PRÁCE 🧰

Chcete ušetřit na spotřebě? Před dovolenou dohustěte pneu

10. 9. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Pneumatiky jsou tím, co spojuje auto s vozovkou. Při odvalování velmi záleží na tom, jak nahuštěné pláště jsou a souvisí to jak s jízdními vlastnostmi, tak i se spotřebou.

Před dovolenou nahustěte pneumatiky na správný tlak

Pokud víte, jak zhruba vypadá správně nahuštěná pneumatika, stačí vám projít se pár metrů po jakémkoliv parkovišti a zjistíte, kolik aut má pláště podhuštěné. Přitom spotřeba se umí zvednout klidně o 10 %, pakliže není v pneumatikách dostatečný tlak. Motor totiž musí překonávat větší jízdní odpor a z pěti litrů na sto je rázem pět a půl litrů na sto. Na tisíc kilometrů dlouhé cestě to znamená pět litrů, které jste propálili zbytečně. Auto se navíc při nesprávném tlaku pneumatik nechová tak, jak by se chovat mělo a jeho jízdní vlastnosti se mění k horšímu.

Prázdné a naložené auto

Zjistit hodnoty správného tlaku není složité, nejčastěji je štítek umístěný na B sloupku nebo pod víčkem nádrže. Najdete tam většinou velmi jednoduchou tabulku s povolenými rozměry plášťů a odpovídajícími hodnotami. Lišit se mohou hodnoty pro přední i zadní nápravu, a to zejména v případě, že tlakujete na hodnoty platné pro plně obsazené vozidlo. Proč je na zadní nápravě v takovém případě předepsaný tlak výrazně vyšší? Jde o náklad v kufru a změnu zadní poloviny auta. Vpředu se to moc nemění, tam sedí vždy řidič a maximálně spolujezdec, což je rozdíl řekněme 100 kilogramů. Na zadní lavici si ale udělají pohodlí klidně další dva lidé, eventuálně tři, plus ještě naložíte kufr, takže najednou jsou pláště zatížené klidně o čtvrt tuny více, než když jede v autě jenom řidič. Když se k tomu přidá ještě nosič na kola umístěný na tažném zařízení, je to hodně znát.

Ale zase to nepřehánějte

V rámci snahy o snížení spotřeby mají někteří řidiči tendenci jezdit permanentně s pneumatikami nahuštěnými na maximální možný tlak, a to i když jezdí sami. Dochází přitom ke zbytečnému zhoršení jízdního komfortu a zároveň se i nadměrně opotřebovávají střední části běhounů pneumatik. Škody to ale časem nadělá i na zavěšení, ložiskách a tlumičích. Tvrdší guma totiž neplní svoji funkci, kterou je i tlumení malých ostrých nerovností na silnici (typicky třeba záplaty a mělké výmoly). Výměna komponent podvozku, které popravdě nebývají úplně levné, bude muset přijít dřív, než kdyby řidič jezdil na správně nahuštěných pláštích. Po dovolené tedy klidně tlak zase upusťte na hodnoty odpovídající používání vozu.

Namísto lepicí sady raději rezervu

Poukazujeme na to, kdykoliv je to možné – nad rezervu není. Vývoj automobilového průmyslu byl takový, že z klasického plnohodnotného kola se přešlo nejprve na kola dojezdová, následně i ta z prostorů pod podlahami kufrů zmizela. Náhradou byly lepicí sady, které bohužel fungují spíš v menšině případů, větší díry nezalepí vůbec a ty menší jen když nejsou na bočnici. Proto na dovolenou doporučujeme přibalit do kufru klidně jedno zimní kolo. Když ho zabalíte do potravinové folie nebo staré deky, nehrozí, že ušpiní ostatní náklad. Umístěte ho hned za zadní sedadla na dno kufru, tedy co nejblíže těžišti auta. Ano, zabere místa zhruba jako jedna velká sportovní taška, na druhou stranu v případě defektu si ušetříte dost starostí.

Zdroj info: continental, greengaragenetwork.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články