Citroën C5 X – co je to vlastně za auto?

7. 12. 2022 3 min. čtení Tipy a rady Citroën

Současná doba přeje míchání všeho možného a myslitelného dohromady. Projevuje se to i v autoprůmyslu, kde už pomalu dochází ke smazávání rozdílů mezi kategoriemi.

Citroën C5 X – co je to vlastně za auto?

Od SUV ke crossoverům

Začalo to u SUV. V podstatě kategorie, která vznikla z offroadů na rámech, aby mohli ti movitější z nás ukazovat, že sedí o něco výš. Copak o to, nemám jim to za zlé, ale jaksi to postrádalo racionalitu, ona totiž ta SUVčka ještě do nedávna měla spíše nevýhody než výhody. Jízdní vlastnosti byly nic moc, spotřeba vysoká, servisní náklady taktéž a kdo očekával, že s tím může směle vyrazit na offroad závody, byl hořce zklamán.

No jo, jenomže on po těch přizvednutých autech po čase začal toužit i plebs. Automobilky na poptávku samozřejmě slyšely a začaly přizvedávat kdeco. Vznikla tak svébytná kategorie „menších SUV“ známých jako crossovery. Do ní se toho dá narvat skutečně mnoho, od Yarissu Cross, což je jen městské autíčko na podpatcích, po třeba Škodu Karoq, jež zastane bez problémů i roli rodinného auta.

Co je tedy Citroën C5 X?

Jenže když jsem si prohlížel Citroën C5 X, tak už jsem z toho byl přiznám se trochu tumpachovej. Kdyby byl základ ve velmi podobném autě, které akorát nemá tolik oplastování a je o pět centimetrů nižší (něco jako Octavia a Octavia Scout), tak bych byl schopen akceptovat, že mám před sebou přizvednutý liftback. Proč liftback? Nemá totiž tříprostorovou karoserii, tedy oddělený nákladový prostor, jako sedany. Ještě by se mohl vnucovat fastback, což je u C5 X také akceptovatelné označení.

Citroën C5 X – co je to vlastně za auto?

Pak se ale člověk podívá trochu víc zespodu a zjistí, že ono je to i docela vysoké. Již zmíněná Škoda Octavia Scout má světlou výšku 163 mm (o 15 více než klasická oktávka), v Citroënu se nežinýrovali a nadělili svému výtvoru rovnou 195 mm světlé výšky. Tímto parametrem má vůz tedy blíže spíš k Land Cruiseru (215 mm světlé výšky), než k chatařské oktávce!

Citroën C5 X – co je to vlastně za auto?

Takže Citroën C5 X by se dal pravděpodobně prohlásit spíš za SUV. Jenže SUV jsou dost vysoká auta s velký prostorem pro posádku. A uvnitř C5 X je sice docela místo pro nohy, ale nikoliv nad hlavou. Chybí tam zkrátka takový ten vzdušný pocit a možnost se skutečně na sedadlech rozvalit. Takže SUV to taky vlastně není.

SUV-liftback?

Nejsem úplně ochoten shodit tohle skvělé auto do kategorie crossoverů, protože si to prostě nezaslouží. Crossover je taková z nouze ctnost, aby se i běžný člověk mohl cítit jako něco víc, protože na křižovatce sedí o 15 centimetrů výš než soused, který se vozí ve fabii. Být to na mně, Citroën C5 X bych zařadil do kategorie SUV-liftback. Je v tom totiž jak vyjádření vyšší světlé výšky, tak i omezení, která auto má proti opravdovým SUV. Hlavně prosím ne další crossover!

Zdroj info: Citroën, cartrade, wiki.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?