušel, jak se bude auto chovat, bylo srovnání s konkurencí. V hlavě mi utkvěl adaptivní podvozek Škody Superb, kde bylo rovněž možné volit mezi třemi setupy a podle toho se vůz choval. Popravdě mi superb vychází jako objektivně o něco horší. Sportovní mód tam znamená skutečně tužší jízdu. Není to ale něco, co bych si zapnul na trvalo, spíš jen na pár zatáček. V Citroënu C5 X bych ve sportovním nastavení jel klidně přes celou republiku, protože neukusuje tolik z tlumení jemných nerovností a nepřidává „bonus“ v podobě náznaku ukodrcanosti.

Normální režimy jsou si víceméně podobné, ačkoliv Škoda Superb dává najevo svůj koncernový původ a tužší pružiny, takže třeba propadlý kanál přenese do karoserie větší ránu. No a ten nejkomfortnější režim je ve škodovce bohužel pro některé citlivější jedince až moc uhoupaný. Není to plutí jak na obláčku, které by skoro až člověka ukolébalo, ale někdy spíš lehce otravný pohyb nahoru a dolu, který navíc na rozbitějších cestách neustává. Jakkoliv mám tedy nejluxusnější škodovku rád, Citroën C5 X ji poráží na plné čáře v oblasti komfortu podvozku. Škodovka má jasně definovaná tři nastavení, Francouz má v podstatě tři stupně komfortu.

Zdroj info: Citroën.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články