VIDEO: Čeho lze dosáhnout chiptuningem - proč tomu tak je?

31. 7. 2022 2 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o chiptuningu Základní info k chiptuningu

Jak daleko lze chiptuningem zajít? A kde jsou vlastně limity chiptuningu? Výkon a krouticí moment samozřejmě nejde zvyšovat do nekonečna. Stropem ale obvykle nejsou možnosti motoru.

Limity chiptuningu

Turbo a chiptuning

Pokud zvyšujeme plnicí tlak, narazíme časem na limit přeplňování (je-li jím motor vybaven). Turbodmychadlo totiž zvládá stlačovat vzduch jenom do určité míry, po jejímž překročení začne vzduchový sloupec pulzovat. Děje se to proto, že se zavřením sacího ventilu nemá kam vzduch dále jít a přetlak je natolik velký, že začne překonávat sílu, kterou ho kompresorové kolo tlačí. To ovšem znamená extrémní axiální namáhání středu turba, což se co nevidět projeví na životnosti ložisek, která půjdou velmi rychle do kopru.

Spojka

Ani tady to nejde do nekonečně beze škod. Spojka jako taková je stavěná na určitý krouticí moment, který zvládne přenášet. Pakliže je tento moment překročen, spojka začne prokluzovat. Ale ani v případě, že neprokluzuje, není její životnost po navýšení krouticího momentu a výkonu chiptuningem stejná, jako když je auto v sériovém stavu. Vyšší moment znamená vyšší namáhání, zejména pokud je plný potenciál čipovaného motoru využíván při rozjezdech, kdy je spojka v prokluzu tak jako tak.

U DSG převodovek jsou také spojky a ty mají samozřejmě také nějakou životnost, kterou zvýšením krouticího momentu motoru snižujeme. Nicméně, nechají se upravit, není to levné, ale jsou i u nás firmy, které to umí a dělají to. Nahradí klasické spojky odolnějšími, které zaručí vyšší životnost i při skutečně docela zásadním navýšení parametrů motoru.

Převodovka

Bez ohledu na to, jestli se jedná o manuálně řazenou skříň nebo automat, má i převodovka nějaký limit krouticího momentu, který přenese. Ozubená soukolí holt nezvládnou přenést jakoukoliv sílu a mohou se po chiptuningu začít doslova očesávat. U automatických převodovek to bolí o něco víc, protože jejich servis je násobně dražší než je tomu u manuálů.

Řešení?

Možná se tedy ptáte, jak to řešit a jak si nezničit chiptuningem auto. První zásadou je, dělat úpravy jenom u prověřených firem, které mají vyzkoušené, že jejich úpravy nejdou přes konstrukční limit turba, spojky ani převodovky. A pokud hodláte jít za tuto hranici, lze poradit jediné – řešte tuning auta komplexněji a zaměřte se na vše, co bude úpravou řídící jednotky ovlivněno. Kdekdo chce chiptuningem pokud možno maximálně navýšit krouticí moment a výkon, ale málokdo umí domyslet, co vše tím může popravit.

VIDEO: Limity chiptuningu dle odborníka

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?