PRÁCE 🧰

VIDEO: Chiptuning a oleje

20. 6. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o chiptuningu Základní info k chiptuningu

V souvislosti s chiptuningem jsme dostali několik dotazů na téma olejů. Respektive na to, jestli je po chipu nutné měnit mazivo častěji.

Chiptuning a oleje

Olej je základ

Nesouvisí to ani tak s chiptuningem, jako spíše s tuningem obecně. Valná část těch, co se snaží si vylepšit svůj vůz, neřkuli ho proměnit na okruhový speciál, zapomíná na to, že pokud po autě chceme vyšší výkony a zároveň i nějakou trvanlivost, je zkrácení intervalu výměny oleje jeden z prvních kroků.

Olej začne při běžném používání ztrácet své vlastnosti poměrně záhy. Už po zhruba pěti tisících ujetých kilometrech by chemický rozbor ukázal jasné změny, po deseti tisících už svoji funkci plní jen omezeně, takže když ho po patnácti vyměníme, je to tak akorát. Natahování intervalu má za následek jenom vyšší opotřebení agregátu.

Proč jsou japonské motory tak spolehlivé?

Komu se výše uvedené nezdá, může se podívat do statistik na zahraničních webech, kde se dají dohledat data ne ohledně spolehlivosti auta jako celku, ale přímo motory. Pro příklad – vede Honda, jejíž auta utrpí poruchu agregátu v jednom z 344 případů! Pak dlouho, dlouho nic a druhá je Toyota, u které se pokazí jeden motor ze 171. Čím to? Základem jsou, věřte tomu nebo ne, předepsané intervaly výměny oleje. Taková Honda, tedy výrobce statisticky nejspolehlivějších motorů, doporučuje u modelu HR-V výměnu po 10 tisících ujetých kilometrech, v případě zvýšené zátěže dokonce po pěti! A teď si vedle toho postavte koncernový služebák, který nakroutí za první dva roky 140 tisíc, přičemž je mu nové mazivo dopřáno každých třicet tisíc kilometrů. To sice vykouzlí úsměv na tváři správce flotily, ale menší radost bude mít nešťastník, který takové auto potom koupí.

Držte se normy!

Takže kdo chce co nejvíce snížit riziko nějaké drahé motorové závady, může měnit olej klidně co deset tisíc kilometrů. Ničemu tím nelze ublížit, pro auto je to jedině dobře. A samozřejmě je dobré dávat agregátu takový olej, na který je stavěný. Řiďte se přitom hlavně normou automobilky (např. VW 505.01, MB 229.5 a podobně). Ta je určující. Na hospodské řeči, že „to zkousne jakejkoliv 5W-40“ se vybodněte, to platilo u stodvacítek a moskvičů.

Olej a chiptuning

Chiptuning jako takový nemá vlastně na olej žádný vliv. Po zvýšení výkonu přehráním softwaru se pro olej nic nemění. Pokud řidič bude víc šlapat na plyn, bude mazivo více namáháno a o to dříve ztratí požadované vlastnosti. Samotný chip, pokud je proveden, jak má být, nezpůsobí ani vyšší tvorbu popílku, ani například ředění oleje palivem z důvodu příliš bohaté směsi.

VIDEO: Chiptuning a motorový olej

Zdroj info: CIMBU Autosport.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články